Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SJ- kamp mot
snön
Artikeln
nedan är ett reportage gjort av Thord Olsson och var infört
i tidningen "Signalen" nummer 8 1953. Den påminner
oss om att snö, kyla och järnväg ofta innebär
förseningar. Som resenär är det då bra att
ha tålamod! |
Första
sidan på Signalen nummer 8 1953 pryddes av bilden till
vänster. Den visar den ångdrivna snöslungan,
A5 byggd 1944, som går främst, följd av spårrensare,
ånglok och personalvagn.
- Det går fint det här, kvickt och bekvämt.
T. o. m. losskorpad, hårdpackad snö rår snowboyen
på, den suger upp och sprutar ut snön, på lastbilen
med väldans fart. Undrar just hur många man den sparar
in?
Banarbetare Ture Wennberg, Sundsvall, som förr mest använde
skoveln i snöröjningen enligt det dåtida, starkt
manuellt betonade, systemet, bar blivit maskinskötare på
äldre dar når snötopparna sätter in. Han
är en av de tusentals mannar som under de senaste veckorna
mobiliserats för SJ:s jättelika snösväng.
Vintern norrut, särskilt på ostkustbanan, har ju varit
nästan rekordartat, filmbulaktig med täta, tjocka snöfall
och köldperioder omväxlande. Men numera behöver
han inte träna upp musklerna i armar och rygg med dessa
monotona lyftslängningar såsom tidigare utan ban går
sakta manövrerande en ettrigt dånande, liten schweizisk
snowboy med utmärkt arbetsförmåga
och, ser snösträngarna på den sundsvallska centralbangården
snabbt rinna över på lastbilsflaken.
Ja, också för snöröjningen vid SJ har nu
inletts en rationalisering, som sannolikt kommer att åt
verket
inbespara miljoner kronor årligen - därtill på
plus-sidan även minskade tågförseningar, tidigare
klargjorda bangårdar och linjer, mindre trassel med lokskador
etc. Självklart går denna nya rationaliseringsgiv
ut över banarbetarkåren, som hittills haft goda arbetstillfällen
under snöruschperioderna, eftersom personalstyrkan för
snöröjningen kommer att beskäras successivt alltefter
mekaniseringens ökning. De nya metoderna som skall tillämpas
ger dock större effektivitet och det är inga småsummor
som snön kostar SJ: exempelvis vintern 1950-51 blev det
9 miljoner kr enbart för själva snöröjningen,
vartill kom övertidsersättningar för också
ma- och ta-personaI (tågförseningarna!), reparationer
av lokskavanker o. s. v. Sammanlagt uppgick de av, snön
orsakade merkostnaderna denna vinter. till 12-15 miljoner kr.
Bilden ovan: SJ:s största snöslunga litt A5 hemmahörande
i Skåne, sattes för första gången i arbete
på Ostkustbanan efter de våldsamma snöstormarna
där under första februariveckan. Här kommer på
Svartviks station först imakarplogen och skjuter snön
in i spårets mitt - i bakgrunden följer snöslungan,
spårrensare, lok och personalvagn i tur och ordning
Bilden nedan: Den stora snöslungan har betydande effektivitet
och kan borra sig igenom drivor på 2 - 3 meters djup. Här
piskar aggregatpropellerna upp snön som ryker i en jättebåge
- cirka 20 meter hög.
Den här perioden lär inte bli
billigare och man förstår orsaken. Visst har det varit
snöstorm och trafikkaos i Stockholm men reser huvudstadsbon
på norra stambanan (för säkerhets skull) och
sen vinklar av till Sundsvall, upptäcker han att de så
omskrivna stockholmska, snösensationerna varit bara lapprisaker
jämförda med förhållandena på ostkustbanan.
Där, ligger snön metertjock överallt, på
sina håll, hopdriven och packad till dubbla djupet ett
för naturlyrikern imponerande vinterlandskap med vykortgranna
motiv vart ögat når snötyngda granar som jättekulisser
i skinande vitt utefter banan och slätternas drivor bildande
de mest fantastiska formationer - men SJ mannen blir bister.
På bangårdarna manshöga snövallar som kan
göra växlingsjobbet till en ofrivillig lek med döden
och vagnssyningen ganska illusorisk och så det tysta kravet:
tågen måste fram -resenärerna bannar och klagar!
Och knappast har man hunnit att någorlunda röja undan
snömassorna här uppe förrän en ny dämp
kommit och blockerat stationerna.
