Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bg/Böe |
(Börringe) |
v |
0,000 |
52 |
1874-12-21 |
stn, hlp 1966-09-01, † 1970-05-31, BI 1973-
05-29, PU m1970t (skolelever); ansl MYJ; triangelspår. |
|
Defvelstorp |
|
2,700 |
71 |
|
hlp 1884-02-21, T
stn 1890t. |
Hg/Hag |
Havgård |
v |
2,700 |
71 |
1911-10-01 |
stn, I stn 1917, hlp
~1932, lp 1957-11-01, † 1959-04-14. |
|
Hafgård |
|
|
|
|
|
|
Grönalunds
grusgrop |
|
|
|
|
grp, BI.. |
Gr/Gld |
Grönalund |
|
4,2 |
|
1906 |
sto, (säsong) hp 1910t, †~1945; <1910t Grönalunds tivoli. |
Stä/Seö |
Stävesjö |
h |
5,5 |
42 |
1884-02-21 |
hlp, T stn 1890t, I stn 1917, hlp 1953, lp 1957-11-01, † 1959-04-14 |
|
Stäfvesjö |
|
|
|
|
|
Al/Adv |
Anderslöv |
h |
7,7 |
53 |
1884-02-21 |
stn, lp 1957-11-01, † 1 960-08-01; triangelspår. |
|
Anderslöf |
|
|
|
|
|
Hö/Höe |
Hönsinge |
v |
11,3 |
43 |
1887-10-01 |
hlp, T stn 1890t, I stn 1917, hlp ~1936, lp 1957-11-01, † 1960-08-01. |
J/JJo |
Jordberga |
v |
13,8 |
41 |
1887-10-01 |
stn, lp 1957-11-01, † 1974-09-01 |
Jsl/Josf |
Jordberga sockerfabrik |
v |
14,2 |
38 |
1891 |
ssp, U 1974; . |
Kp/Klp |
(Klagstorp) |
h |
15,8 |
30 |
1887-10-01 |
stn, lp 1957-11-01, † 1974-09-01; ansl TRJ. |
Äp/Äsö |
Äspö |
h |
18,7 |
17 |
1887-10-01 |
hp, T stn 1890t, I hlp 1890t, I stn 1917, hlp 1953, † 1957-11-01. |
|
Espö |
|
|
|
|
|
Hye |
Hemmesdynge |
|
21,200 |
6 |
~1941 |
grp, BI ~1947; fd Östratorps lastplats. |
|
Östratorp |
|
|
|
|
|
Smh |
Smygehamn |
v |
22,100 |
6 |
1950-06-10 |
stn, † 1957-11-0); hamnspår; Sveriges genom tiderna sydligaste. stn. |
Öt/Ösp |
Östratorp |
|
22,100 |
6 |
1950-06-09 |
stn . |
Ösp |
Östra Torp |
|
22,100 |
6 |
1887-10-01 |
stn . |
|
Börringe–Östratorps järnväg (BÖJ)
Mer om BÖJ finns här!
En bibana till Söderslätts gamla centrum Anderslöv från Malmö–Ystads
järnväg var påtänkt redan då den senare byggdes men kapital (bland annat från MYJ) fanns inte förrän på 1880-talet.
Banan byggdes med ångspårvägsstandard och godset var mest lantbruksrelaterat.
En förlängning till sydkusten planerades från början och kunde förverkligas efter några år. Även den byggdes med lätt standard men BÖJ fick förstärkas efterhand sedan ett sockerbruk etablerats i Jordberga 1891.
BÖJ blev en typisk betbana som under mellankrigstiden fick tre fjärdedelar av sina intäkter från sockerbolaget. Därmed var den dömd när bettransporterna på 1950-talet lades om till landsväg.
Koncession
1873-02-04 Börringe–Anderslöv, för MYJ, förföll.
1882-03-24 samma sträcka.
1885-12-30 Anderslöv–Östratorp.
Längd 22 km.
Spårvidd 1435 mm .
Förvaltningsort Ystad.
Trafikförändringar
1884-02-21 *Börringe–Anderslöv, 8 km, allmän trafik.
1887-10-01 *Anderslöv–Östratorp, 14 km, allmän trafik.
1957-11-01 †all trafik Klagstorp–Smygehamn (Östratorp), 6 km, och persontrafik Börringe–Klagstorp, 16 km (behovsgodståg från 1953-09-01).
1959-04-14 † Börringe–Anderslöv, 8 km, godstrafik.
1960-08-01 † Anderslöv–Jordberga, 6 km, godstrafik.
1974-09-01 † Jordberga–Klagstorp, 2 km, godstrafik.
Samband
BÖJ inledde 1896 samarbete med Ystads järnvägars banor då gemensam trafikchef tillsattes (se vidare YJ)
Förstatligad 1941-07-01
Upprivning
Börringe–Anderslöv obekant, Anderslöv–Jordberga 1960, Klagstorp–Smygehamn 1962, Jordberga–Klagstorp 1977–78.
Anmärkning
a) Anderslövs bangård hamnade vid banförlängningen i sidläge. Godståg fick backa in eller ut.
b) BAJ kallades skämtsamt ”gästgivarens bana” efter en central tillskyndare i Anderslöv.
c) Tre automatiska bommar sent 1955 var en investeringsmiss
litteratur.
|
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|