Åter till
föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Signaler
i historiskt perspektiv
(Signals from a historical
perspective)
av Rolf Sten |
|
Allmänt (General) |
Signaler och därmed sammanhängande
säkerhetsanordningar är en viktig grund i den höga
trafiksäkerhet som järnvägen erbjuder. De första
järnvägarna som anlades i England hade från början
inga signalanordningar. Det behövdes inte då trafiken
endast skedde dagtid och hastigheten var låg.
Efterhand som hastigheten ökade, tågen
blev tyngre och trafiken började att gå dygnet runt
blev det nödvändigt att införa signaler och skapa
ett reglemente som beskrev hur meddelanden skulle utväxlas
mellan de som var berörda av tågtrafiken. Signalanläggningarna
gjordes beroende av varandra, likväl som läget av växlarna
(sidospår eller rakspår) påverkade den bild
som signalen visade.
Det första reglementet infördes vid Statens Järnvägar
1858 och där tog man efter det signalsystem som användes
vid utländska järnvägar. Bland annat började
man använda semaforer och skivsignaler.
Huvudsignaler (Home signals)
Gör ditt
val och klicka på den blåa pilen.
Make your choice and click at the blue arrow.
|
Skivsignaler (Disk signal) |
|
Semaforer (Semaphores) |
|
Ljussignaler (Colour light signal) |
|
Skivsignaler / Försignaler
(Distant signal) |
|
Dvärgsignaler (Dwarf signal) |
Skivsignaler (Disk signal)
I
Sverige började de första skivsignalerna att användas
i slutet av 1850-talet.
Signalen till vänster är en
så kallad "skivsignal" i "stoppställning".
Den bestod av en stor rödmålad plåtskiva monterad
på en stolpe. Skivan kunde vridas så att den visade
sin yta mot ankommande tåg. Den röda skivan informerade
lokföraren att han skulle stanna på en angiven punkt
(vid den så kallade stationsgränsen).
Foto kopierat ur historiken Statens Järnvägar 1856-1906
Skivsignalen
till vänster står i så kallad "kör
varsamt" läge. När den stora röda "stoppskivan"
vreds längs med spåret kom en mindre grönmålad
skiva att visa sig mot lokföraren. Denne fick därmed
information om att han kunde köra vidare med "varsamhet".
I mörker var skivsignalerna försedda
med en lykta monterad på stolpen. Lyktan visade rött
eller grönt sken beroende på vilket lägen skivsignalen
stod i, "stopp" eller "kör varsamt".
Semaforer (Semaphores)
Semaforerna
började att användas ungefär samtidigt som skivsignalerna.
Signalen till vänster är en så
kallad "T-semafor" i "stoppställning".
Varför den kallades för T-semafor är lätt
att förstå om man tittar på bilden.
Den bestod av en hög stolpe på vilken
det längst upp var fästade två stycken signalvingar.
Med dessa kunde signal ges till tågen på båda
sidorna om stationen, oberoende av varandra. Den signalvinge
som lokföraren skulle ta hänsyn till var vitmålad
med röda streck. Den signalvinge som gällde för
den andra riktningen var svartmålad. Signalvingens läge
talade om för lokföraren vad han skulle göra.
Semaforen till vänster visar stopp. Lokföraren ska
stanna tåget på en angiven punkt före signalen,
stationsgränsen. Foto kopierat ur historiken Statens
Järnvägar 1856-1906.
T-semaforen
till vänster står i så kallad "kör
varsamt" läge. Den vänstra signalvingen lutar
45 grader nedåt. lokföraren har därmed fått
information om att han kan köra vidare med "varsamhet".
I mörker var semaforerna försedda
med en lykta monterad på stolpen. En röd och grön
glasskiva var kopplad till semaforvingarna och beroende på
dessas läge kom skenet från lyktan att visa rött
eller grönt sken mot lokföraren i det ankommande tåget,
"stopp" eller "kör varsamt".
Efterhand började semaforerna
att göras av metall. T-semaforerna var i regel placerade
mitt för stationshusen och visade signalbild åt båda
hållen. Vid stora bangårdar och när bangården
låg i kurva gick inte T-semaforen att använda utan
ersattes av en semafor som signalerade till tåg i en och
samma tågriktning.
Dessa
semaforer hade vingarna placerade på samma sida och placerades
cirka 50 meter utanför stationernas yttersta växlar.
En vinge vågrätt betydde stopp.
En vinge 45 grader nedåt betydde att tåget skulle
ledas in på huvudspår. Två vingar 45 grader
nedåt betydde att tåget skulle ledas in på
sidospår. När bara en vinge visas hänger den
undre vingen ned parallellt med masten. Foto kopierat ur historiken
Statens Järnvägar 1856-1906.
Det här att vingarna nedåt,
betydde kör eller kör varsamt var inte bra. Vi tänker
oss att växel är lagd till sidospår och semaforen
ställs till kör. Då ska båda vingarna visa
45 grader nedåt. Lokföraren vet då att tåget
ska in på sidospår och hastigheten måste anpassas
till detta.
Om det nu skulle bli fel på semaforen
så att den nedre vingen inte fälls till läge
45 grader nedåt. Då ser lokföraren bara den
ena vingen och tror att tåget leds på huvudspår
vilket innebär att han kommer att passera växeln som
ligger till sidospår i alldeles för hög fart.