Att se snöslungan i aktion är ett imponerade skådespel:
väldiga moln av ånga och rök från slungan
och loket samt av snö ryker och försämrar givetvis
sikten mycket för personalen.
Det har knogats, svettats och säkert sagts
en del fula ord. Men om det inte endast varit snön - den
har spräckt tidtabellerna - men sen bar de ofta följande
starka köldknäpparna (25-30 minusgrader) betytt hårdare
påkänningar på loken och därmed gångtidsförluster,
behov av dubbla lok och ersättning etc.
- Ja, det här är den värsta vintern jag varit
med om och ändå har jag bott 12 år här
uppe, säger lokförare Gunnar Åslund, Sundsvall.
Han själv körde fast den 4 februari i en 2,5 meter
djup driva i en skärning strax före norra infarten
till Njurunda, i gott sällskap med snöplogståg.
Och så har det inträffat titt och tätt på
ostkustbanan - en dag var exempelvis norrgående stockholmståget
12 timmar försenat efter att ha blivit sittande i snön.
Bilden till vänster Vintern har varit mycket hård,
inte bara massor av snö utan också besvärliga,
bitande köldperioder som minskat lokens dragkraft och vållat
annat trassel. Här försöker ett par ma-mannar
att värma upp en hopfrusen kylbehållare på Sundsvalls
station - nära en timmes försening av snöslungståget!
Inom Hela IV distriktet har också
just ostkustbanan i vinter varit mest utsatt. I snart tre månader
har snöröjningen där pågått för
högtryck. Och ,då snöstormen under första..
februariveckan piskade in nya massor från havet och avsevärt
hämmade trafiken, förstärktes den mekaniska beredskapen
med SJ:s största snöslunga, Litt. A 5, sam hämtades
upp från Ystad. Den är av canadensisk, typ och egentligen
avsedd förde speciella förhållandena i Skåne
- där brukar ungefär vart sjunde år komma fruktansvärda
snöstormar som inga. plogar kan klara upp på grund
av den hårda blandningen med jord - men nu blev denna stora,
ångdrivna snöslunga på 104 tons vikt en bra
komplettering av distriktets egna mindre snöslungor. På
femdagar fixades grovjobbet på sträckan Sundsvall-
Gävle. Men ännu -i mitten av februari - hade man med
de återstående detaljarbetena för snöröjningen
fullt opp åtminstone en månad till.
Bilden nedan: På fem dagar klarade Skåne-slungan
grovjobbet på sträckan Sundsvall - Gävle. Här
samspråkar maskiningenjör Nils Ström, Ånge,
expert på snöröjning, med lokförare Erik
Hell på det ånglok som drog inmakarplogen.
IV
distriktet torde ha SJ:s bästa snöberedskap och det
är ingenting att förundra sig över, ty maskiningenjör
Nils. Ström, Ånge, lär vara verkets främste
expert på området och är f. ö. ledamot
av en särskild kommitté för att utreda snöröjningsproblem,
främst att rationalisera arbetet. Han har i några
år sysslat med dessa frågor och på senaste
tiden gjort hemmadistriktet till en experimentscen för nya
arbetsmetoder. Dit upp har kommit olika maskinella hjälpmedel
för att provas, ibland även splitternya konstruktioner.
Han har också själv fuskat i uppfinnaryrket
och blivit pappa till den s. k. Ånge - slungan, som just
nu bestått generalprovet med den äran. Av allt att
döma kommer den att i något modifierad form få
åtskilliga kopior inom de snörikare SJ-områdena.
Ånge -slungan blir kanske 8-10 gånger billigare i
tillverkning än litt. A och är också betydligt
smidigare och mindre kostnadskrävande i användning,
även om den inte förslår mot rena katastroffall.
Bilden Nedan: En god rationalisering: banarbetare Ture
Wennberg, Sundsvall, lastar på en lastbil losskorpad hård
snö med en schweizisk "snowboy", medan andra banarbetare
hackar loss tilltrampad snö.
