Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Hos
Lifh i Jugansbo
Artikeln nedan är
ett reportage gjort av Thord Olsson och var införd i tidningen
"Signalen" nummer 48 1954.
|
SJ har
ungefär 1.000 s. k. enmansstationer, varav ⅓ med 260
timmars tjänstgöringstid och resten med 234 timmar. Bufferttiden är dock i
allmänhet ganska hög men tas i oroande stor utsträckning i anspråk. Detta
innebär att personalen icke får någon övertidsersättning eller rimlig
ersättning för obtillägg. Under sensommaren höjde järnvägsstyrelsen
tjänstgöringstiden på ett 20-tal driftplatser men efter ingripande från
järnvägsmannaförbundet blev en fortsatt aktion bordlagd t. v, Frågan har
också stor principiell betydelse mot bakgrunden av en kommande ny arbetslag
och skall f. ö. snarast även bli föremå1 för överläggningar mellan förbundet
och järnvägsstyrelsen. Här nedan lämnas några glimtar från en typisk
enmansstation, en trafikplats på en bibana, som har både järnvägs- och
posttjänst. Reportaget visar att det där inte finns
någon chans att "rulla tummarna" och att arbetsdagen i
effektiv tid uppgick till 11 timmar på 4 minuter när.
Trafikplatsen Jugansbo på linjen Hagaström - Sala, enmansstalion i
260-timmarsklassen, bra exempel på allround-tjänst. 11 tåg
per dag, därav dock det sista (kl. 21.37) - utan
passning och, två (godståg) med klarering. Arbetsdagen är ständigt
sönderstyckad i fem olika delar.
Stationshuset har fortfarande ett bra läge. Det ligger
öppet för insyn på en bred slättremsa mellan barrskogsdyningarna, bara 10
meter från landsvägen till Sala, och har som närmaste granne byns enda
diversehandel, en pampig vit byggnad, skinande av välmåga. Platsens
betydelse som "strög" markeras av tre stora anslagstavlor, nu dock tomma och
prickade av frusen blötsnö - "färskaste" stora händelsen var en föreläsning
om Västtyskland med färgbilder, säsongens sista allmänkulturella injektion
före julhelgen. Byn är glest befolkad, bara 120 hushåll på dryga milens
längd. Här bor mestadels skogs- och jordbrukare av mindre format, återstoden
utfylles av arbetare i tegelbruk och kalkstensbrott samt av åtskilliga
extrajobbare i skogen efter den väldiga stormfällningen den 3 januari,
därtill en handfull smeder, möbelsnickare, byggnadssnickeriarbetare och
andra ströyrken.
Medelåldern är hög och de yngsta kullarna så små att
skolbarnen får kommunal bussskjuts till en större skola längre bort. Men
detta betyder också att järnvägsstationen överraskande starkt bibehållit sin
ställning som kulturcentrum i bygden här. Man märker det också på de många
gamlingar som kommer dit vid postdags för att tömma sina fack och nästan
vördnadsfullt hälsar på "stinsen". Han är för dem en ämbetsman med
uniformell värdighet, som kräver tillbörlig respekt. Tyst väntar man framför
expeditionsluckan, medan "stinsen" skuttar som en längdhopparstjärna mellan
tusen och ett göromål, från växelrengöring och bomvevning till telefonpass,
milt bevekande beställningar av godsvagnar som nästan aldrig kommer numera
och remisser man vet att "stinsen" är mäkta upptagen och bidar tills det
blir sekundro för hans kliv fram till luckan.
En presentation nu: Jugansbo trafikplats på bibanan
(Gävle- ) Hagaström - Sala- Tillberga, denna 13-milalinje som tycks pressas
hårt beträffande omkostnadskontot, om man skall döma av bostadsbestånd,
rullande materiel och spårkvalitet. "Stinsen" tillhör inte SJBF utan vårt
förbund han är en 36-årig stationskarl med vikariatslön som trafikbiträde,
vilket betyder 743 kr. i månaden (dyrortsgrupp 3) jämte 12 kr. i
felräkningspengar från post och järnväg samt c:a 5 kr. i obtillägg. Namnet
är Erik H. Lifh, född västernorrlänning och f. d. Nst-are,
ett ganska gott typexempel från en 260-timmarsstation. Han är gift med en
stockholmsflicka, Greta, och har två pojkrustibussar, 7 och 3 år gamla.
