Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Fem tjänster
i en
Artikeln
nedan är ett reportage gjort av Thord Olsson och var införd
i tidningen "Signalen" nummer 5 1950.
Samtliga foton: Thord Olsson.
Article about
the railcar drivers at the State Railway between Storuman and
Hällnäs. Published in the magazine "Signalen"
year 1950. |
Rälsbussdriften vid SJ har sedan starten år 1934
fått en fantastisk utveckling och till exempel 1948 körde
315 rälsbussar och 176 släpvagnar drygt 17 miljoner
tågkilometer. För kulturbanorna i norra och nordvästra
Sverige spelar rälsbussen en mycket viktig roll. Här
passerar en rälsbuss Långselberget på sträckan
Lycksele-Storuman, där det är nästan uteslutande
skog och myrar.
Första
sidan på Signalen nummer 5 1950 pryddes av bilden till
vänster. Bildtexten är följande: En rälsbussförares
vardag skildras i veckans reportage, "Fem tjänster
i en", som gjorts från en trafiksvag järnväg
i Västerbotten, nämligen Storuman - Lycksele - Hällnäs.
Här har reservföraren Östen Nilsson rusat in på
Gunnarns hållplats för att utväxla tåganmälan
innan han kan fortsätta med sin försenade buss. I bakgrunden
platsvakten fru Häll
Artikeln följer nedan!
Obs! Bildtexterna till bilderna
nedan kommer fram om du håller muspekaren över respektive
bild!
En nermörk, mulen och tidig torsdagsmorgon på
Storumans järnvägsstation efter Inlandsbanan: Det är
ganska bistert, 15 grader kallt, men torr och lätt luft.
Ingen blåst heller, lugnt
och stilla. Rälsbuss 2921 från Sorsele rullar just
in och tömmes nästan fullständigt på passagerare
och gods, under några sekunder spräckande tystnaden
över bangården - skosulsknarr mot den kärva snön,
bagagevagnsgnissel och lågmält snack. Sedan lugnar
det sig igen. Förarebyte göres här: studieledaren
i avdelning 261, Stig Lindberg, morsar på sin avlösare
Östen Nilsson och rapporterar kort om de körda sju
milen:
- Litet mera snö norrut i natt, ingen ren i vägen,
men fick krångel med kardanen och blev 25 minuter sen.
Annars allt bra...
Medan Lindberg försvinner till stationen
för att redovisa biljettkassan från sitt tidiga morgonpass
- redan kl. 4.54 lämnade rälsbussen den västerbottniska
köldorten Sorsele - kliver
Nilsson in i "förarhytten" och ser till att allt
är i sin ordning. Där finns den utkvitterade K 16-nyckeln
för upplåsningen av växlarna, där finns
renpistolen som man aldrig använder - den är alltför
opraktisk. Snabbt tittar han igenom tjänstebrev och paket-
och ilgodssedlar för gods som skall lämnas av söderut
efter tvärbanan till Hällnäs - Umeå. Själv
skall han vända i Arvsele och ta rälsbuss 2918 på
återfärden. Det är 127 km dit, men det vete sjutton
om han hinner så långt. Det gäller att friska
på. Litet nervösare än vanligt alltså på
dessa trafiksvaga kulturjärnvägar i norr, där
nästan uteslutande rälsbussar betjänar persontrafiken
- efter paragraf 100, med föraren förenande minst fem
tjänster i en. Han inte endast är förare utan
även tågbefälhavare, biljettförsäljare,
konduktör, tågklarerare på mötesplatser
och godsvårdare, allt ofta under pressande förhållanden
betingade av klimatiska besvärligheter och intensiv trafikmängd
efter rälsbuss-mått.