Medan
vi söderut från Sundsvall följer med den stora
Skåne-slungan, som spottar ut väldiga moln av ånga
och snö - en vit, tjock snöbåge sprutar över
även de högsta grantopparna efter spåret -attackerar
vi maskiningenjör Ström med en rad frågor och
får besked:
- Arbetsprincipen för snöröjningen? Ja, när
snön kommer är det ju a och o att först använda
spårrensare i vissa person- och godståg och att hålla
tågspåren rena samtidigt som växlar och korsningar
snabbt måste rensas. Oftast sker det senare manuellt men
en gammal metod med s. k. blåsspett har åter kommit
till heders. Därigenom kan man samtidigt utföra två
moment: dels att hacka bort snön och dels blåsa bort
den med tryckluft. Men så kommer det mera snö och
vingplogarna tas i bruk, även på bangårdar.
Men de går också till sist bet: -snön blir nästan
stenhård i skärningarna eller plogningsvallarna så
höga att snön bara rasar ner igen. Då är
turen kommen till de roterande snöslungorna. Den största
utgör som sagt Skåne-slungan men den har några
syskon i fjälltrakterna, tunga don med 500-700 hkr:s motoreffekt.
I normala fall, d. v.s. under icke alltför svåra snöförhållanden,
går först en imakarplog som skjuter snön in i
spårets mitt och som dras av eget lok. Sedan kommer snöslungan
och sprutar snön åt önskat håll, maximilängd
60 meter. Därpå följer spårrensaren, så
det påskjutande loket och sist eventuellt
en personalvagn. Under särskilt besvärliga situationer,
t. ex. vid hård och hög drivbildning i skärningar,
går snöslungan först och borrar sig sakta igenom,
även om det skulle vara 3 meter djupt.
- Och nu har vi en svår snövinter igen. Värst
har det varit på ostkustbanan, där den hårda
blåsten österifrån packat ihop snön mycket,
men mö har det varit gott om över hela distriktet.
Vår Ånge-slunga har också varit
i farten sedan december månad och nu har 100.000 ton eller
en halv miljon kbm kastats bort. Den har en kombination av slungaggregat
och inmakningsanordning, väger 18 ton och har en bensinmotor
på 140hkr. Manövreringen sker genom tryckluft och
tack vare rullager kan den gå t.o.m. i snälltåg,
varför man snabbt kan sätta in den på aktuella
punkter. Den har gjort god nytta inte bara ute på linjen
utan också på bangårdar.
Bilden ovan: En stark insats av tillfällig personal,
åkare och lastbilar har varit nödvändiga för
att snösvängen skulle klaras någorlunda gott.
Här får unga grabbar i Njurunda sina arbetstimmar
för dagen noterade av kontorist Elis Johansson.
Så långt miö Ström!
Och att fortsättning följer på snöröjnings
- rationaliseringen är säkert. För IV distriktet
skall byggas ytterligare två Ånge-slungor -material
finns redan på platsen - och vidare prövas nya, mindre
mekaniska hjälporgan, i vissa fall även användbara
för andra ändamål. Vad sägs om en traktor
med vridbar lastskopa som kastar snön på vagn lika
snabbt som 25-30 man i manuellt arbete? Den blir tydligen högeffektiv
på större bangårdar. Där är också
exempelvis en jätteplog, egentligen avsedd för dubbelspårsarbetet,
med 6,5 meter långa plogvingar, av stort värde: den
skjuter över snön från spår till spår
och till sist kanske utöver bangårdsslänten.
Som sagt: här kommer en ny strategi
på snöröjningsfronten för att snabbare göra
både linje och bangård trafikklara. Ju fortare sådant
sker, desto mindre risker för tågtrassel, kapitalförluster
och olycksfall. Samtidigt underlättas personalens arbetsuppgifter
inom alla kategorier och ba-gruppen, som förr fick slita
hund vid sin snöskyffel får nu alltmer maskinen till
hjälp. Även om man som Rivar-Bom i Folke Fridells textilarbetarroman
kan bli arg
på denna individens utrationalisering och tycker att det
blir en besk karamell att svälja. Utvecklingen står
dock inte att hejda och här liksom på andra håll
inom SJ blir det att försöka göra övergångarna
så mjuka som möjligt.
Snöberedskapen vid SJ skall alltmer mekaniseras för
att minska de stora kostnaderna, som hittills varit mycket dryga
på grund av det dominerande manuella arbetet. På
IV distriktet har konstruerats en ny, avsevärt lättare
och billigare snöslunga, som nu haft sitt generalprov med
utmärkt resultat. 500.000 kbm snö undankastad på
2 och en halv månad. Den får ytterligare kopior efterhand
och här ses den i aktion på en bangård ersättande
100-tals mannar i manuellt arbete.
Retur till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
snorojning..html senast uppdaterad 31 december 2001
|