Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Lort - SJ i Kristianstad
Artikeln nedan är
ett reportage gjort av Henry Kjellvard och var införd i tidningen
"Signalen" nummer 41 1949.
|
Tre ånglok vid stallcirkeln Kristianstads lokstation
1949.
På en järnvägskarta ser den skånska residensstaden
Kristianstad - i konkurrens med Birger Sjöbergs Vänersborg även kallad
"Lilla Paris" - ut som en spindel i sitt nät. Nätet är naturligtvis de många
järnvägslinjer, som strålar ihop på Kristianstads C. De kommer från icke
mindre än sju håll, nämligen Hässleholm, Hästveda, Eslöv, Ystad, Åhus,
Älmhult och Karlskrona. Skulle också busslinjerna markeras på kartan, skulle
nätet bli ännu mera finmönstrat. Tidtabellerna på det s. k. Busstorget
anger, att det finns 32. busslinjer, varav 24 tillhör SJ.
Inom stadens gränser finns fem
järnvägsstationer: Centralen, godsbangården, Södra station, Långebro och
Åsumtorp. Antalet tåg, som expedieras per dag, ligger omkring 130, av vilka
de flesta. kommer och går på linjen Kristianstad-Hässleholm.
Med omkring 900 järnvägsmän av olika grader utgör
alltså denna personal ett betydande inslag bland befolkningen. Här torde
också Sveriges största ånglokpark finnas kvar, ty. hela det gamla
förutvarande EJ-nätet är oberört av elektrifieringen. Man hoppas, att linjen
Hässleholm-Kristianstad med. fortsättning Kristianstad - Åhus skall ligga
väl till i SJ:s elektrifieringsschema.
Kristianstads lokstation torde nu ha den största ånglokparken i Sverige.
30-40 kol- och torveldade lok kan stå här på en gång. I förgrunden
torvbryggan. Godstågen och vissa persontåg eldas ännu med torv, vilket inte
är någon sinekur för lokpersonalen.
Men även i andra avseenden har man kommit på
efterkälken och nödgas dras med föga uppskattade arv från "bolagstiden". Det
kan ifrågasättas, om man inte här, med lån av Lubbe Nordströms
karakteristik, har funnit det verkliga "Lort-SJ". Något så trångt, smutsigt
och otidsenligt, som man konstaterar vid Kristianstads lokstation får man
sannerligen leta efter. För resten gäller detta hårda omdöme i stor
utsträckning även för annan personal än lokstationens. Var man inspekterar
upptäcker
man
mörka, otillfredsställande krypin. "Det här är ett bra hönsahus", säger en
trygg skånsk röst bland biltrafikens folk som tränger ihop sig kring
frukostbordet i ett litet rum på 3 X 5
meter i gamla saluhallen. Detta är det gemensamma dagrummet för 23
bussförare. Nu är dock busstationen endast att betrakta som ett provisorium.
Ritningar föreligger för en nyanläggning vid Hästtorget men
byggnadstillstånd saknas.
Stallpersonalens "tvättrum" beslår av vattenpost
mellan lokgravarna. Fr. v. stationskarlarna Bengt Lindgren, Arne Pettersson,
Knut Fast och T orsten Braun.
Klädskåpen är placerade ute i stallet, där ånga och fukt tränger in.
Stationskarlarna Bengt lindgren och Knut Fast gör sig färdiga för dagen.
På godsbangården är förhållandena numera acceptabla,
men när man får se stationspersonalens utrymmen på Centralen, blir man
betänksam - försiktigt uttryckt. Här har ungefär 100 man, varav 25 på en
gång brukar vara inne, ett manskapsrum med
dimensionerna
4X5 meter. Och kläderna får man lägga nere i källaren i ett skyddsrum, där
det är mörkt, smutsigt och fuktigt och där man också förvarar diverse
arbetsredskap, såsom kvastar, plåtskrapor osv .
Denna gamla "restaurangvagn" jämte den tillkopplade tjänstgör som matrum för
den stationära personalen. Den är smutsig och vedervärdig inuti.
Men priset i osnygghet och otrevnad tar ändå som
sagt lokstationen, som tillhör 28 maskinsektionen i Ystad. Det är klart, att
det blir svart och sotigt efter de 30-40 kol- och torveldade lok, som finns
här. Gamla lokstationen i Ystad, som Signalens medarbetare besökte före
inflyttningen i den nya, moderna, var anskrämlig. Men Kristianstads är
värre! Här saknas varje uppvärmningsanordning. Reparatörerna kan berätta att
under vintern kan de nedisade arbetskläderna stå för sig själva på golvet.