I blixtfart viseras biljetterna - det är
blott sju personer med - och så startar rälsbussen
kl. 6.33, nu 20 minuter försenad. Kampen om sekunderna har
börjat. Inte stora möjligheter att "äta in"
mera än några minuter på de 102 km till Lycksele,
som tidtabellsenligt skall avverkas på 2.04 timmar, trots
20 hållplatser efter linjen. Spilltid blir det också
för tågklareraruppgifterna. Det är laddat för
en hetsig tur på sex timmar - undras - just om det blir
en paus över för att slänga i sig en kopp kaffe
före återkomsten till Storuman vid 12-tiden?
Bakom
oss försvinner snabbt det lilla rimfrostgnistrande municipalsamhället
i en tindrande ljusdröm och övergången till det
täta mörkret i storskogen omedelbart därefter
kommer som en pinande chock. Under det att rälsbussen morrar
som en ilsken hund, sprättar strålkastarna upp den
svarta tvärväggen över spåret. Rörliga
skuggor ger liv åt de förbiglidande pelargranarna
och kommer dem att likna jättevakter på post eller
förhistoriska djurvidunder, när den mjuka snön
klumpat ihop sig i de mest underliga formationer. Men snart vänjer
man sig vid det oföränderligt ensidiga landskapet:
skog, bara skog, emellanåt avbruten av myrar med lavskäggiga,
nedtryckta träd. Rena rama julkortsidyllen, om det inte
varit samma trista vildmark.
Rälsbussen
surrar sövande, passagerarna från Storuman nickar
då och då till i sin slummer, när fordonet skallrar
över någon gammal, skrovlig rälssträcka,
men den som inte får slappna är föraren. På
honom ensam vilar ansvaret för allt - för rälsbuss,
folk och tågklart de närmaste milen. Där sitter
han i hytten med ena näven på dödmansgreppet
i läget djupast in, takbelysningen är släckt för
att han skall se bättre framåt, på instrumentbrädan
ligger klockan, till vänster hänger i en klämma
den uppslagna tjänstetidtabellen. Därifrån drar
det ruskigt, fast trasselsuddar stoppats in som skydd, och kyligare
blir det också efterhand i hytten. Fönsterrutorna
isas ner alltmera oaktat varmluftströmmen, snart är
det bara en liten tittglugg kvar åt föraren. Genom
rimfrostiga läckor vid dörrar och fönster ryker
minusgraderna in - vi håller ju nästan snälltågsfart
- men litet varmare är det i de båda
passagerareavdelningarna. Hur en förare skall klara sig
från infektioner och reumatism är en annan femma.
Bättre doningar skulle minsann behövas här vintertid,
då kvicksilvret ibland kryper ner till -40 grader och ännu
mera,
Någon större inkörning av den förlorade
tiden blir det inte, hur än Östen Nilsson plågar
motorns 180 hästkrafter. Hållplatserna ligger tätt,
tätt och vid nästan varje upptäcker han genom
den isimmiga siktrutan några väntande på plattformen
- mest skolelever och arbetare på väg till Lycksele,
stundom skogsjobbare eller någon sjuk som skall söka
specialistvård på Umeå lasarett. Det där
plockar sekunder av körtiden: att bromsa in för spaning
efter ev. passagerare, så stanna, springa ut och in med
gods, stämpla biljetter i biljettmaskinen och kanske växla
sista sedeln när motorn accelerat upp i 60 km per timme.
Därtill kommer upprepade tåganmälningar till
gränsstationerna Storuman och Lycksele med växelomläggningar
för möten och förbigång av godståg
som extra pålägg, Det blir att arbeta i sprintertakt,
spänt och enträget, hela tiden med den surrande tysta
frågan: "Är ingenting glömt nu?"
Efter Kattisavan, då gryningsljuset
börjat sila ner över skogarna, 7 mil från Storuman,
börjar persen på allvar. Det dräller in folk
m - bussen blir fullsatt och t. o. m. i "förarhytten"
står man tätt. Inte trevligt med dessa "obehöriga"
nästan hängande över ryggen på föraren
men vad skall man göra de måste ju med. Och värre
har det varit förstås, 50 proc. flera passagerare
än vad som skulle vara tillåtet. 137 är visst
rekordet!