Vi var fräcka den här gången, dök ner på honom
praktiskt
taget utan förhandsvarning för att klippa ut provbitar från ett vardagspass.
Efter att ha följt honom i ”hasorna" nästan lika bra som hans hund Klinga
spårar upp älg, från kl. 7.00 till 20.00, kan det villigt intygas, trots att
både stoppur och måttband saknades, att "tjänstgöringen räcker till och
litet mera". Bufferttiden behövs minsann. Sommarsemestervikarien som hade
208 timmars normaltid på sin hemstation fick en veckas övertid på de 14
dagarnas tjänstgöring här…
Kl. 6.25 ringer väckarklockan. Stk Erik H. Lifh får brått ur sängen, ty
jobbet börjar 07.00 och del måste (nedan) eldas i expeditionen och passas in
rbs 769 kl. 07.08, i dag dock försenad.
06.25 klirrar väckarklockan. Erik H. Lifh stiger upp,
finner att el-ljuset fortfarande strejkar, tittar ut och ser bara svarta
fönster också hos grannarna. Han upptäcker samtidigt att nordanblåsten
ligger på hårt och yrsnön tydligen ryker. Snöskottning alltså och kallare än
vanligt i expeditionen, som kyles ut fortare med den vind-riktningen.
Full fart! Prick 07.00 dagens första kund, en
T/R-biljett till Heby, "utom programmet" eftersom expedieringen ej skall
börja förrän kl. 9.00 - men så benhårt noga kan man inte vara här,
kommenterar Erik H. Lifh. Sedan ut i beckmörkret och passa in rbs
(rälsbuss) 769, som kommer 07.16 åtta minuter försenad, till
föraren fem tior hopsatta med gem för att inte blåsa bort telefonbeställda
växelpengar för att klara en biljettaffär för kamraten.
Sedan eldning i väntsalen, städning (skräpigt efter söndagshelgen)
Så in igen och sätta fyr på Viking-kaminen i
expeditionshörnet, där den vanliga, otäta dragspringan i golvet verkar
högaktiv i blåsten, sedan samma eldningsprocedur i väntsalen - vågplatsen,
därpå ut på bangården för snöröjning av plattform och växlar - snön är tung
och blöt, nästan klibbig. Det ljusnar, björkarna böjs som sprättbågar av
nordanvinden, som ser ut att puffa undan de mörkgrå molnsjoken och kanske,
vrider fram litet blått. Nu in på nytt, Erik är röd i ansiktet av kyla och
jobbet, han byter ut snökvasten mot en sopkvast, städar i expedition och
väntsal, där det blev litet "lortigare" än vanligt i går, söndagen. Och då
dessa bestyr är undanklarade har klockan blivit 8.41: "övertid" hittills
enligt turlistan med 56 minuter, första passetappen skulle ha varat
07.00--07.45. Snabbfrukost alltså ofrånkomlig, 19 minuter har Erik på sig.
Snöröjning av plattform och växlar, medan yrsnön
alltjämt piskar i nordanblåsten. Erik blir "varm".
09.01 talar "stinsen" med Sala angående bandisp Sala -
Jugansbo för växling i Kalkbacken och därpå blir det den där spännande
beställningen av godsvagnar, sju behövs i värsta fall i dag men kanske det
blir bara en enda? Timmer- och massavedskörarna är förgrymmade. Så
polettering av resgods till Stockho1m och biljettförsäljning åt en dam, jaha
snart dags för rbs 774 med tidningar från Salahållet. Fem minuters
försening, avgång 09.39. Uppsortering av
posten
i 52 fack, i väntsalen är det redan gott om folk, endast gamlingar som
kommer i god tid för att redan första dagen, den 15, hämta ut folkpensionen.
Men kön måste vänta ett slag, först har Erik passning för rbs 773 mot Sala,
som har postfinka och värdepost med. Nästan ingen försening nu och alltså
fem minuter för uppsortering av den nya, rikliga posten - men korsbanden
hinner han inte med att genast slänga in i facken. Klockan 10.00 skall ju
luckan öppnas för postexpediering; på en kvart är drygt 10.000 kr. utbetalda
med vänliga förfrågningar om tioöringar eller en krona först för att inte
ödsla med växelkassan, en sysselsättning som bryts av tre telefonsamtal från
lika många apparater ("Jag ska ha en biljett till Skövde i
morron,
tur å retur, platsbiljett på Mälardalen", "Har stinsen sett te min flicka?"
och så en felförfrågning på selektortelefonen).