De hygieniska förhållandena befinner sig
under all kritik. Vad sägs om att den till 250 man uppgående personalen på
lokstationen förfogar över endast en dusch! Hundra man har ett tvätt- och
matrum. "Ja, här är min själ så trångt, så det går inte att fotografera",
kommenterar fotografen.
Klädskåpen
står ute i stallarna och sätter man in handen i dem känner man nästan hur
fukten dryper. Utanför stallarna står två utrangerade gamla personvagnar på
ett stickspår. De har upphöjts till rang, heder och värdighet av matrum. När
man tittar in i dem, så kunde man rättvisligen säga; "Men så smutsigt måste
väl här ändå inte vara. Nog kunde väl ni gubbar bjuda till lite själva också
och hålla så snyggt, som omständigheterna medger." Men man kan också gott
förstå, att miljön i sig själv inte inbjuder till alltför mycken ambition i
detta avseende.
Denna byggnad är mindre än ett hönshus och här håller torvbryggans folk
till. En födelsedag firar man dock med en tårta, som snabbt måste konsumeras
för att inte förstöras av torvdammet.
Året
om, även på vintern, måste en del av stallpersonalen tvätta sig vid
vattenposten. Detta "tvättställ" skall nu bort; varav följer att de
hygieniska resurserna - om detta anspråksfulla uttryck tillåtes - blir ännu
mindre. Därefter måste alla, som inte vill gå hem sotiga och oljiga, ställa
sig i kö vid den lilla skrubb, som var så liten, att den icke gick att
fotografera!
Trafikpersonalens manskapsrum är delvis belägna i ett skyddsrum i källaren.
Det är arbetskläder, som ligger i det fuktiga, unkna valvet. På bänken e. o.
stk Karl-Erik Strid.
Framställningen om förbättringar har från personalens
sida gjorts vid flera tillfällen. Svaret har alltid blivit, att någon
separat personalbyggnad - t. ex. uppmonterandet av en provisorisk träbarack
- icke kunde komma till stånd på grund av att frågan hängde samman med hela
bangårdens ombyggnad. Då skall nämligen också nya lokstall byggas. Men då
man under senare tid lagt ner några tusen kronor på stallets tekniska
utrustning,
har personalen svårt att tro, att denna fråga kommer att lösas inom den
närmaste framtiden. Det är därför man hellre tar ett provisorium än väntar
till en oviss framtid.
I en skrivelse till distriktschefen i
Malmö har avdelning 344 framfört en förfrågan rörande möjligheterna att få
en förbättring till stånd. Det svar, som avdelningen erhöll, var det mest
positiva hittills och noterades med tacksamhet av personalen.
Distriktschefen säger nämligen, att frågan i viss mån ansetts sammanhänga
med i lokstallets närhet befintliga spårsystems framtida utformning. Han
omtalar vidare, att han är väl medveten om de mindre goda förhållandena på
denna arbetsplats och att han avser att göra , en särskild framställning
till Järnvägsstyrelsen i frågan, så snart klarhet vunnits om det nya
spårsystemet.
De ungdomliga ordförandena i förbundets två Kristianstadsavdelningar, som
får uppbära kamraternas ständiga men berättigade klagomål. T. v.
stationskarl Lars Back, ordf. i avd. 35. och t. h. lokeldare Olle Hedlund,
ordf. i avd. 344.
Utepersonalen vid stallet har också ett "matrum" - fullt stilenligt med
allt annat. "Jag har aldrig sett så vit mjölk" utbrast fotografen dit han
kom in i det svarta kyffet.
Det kan förresten tilläggas, att personalen icke lastar
distriktsbefälet för att ingenting blivit gjort. Men man ser här återigen
ett eklatant exempel på, hur ett gammalt enskilt bolag ställde det för
personalen. Det är ju nämligen bara några få år sedan SJ blev ägare. Och nu
blir det SJ:s sak att utplåna försummelserna från bolagstiden och försöka se
till att personalen får arbeta under drägliga förhållanden. Kristianstad är
icke det enda exemplet härpå - det finns gunås åtskilliga fler.
H. Kjd.
Retur till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stall_kristianstad.html senast uppdaterad
2006-11-13
|