
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Dagens historiska järnvägsbild.
The historical
railway picture of the day

UGJ,
Uppsala - Gävle Järnväg,
bibanan Örbyhus - Dannemora. Bilden från år
1900 visar Dannemora station med ett persontåg som just
inkommit från Örbyhus. Stationen öppnades officiellt
5 december 1875. Dannemora gruvor ligger till vänster i
bild. 1876 anslöts den smalspåriga
(891 mm) Dannemora - Hargs Järnväg, DHJ, till stationen.
DHJ invigdes i sin helhet 2 januari 1878.
UGJ förstatligades 1 augusti 1933. Persontrafiken
Örbyhus - Dannemora upphörde 1 november 1951. På
DHJ reducerades persontrafiken efterhand för att slutligen
läggas ned 29 maj 1960. Mellan Dannemora och Gimo togs ett
treskensspår i bruk 28 maj 1961. Samtidigt driftsattes
ett förbigångsspår i Dannemora mellan UGJ och
DHJ vilket innebar att normalspåriga vagnar kunde köras
direkt mellan Örbyhus och Gimo. Sträckan Gimo - Hargshamn
breddades till normalspår samtidigt som banan förlängdes
till Hallstavik. Detta togs i drift 3 augusti 1970. Foto: Stig
Nyberg |