Bilden ovan: Efter
"morgongymnastiken" är sik Lifh svettig (mössan upp i pannan), ringer in
beställning av 7 vagnar för utlastning av massaved, timmer och kabeltrummor,
får löfte om en vagn.
Till vänster: "Stinsen"
pendlar mellan telefoner (3 st.) och lucka, i förgrunden den av
distriktschefen signerade turlistan, 07.00-07.45, 09.00-14.00, 15.30-16.00,
17.00-18.30, 19.15-20.00, som sällan håller. Passningstiden blir oftast 11
lim.
Så rbs 774 från Sala-hållet med morgontidningarna,
sedan värdepostförande rbs 773 norrifrån med en stor laddning strax före 10-slaget,
upptakten till hektiskt postöppningsjobb.
Medan
gökklockan inne i finrummet muntert hoar ut halvtimmarnas gång, och spetsen
håller ett vakande öga på främlingarna i väntsalen, får Erik litet tid att
närmare granska värdeposten och upptäcker att pengarna inte räcker för giro-
och postanvisningar; det är mjölklikvider, försäkringsmedel och därtill
folkpensioner. Rekbrevet med SJ-fraktmärken kan han ännu inte kolla antalet
för, det måste sparas till senare på dagen; nu- gäller det främst löpande
göromål som tränger på. En kund beställer två presenningar för vagn från
Jugansbo, som Erik lyckas trolla fram till slut, och sedan ilar han ut för
att rensa växlarna från yrsnön som fortsatt att piska ner: gt
(godståg) 7134 söderifrån är i antågande. Under tiden börjar
telefonerna att surra, efterhand alltmera ilsket och till sist klirrar
rikstelefonen
men utan svar. Erik kommer åter, röd och varm, får besked från Sala om
tågläget och så slocknar el-ljuset igen. "Nu kommer dom att stå ute där och
skrika." Därpå besked att det blir två, godsvagnar i dag, härligt, en
lastbil med massaved väntar redan vid magasinsspåret.
Ovan till vänster: I en
oeldad tambur till expeditionen med enkel dörr ut sker sorteringen av posten
i 52 fack men stk Lifh hinner inte klara korsbanden och trycksakerna ...
kunderna avvaktar ...
Till
vänster:Och här ett par gamlingar - folkpensionärer i tur, den t. h.
nyttjar en trappstege för att "komma åt" sitt lack. På en kvart har 10.000
kr. utbetalts, så har Erik haft tre tel-samtal.
Godståg 7134 har just kommit in, verkligen två stora O-vagnar av sju
beställda med! Timmerkörarna sken upp, slipper köra åtminstone det här i
halt väglag direkt till kunden.
Med
gt 7134 var också 430 kg ekparkett och två småkollin, växling och lossning
samt sprinterrusch tillbaka för bomfällning tog nära halvtimmen. Snön ner i
skorna, kängor nästa gång.
Gt 7134 in kl. 11.45, två stora O-vagnar med, inväxling
på magasinsspåret, först renkörning av snön för slängskjuts, sedan lossning
av 430 kg ekparkett från Ronneby och ett par småkollin, därpå en
sprinterlöpning tillbaka i snön för bomvevning och avgångssignal,
underrättelse till grindvakten och tåganmälan till Runhällen. De våta skorna
på tork på vedlåren invid kaminen, tofflorna fram, fortsatt bearbetning av
posten, kollning av fraktsedlar, fortsatt utbetalning av folkpensioner,
utskrivning av vagnskort, ut med dem, upptäckt att det klarnat upp och
blivit kallare. Tillbaka in på expeditionen, Erik hör liksom i fjärran
TT-mannen i finrurmsradion ge några glimtar av etiopiske kejsarens besök
medan han räknar ut den där Skövdebiljettens pris, jämnt 50 kr., ordnar
sedan redovisning till postgirokontoret - och beställer platsbiljetten.
Därpå passning för nedgående godståget
7131,
som växlar och tar två fullastade vagnar, 26 minuters uppehåll, sedan
fortsättning av skrivgöromålen utan en minuts paus och sedan han glatt
mottagaren av ekparketten med beskedet om leveransen slår Erik H. Lifh igen
"butiken". Klockan är precis 16.00, frugan Greta lockar med älgköttsmiddag.
Skönt att slappna av efter ett ständigt gnoende från 7-tiden, frånsett
frukostrasten om 19 minuter!