Till
Lycksele kommer vi en kvarts timme sena och femminuters-uppehållet
ger ingen marginal att stjäla tid på. Det blir som
väntat: vårt möte med uppgående rälsbussen
flyttas från Arvsele till Arvån. Där vänder
Östen Nilsson och tar hand om 2918, som har en stor släpvagn
med - postiljon, post och gods i mängder tillbaka men litet
passagerare. Det räcker ändå till med arbetsuppgifterna,
ty återfärden innebär stopp vid praktiskt taget
alla hållplatser för överlämnande och mottagande
av post samt il- och resgods. En och annan tung färskvarulåda
skall man också hjälpa den kvinnliga platsvakten med.
Samma jäkt med tåganmälningar blir det även
men fem minuter lyckas vi köra in till Storuman.
Då har föraren ändå kunnat svepa i sig
sin kaffeslurk och nu slätar han ut de strama ansiktsdragen
efter nervspänningen - det är den sköna reaktionen
efteråt. Han åker till stallet för översyn
och tankning av rälsbussen, redovisar och tågrapporterar,
kan sedan kila hemåt och vila några timmar. Ännu
är det nämligen inte "kväller'', ty kl. 20.05
blir det att åka med 2773 till Kattisavan och där
vända åter till Storuman med 2920 - ankomst först
kl. 22.56. Därmed är tur nr 2 av tjänstgöringsperiodens
fem fullgjord, i särklass jobbigaste och mest påfrestande
turen. Hrr arbetsstudiemän skulle säkert få ett
intressant material på effektivt jobb så nära
maximibelastningstoppen det gärna kan bli . . .
Men Östen Nilsson ömkar inte: - Jag
tycker arbetet är trevligt trots allt, det ger omväxling,
man får så bra kontakt med folket. Som passagerare
är norrlänningarna mycket bra att göra med, de
knorrar inte så högljutt som folk söderut, tycker
jag. Och här kommer då och då personer som aldrig
tidigare, varken sett eller åkt tåg. Ganska roligt
att se deras beteende inför detta nya. Det är folk
från de små byarna vid norska gränsen. Dom kan
köpa cykelbiljett men inte säga till att cykeln skall
med rälsbussen och sedan vid framkomsten, då hojen
förstås blivit kvar vid avgångsstationen, förvånat
förklara: - Ja, men jag har ju cykelbiljett!
Av den nya experimentvagnen "622"
väntar rälsbussförarna här uppe mycket av.
Den har fin fjädring, bättre värmeanordning, inbyggda
kläd- och verktygsskåp m, fl. finesser. De ganska
nedslitna fordon som mest användes är alltför
otäta och har klena fjäderstroppar som ofta går
sönder. 15-20 minuter tar ett byte och så börjar
förseningscirkusen igen. I rättvisans namn skall dock
påpekas att rälsbussmaterialet på 21 trafiksektionen
- tack vare befälets förutseende - dock är bättre
än på många andra håll,
Ett starkt lokalt önskemål är
emellertid tillkomsten av en ordentlig plattform i Arvsele, När
rälsbussförarna gick med på att vända där,
var det på villkoret om att det nuvarande mycket riskabla
provisoriet skulle avlägsnas men ännu har intet gjorts.
Åter i Storuman klockan 12.10, en kvarts timme försenad
- sex timmars ganska hektiskt arbete är slut men nu kan
Östen Nilsson vila några timmar. På kvällen
skall han ut igen på ny körning och kommer hem först
vid 23.30-tiden. Tur 2 är då sedan klar - en av tjänstgöringslistans
fem.
Åter till sidans början
|
Returtåg till "att arbeta
vid järnvägen" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
fem_i_en..html senast uppdaterad 2004-10-29
|