Return to previous page
Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg

 

Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page

IV. Husbyggnader och, dess tillstånd.
   Vid Åmåls Östra station fanns stationshus i två våningar, innehållande på nedre botten biljett- och godsexpedition, väntsal och resgodsrum samt tre rum och kassavalv, avsedd till järnvägens förvaltningslokal. Andra våningen, som ej är inredd, är avsedd för bostad med fem rum och kök. Kostnaden för våningens inredande beräknas till 7,000 kr. Huset har centraluppvärmning, vattenledning och w. c. Vid stationen finns även godsmagasin, provisoriskt sådant samt kombinerad lokstalls- och verkstadsbyggnad.
   Vid Svanskogs station finns med godsmagasin sammanbyggt stationshus, innehållande på nedre botten väntsal, expeditionsrum, 1 rum och kök och på övre botten 3 rum och kök.
   Vid Hallanda station finns ett stationshus lika med det vid Svanskog, dock innehåller övre våningen endast 2 rum och kök.
   Vid Sillerud finns fristående godsmagasin samt stationshus, innehållande på nedre botten väntsal, expeditionsrum och resgodsrum samt ett rum och på övre botten 2 rum och kök samt hall.
   Vid håll- och lastplatserna Jakobsbyn, Finntorp, Kroppan, Ömmeln, Kättilsbyn, Kyrkudden, Norane, Sandaholm, Åsebyfors och Leverhögen finns mindre hus av ensartad typ, innehållande väntrum, godsbod samt 2 rum och kök.
   Vid Humletorp och Jämnemon finns särskilda banvaktstugor, uppförda med ett rum och kök på nedre botten och ett mindre gavelrum på vinden.
   Vattentorn finns uppförda i Hallanda och Sandaholm samt i Åmål Ö. en vattenkastare.
   Lokstall finns som nämnts i Åmål Ö. med 3 lokplatser samt i Årjäng med plats för ett lok. Lokstallet i Åmål Ö. innehåller även reparationsverkstad med smideshärd, 2 pelarborrmaskiner, slipmaskin, och gängskäriningssvarv.
   Samtliga byggnader är väl och stilfullt uppförda och i synnerligen gott skick.

 

Return to page top
Åter till sidans början

Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page



Train back to table of content
  Returtåg till innehållsförteckning


© Rolf Sten
amaj_utredning_03.html senast uppdaterad 2007-01-19