7 mars 1965 E2 1091 står vid kol-bryggan i Vansbro och
får kol och vatten efter att ha dragit Vasalopps-åkare till Bergsbacken
(nära Sälen).
Foto: Erik Sjöholm |
Året är 1929 och en kraftig snöstorm får Vätterns
vatten att stänka in på Jönköpings bangård vilket resulterar i kraftig
isbildning Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum. |
Rörbergs station på
Sala - Gysinge - Gävle Järnväg i
början av 1920-talet. Framkörning av kraftigt timmer pågår vilket lastas
om till järnväg för vidare befordran till kunden
Foto:
Sveriges Järnvägs-museum. |
Rotebro 1947. Ett kort godståg draget av Dg 202 är på
väg mot Stockholm. Spåret som går ut till höger leder till jästfabriken.
Foto:
Erik Lundquist, Sveriges Järnvägsmuseum. |
Frövi - Ludvika Järnvägs, FLJ, verkstad i Kopparberg
1900. Loket till vänster är FLJ nummer 11
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum. |
24 maj 1989
TGOJ:s Ma 409 med malmtåg strax söder om
Grängesberg. Spåret till höger är före detta Bergslagernas järnväg, BJ. Foto:
Erik Sjöholm. |
Gärdslösa på före detta
Ölands Järnväg 6 juli 1960. Norrgående rälsbusståg ankommer till
stationen.
Foto: Erik Sjöholm. |
Köping - Utterbergs Järnväg, KUJ. Grusgropen
på linjen mot Bäcke-gruvan 1912. Loken 1 & 5 med gruståg.
Nybergska samlingen. Sveriges Järnvägsmuseum. |
Klagshamns kalkbrott på 1920-talet. Ett tåg med
nybruten kalk är på väg upp till bruket. Ett ånglok drar och ett skjuter
på.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum. |
Banhallen i Jönköping omkring 1900. Ångloket SJ Aa
nummer 124 "ÅKE" står berett att dra fram persontåget.
Foto: Sveriges Järn-vägsmuseum. |
1970-tal. En disig novemberdag
någonstans i Sverige. Ett persontåg är på väg in till stationen. Någon
som vet vilken station det är? Hör av er till historiskt@telia.com Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum. |
I det bleka decemberljuset.
Malmbanan Kiruna -
Gällivare omkring 1980. Dm3 1227 + 1243 + 1228 med nästan tomt malmtåg
på väg mot Kiruna. Vagnarna närmast loket är lastade med olivin. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum. |