
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Did
you know that?

I arkivet finns de
artiklar som har varit publicerade under "Visste Du att" och sedan har
bytts ut mot andra. Arkivet finner du
här! |
Ur hvar 8 dag 1902
Johan Henrik Antenor Nydqvist
En Svensk Storindustriens man.
Vi
meddela i dagens nummer bilden af en af grundläggarne och skaparen af
Nydqvist & Holms verkstäder i Trollhättan, ingeniör Johan Henrik Antenor
Nydqvist, som den 31 sistlidne januari ingick i sitt 86:te år. Han föddes i
Stockholm nämnda dag 1817 och föräldrarne voro chirurgie magistern Herman
Nydqvist, läkare i Botkyrka och Salems församlingar samt vid Tumba
pappersbruk och Elisabeth Kristin Nordqvist.
Efter att hafva erhållit undervisning först i hemmet
och sedan i en helpension i Fogelsta gård i grannsocknen Salem, sändes han
till Stockholm. Här genomgick han Jakobs skola och därpå dåvarande
Teknologiska Institutet, hvarifrån han erhöll afgångsbetyg hösten 1833. I
hög grad arbetssam sträfvade han tidigt för att försörja sig själf samt
erhöll i januari 1834 anställning vid ett under anläggning varande spinneri
i Mölndal, hvilken befattning han bibehöll till våren 1836. Tillsammans med
sin äldre broder, som på denna resa dog under första uppehållet i Chemnitz,
begaf han sig då till utlandet och arbetade i åtskilliga verkstäder i
Sachsen, Österrike, Schweiz och Elsass, hvarefter han, erbjuden
verkmästareplatsen vid Brefvens bruk i Nerike, antog detta erbjudande och
återvände till fäderneslandet. Vid Brefvens bruk stannade han till våren
1847, då han tillsammans med en kamrat från Teknologiska Institutet, I. M.
Lidström, och C. O. Holm, hvars bekantskap blifvit gjord under vistelsen i
Mölndal, öfverenskom bildandet af en egen verkstad, som efter flere förslag
förlades till Trollhättan och från en mycket ringa början småningom
utvecklat sig till en af de största verkstäder i landet, i hvarje fall den
största privata verkstad.

Nydqvist & Holms verkstäder i Trollhättan. Tender- och ramverkstaden
Då Lidström hastigt bortrycktes under 1850 års
kolerafarsot, öfvertogs firman och verkstaden af Nydqvist och Holm och,
sedan den senare år 1871 utträdde ur firman, af Nydqvist ensam.
Från början delade Nydqvist och Lidström den tekniska ledningen af
affären men vid den senares frånfälle öfvergick den helt och hållet och vid
Holms utträdande skötseln af det hela på Nydqvist ensam. Under hans
insiktsfulla ledning har verkstaden utvecklat sig till hvad den nu är och då
sålunda hans verksamhet sammanfaller med verkstadens utveckling, torde den
förre bäst framställas genom en kortfattad beskrifning af den senare.

Nydqvist & Holms första lokomotiv "Trollhättan", bygdt 1864.
Som of van nämnts grundlades verkstaden 1847 och hade
för ändamålet af Nya Trollhätte Kanalbolag på perpetuelt arrende upplåtits
ett mindre område på kanalens västra sida. Här uppfördes den första
byggnaden, i hvilken inrymdes förutom de få maskiner, som funnos och delvis
förfärdigats på platsen, gjuteri, smedja, plåtslageri m.m. samt ett mindre
kontorsrum och boningsrum, där ägarne denna tid bodde.
Tillverkningen utgjorde hufvudsakligen gjutgods och maskineri för
kvarnar, sågar, grufdrift o.d. samt turbiner.
Så småningom skedde den ena mindre utvidgningen efter den andra och
tillverkningen af ofvannämnda saker ökades ständigt, och så beställdes 1864
af Uddevalla —Vänersborg —
Herrljunga järnväg det första lokomotivet, som erhöll namnet
»Trollhättan», och hvilket ända till järnvägens ombyggnad, som skedde för
ett par år sedan, varit i tjänst. Vid ombyggnaden, då lokomotivet ej med
fördel kunde förändras till den större spårvidden, återköptes detsamma af
verkstaden samt kommer såsom »det första» att uppbevaras oförändradt som det
togs ur trafiken. Under de närmaste åren tillverkades och levererades det
ena lokomotivet efter det andra, så att då Nydqvist ensam öfvertog det hela,
voro ett tjugutal utgångna från verkstaden. Nu först börjades dock
lokomotivtillverkningen på allvar, den ena specialverkstaden uppväxte efter
den andra, nya tomtområden inköptes och en ny afdelning förlades på kanalens
östra sida, sedan tillgängliga området på den västra blifvit otillräckligt.
Dessa utvidgningar kräfde bättre kommunikationer, hvarför egen
förbindelsebana med Bergslagernas järnvägar anlades och blef fullbordad år
1893.

Nydqvist & Holms senast levererade lokomotiv. Bär Statens Järnvägars n:r
664, verkstadens n:r 649.
På så sätt har verkstaden ständigt utvecklat sig och
tillverkningsvärdet vuxit. År 1880 levererades sålunda endast 9 st.
lokomotiv under det att antalet växte år 1890 till 20 st. och förlidet år
till ett i veckan, hvaraf de flesta af nu använda stora typer.
Tillverkningsvärdet har naturligtvis ökats i samma mån och uppgick 1900 till
c:a 3 000 000 kronor, hvilket tal för år 1901 ställer sig ännu högre.
Antalet vid verkstaden anställde personer uppgår f. n. till c:a 1.100 man
och tills nu
levererade lokomotiv till 653 st. Af dessa hafva utom det större
antalet, som levererats till svenska statsbanorna och enskilda banor, äfven
ett flertal lokomotiv leverets till norska, danska och finska statens
järnvägar samt enskilda norska och danska järnvägar.
För att lämna jemn sysselsättning för alla arbetare ägnar sig
verkstaden äfven åt andra tillverkningar än lokomotiv såsom ångmaskiner,
kompressorer och blåsmaskiner m. m.

Nydqvist & Holms verkstäder i Trollhättan.
Lokomotivuppsättningsverkstaden.
Vid verkstaden finnes eget vattenverk och stående
brandvakt. Arbetarne vid verkstaden äro icke i ordets egentliga mening
olycksfallsförsäkrade, men i sådant fall lämnas arbetarne direkt från firman
motsvarande understöd resp. ersättning.
Vid sitt silfverbröllop år 1883 donerade ingeniör Nydqvist och hans
maka som grundplåt för en pensionsfond för verkstadens arbetare ett belopp
af 25000 kr., hvilket genom lämnade andelar i rörelsen och räntor
vid
sista årsskiftet ökat-; till c:a 80,000 kr. och nu med ytterligare 10,000
kr. hvilka ingeniör Nydqvist skänkte till fonden på sin 85-årsdag.
På sin högtidsdag uppvaktades ingeniör Nydqvist af hela
arbetsstyrkan med musik i spetsen och framfördes därvid af en af de äldre
arbetarne deras lyckönskningar till de många lyckliga åren vid fortfarande
hälsa och krafter, ty trots åldern ser man ingeniör Nydqvist fortfarande
punktligt bege sig till och från verkstaden. Ingeniör Nydqvist blef år 1878
utnämnd till riddare af Vasaorden, 1886 af Nordstjerneorden samt år 1891
till kommendör af Vasaorden.
Nydqvist & Holms verkstäder i Trollhättan. Hjulverkstaden.
|
Returtåg till Historiskt huvudsida |

nohab.html senast uppdaterad
2009-01-12
 |