Så in igen, genomgång av post, remisskrivning,
kollationer etc. Räknemaskinens kontrollremsa blir allt längre, däremellan -
presenning-beställning, biljettorder, flera
postkunder.
Och vi ska inte mera trötta med detaljskildring av
resten av dagen: den blir onekligen något lugnare, särskilt sista timmen,
men dock ytterligare tre rälsbussar att passa. Dagens sista förbindelse, rbs
780, vid halv 22tiden klarar sig numera själv, både bomvevning och allt. Men
turlistetiden om 8½ timme, insprängd i fem olika tjänstgöringsetapper från
kl. 7.00 till 20.00, höll inte alls i dag. Det behövdes exakt 2 timmar och
26 minuter mera för att de oundgängligen nödiga arbetsuppgifterna skulle
avklaras. Men det finns ju bufferttid att taga ut förstås, intill 260
timmar. Visst var det också litet rusning med de där folkpensionärerna men
cirkulärhögen från i lördags ligger ännu obearbetad. Det slår en utomstående
också: den som skall stå rycken för en sådan tjänstgöring, så
allroundbetonad och "hit-och-dit-slängig" allt eftersom telsamtal,
tågpassning och kunder dirigerar, måste ha goda nerver, sans och en bra
mage. Hur är det egentligen med magåkommorna på enmansstationerna i 260- och
234-timmarklassen? Frågan skulle vara intressant att närmare granskas.
Men stk Erik H. Lifh kverulerar inte. Han tog chansen
att komma hit, han trivs med den ytterst vänliga befolkningen och sommartid
går det ju an i denna litet avsidesbelägna ort, utan alla nöjen. Men visst
är jobbet krävande och fritiden blir minimal: efter klockan 20, då pojkarna
redan lagt sig, har han tillfälle att umgås med familjen och så på
söndagarna förstås - de är liktydiga med arbetsvila. Radion ger bästa
avkopplingen ty resorna ut blir sällsynta, Stockholm nån gång.
Eftermiddagens
godståg rullar ut (bilden till vänster) ,
först kl. 16 blir det paus för "stinsen", efter ett oavbrutet jobbande från
kl. 7, frånsett en kvarts rast. Men ännu återstår fyra timmar innan den
"rikliga" fritiden är inne. 20.00 slås "butiken" igen.
Fru Greta som också lärt sig att sköta postgöromål,
ifall "något skulle hända", men går upp i hushållet för hela slanten, har
också sin syn på problemen.
Hon gillar inte makens hopkrympta fritid och hackiga
tjänst och avlossar en salva mot tjänstebostaden, visserligen 3 rum och kök
men omodern och kall, därtill två våningar med en kylig förstugutrappa
emellan. Tre kakelugnar och en gammal vedspis, som måst kompletteras med
privat inköpt el-bakugn, vattenpump för "handkraft" och kånkning av uppvärmt
toalettvatten till sovrummet ovanpå, inget lyse i skrubbarna. Nymålat i
köket och nya tegelpannor, där det regnade in, samt ett bra piskställ har
emellertid familjen Lifh fått och det var minsann behövligt.
Skulle någon tro att våra summariska uppgifter från
Jugansbo trafikplats är överdrivna, så finns det andra sammanställningar men
inte lika lättsmälta kanske som här ovan. De visar t. ex. att en
kalendervecka under senhösten
hade
65 timmars tjänstgöringstid, så när som på en kvart. Vilket innebär i
genomsnitt 11 timmars arbetsdag. Säkert finns det många andra liknande
enmansstationer vad det beträffar arbetets omfattning och intensitet, med
variationer åt båda hållen. Ett 1.000-tal sådana stationer har SJ f. n. Med
järnvägsstyrelsen har som bekant vårt förbund nyligen inlett förhandlingar
för att SJ icke ytterligare försämrar personalens ställning utan att i
stället om möjligt förbättrar den.
Det sällsynta tillfälle då en 260 timmars "stins" kan
vara tillsammans med sin familj, fr. v. sönerna Ingemar (7 år) och Sune (3
år) samt hustrun Greta. Grabbarna måste ju gå till sängs i vanliga fall vid
19-tiden. Bara söndagarna står till buds för sådan samvaro. Biokvällar i
Sala är numera omöjliga efter rbs-omläggningen i somras.
Retur till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
lifh.html senast uppdaterad
2006-09-27
|