Stor risk för urspårning och kanske en katastrof.
I början på 1910-talet bestämdes
att detta skulle ändras så att
semaforvingarna
i stället skulle visa 45 grader uppåt. 1915 hade alla
anläggningar bytts ut eller byggts om till den nya signalbilden.
Semaforen till vänster visar "kör 40"
I början av 1930-talet förbjöds
skivsignalerna. Alla huvudsignaler, semaforer eller ljussignaler
skulle helst vara placerade strax utanför stationernas yttersta
infartsväxlar. Undantagsvis kunde T-semafor, placerad mitt
på bangården, användas. För att synas i
mörker var varje semaforvinge, vid mastinfästningen,
försedd med en två glasskivor, en röd och en
grön. Bakom glasen satt en belysningsanordning och beroende
på vilket läge som semaforvingen hade kom det att lysa
grönt eller rött mot det annalkande lokomotivet. Belysningsanordningen
bestod från början av fotogenlampor vilka efterhand
kom att bytas ut mot gasbelysning eller elektrisk belysning.
Vid de svenska järnvägarna togs den
sista semaforen ur drift så sent som 1998.
I dag hittar man bara semaforer och skivsignaler vid museijärnvägarna.
Ljussignaler (Colour light signal)
Ovanstående bild visar infartssignaler vid Göteborg
omkring 1930. Foto från SJ historik 1906-1931.
I början
av 1920-talet började började man efterhand att ersätta
semaforerna med så kallade ljussignaler. Dessa erbjöd
en rad fördelar. Man fick nu samma signalbilder vare sig
det var dag eller natt. Signalerna var enklare och billigare
att bygga och underhålla
eftersom de inte innehöll någon mekanik eller långa
linanordningar för manövreringen.
Ljussignalen till vänster visar "kör 40"
Vid Statens Järnvägar infördes
de första elektriska ljussignalerna vid Södertälje
Central 1923.
Skivsignaler / Försignaler
(Distant signal)
Med
ökande tåghastigheter och tågvikter blev även
tågens bromssträckor längre.
För att ge lokomotivförarna en chans att stoppa tåget
i tid måste de få tidig information om infartssignalerna
stod i "stopp" eller "kör"- läge.
Detta gällde speciellt om sikten till infartssignalen var
skymd.
Av bland annat denna anledning började
man i slutet av 1880-talet att vid vissa säkerhetsanläggningar
införa så kallade skivsignaler.
De första skivsignalerna bestod av en
omkring en horisontal axel vridbar stor rund skiva, som stod
tvärs för spåret (se bilden till vänster.
skivsignalen visar "vänta stopp") då
den längre bort belägna infartssignalen visar "stopp".
När infartssignalen stod i läge "kör"
fälldes skivsignalens skiva i horisontellt läge och
kom därmed att visa signalbilden "vänta kör".
skivsignalen stod i förbindelse med infartssignalen via
en lång linledning. Nattetid visade skivsignalen fast grönt
sken när infartssignalen visade "stopp" och vitt
sken när infartssignalen visade "kör".
På grund av risken att i mörker
inte kunna skilja på skivsignalens fasta gröna sken,
"vänta stopp" och infartssignalens fasta gröna
sken "kör" beslöt man att blinkande sken
skulle införas vid alla skivsignaler. ändringen var
införd 1915. Belysningen i de äldsta skivsignalerna
bestod av fotogenlampor vilka ersattes av gas- eller elektrisk
belysning i samband med ändringen till blinkande sken.
I
början av 1920-talet började man att införa ljusförsignaler.
Dessa bestod av en kraftig ljuskälla monterad i en lykta,
gas eller elektriskt driven. Lyktan försågs med en
bakgrundsskärm som var 1 meter i diameter och för att
undvika förväxling med skivförsignalerna målades
skivan i vita och svarta fält. Ljusväxlingen skedde
med hjälp av en rörlig färgväxlare med grönt
signalglas. Ljusförsignalen styrdes med hjälp av en
svagströmsledning från överordnad signalutrustning..
Vid Statens Järnvägar infördes
den första ljusförsignalen vid Gnesta 1923.
Vidstående bild visar en ljusförsignal på
Malmbanan omkring 1930. Foto från SJ historik 1906-1931.
Dvärgsignaler (Dwarf signal)
Ovanstående bild visar dvärgsignaler
på Göteborgs bangård omkring 1930. Dvärgsignalerna
på bilden visar "stopp". Foto från SJ historik
1906-1931.
1923 började man vid Statens
Järnvägar att använda formljussignaler vilka i
signalföreskrifterna kallades för dvärgsignaler.
Dessa uppsattes på större bangårdar för
att underlätta växlingen. Kombination av ljuspunkterna
gav besked om vad som gällde. till exempel betydde två
lodräta ljuspunkter "växling tillåten".
Numera betyder skenet "kör".
Numera finns det även dvärgsignaler
som är kombinerade huvudsignaler,
så kallade huvuddvärgsignaler.
|
Returtåg till Signalers huvudsida |
© Rolf Sten
historia.html senast uppdaterad
2020-12-13
|