Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Dagens historiska järnvägsbild.
The historical
railway picture of the day
. I och med
Norra
stambanans byggande och öppnande för allmän
trafik genom Bollnäs byggdes 1878 det första lokstallet
vid bangårdens norra del. Detta var ett så kallat
rundstall med 5 stallplatser. På grund av trafikökningen
tillbyggdes stallet 1883 - 1888 med ytterligare 8 stallplatser.
Detta stall ligger utanför bildens högra nedre kant.
Norr om lokstallet byggdes en lokverkstad 1882 - 1884. Lokverkstaden
utökades 1892. Norr om lokverkstaden byggdes 1889 en vagnverkstad.
Taket på denna skymtar i bildens nedre vänstra kant.
1891-års stall. Trafiken på järnvägen
ökade alltmer och 1891 var det dags att bygga ytterligare
ett rundstall med fyra stallplatser. Under åren 1899 till
1910 tillbyggdes stallet med ytterligare 10 platser. På
bilden syns det här stallet till höger.
1918-års stall. Så var det dags
igen. Ett nytt rundstall med 6 platser uppfördes öster
om 1891-års stall. Stallet utökades med ytterligare
6 platser 1920. Det är från bygget av detta stall
som bilden nedan visar.
DHdJ-stall. 1899 - 1900 öppnades Dala
- Hälsinglands Järnväg (DHdJ) för trafik.
För sin lokskötsel hade man uppfört ett rundstall
med fyra platser cirka 500 meter söder om Bollnäs station.
Mer om denna bana kan Du läsa
här!
Inför DHdJ:s förstatligande 1927
utökades 1918- års stall med 3 platser. Därefter
lades driften ned vid DHdJ:s gamla stall.
Bilden nedan är tagen 1918 och i dess
mitt syns det under byggnad varande "1918-års stall"
med dess blivande expeditions- och personallokaler. Foto: Gösta
Hägglund. |