Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Dagens historiska järnvägsbild.
The historical
railway picture of the day
Norrländska tvärbanans passage över Ljungan, strax öster om
Erikslund.
Järnvägsbron togs i bruk samtidigt som järnvägen
öppnades för trafik 1oktober 1878. Bron var ursprungligen en kombinerad
järnvägs- och landsvägsbro något som varade till 1920-talet då
landsvägstrafiken fick en egen bro (bron till höger).
I samband med järnvägens elektrifiering (1942) genomgick banan en
upprustning för att klara av större axeltryck. Detta medförde att de
flesta broarna, under andra halvan av 1930-talet, byttes ut till
kraftigare.
På bilden pågår montering av den nya bron. Den vilar på en
tillfällig byggnadsställning. Vid brobytet skjuts den gamla bron ut till
vänster på en provisorisk byggnadsställning varefter den nya bron skjuts
till vänster in på den gamla brons plats varefter den fixeras på den
gamla brons landfästen.
Erikslunds station ligger några hundra meter bortåt i bild. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum. |