Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
M |
(Malmö) |
|
0,000 |
3 |
1856-12-01
| stn, triangelspår; ansl
SJ, MkontJ, MSJ, Bandel 639 |
Övn |
(Östervärn) |
|
1,900 |
|
1892-12-21 |
stn, ansl MSJ, MKontJ. † 1992-01-01, BI 1995;
Ny pendeltågsstn P 2000-06-13 |
H |
Hohög |
|
4,300 |
12 |
1894-06-15 |
stn, † 1948-05-09 |
|
Virentofta |
|
|
5,6 |
1923 |
hp, † 1931 |
Q |
Kvarnby |
|
6,700 |
17 |
1894-04-15 |
stn, † 1948-05-09; fd Qvarnby |
|
Qvarnby |
|
|
|
|
|
|
Sallerup |
|
8,000 |
|
1899 |
lp, hlp 1900, lp 1901, †~1915 |
B |
Bjärshög |
|
10,400 |
20 |
1894-04-15 |
stn, †1 948-05-09; fd Bjäreshög |
|
Bjäreshög |
|
|
20 |
1894-06-15 |
|
|
Bjereshög |
|
|
|
|
|
Ba |
Bara |
|
13,400 |
31 |
1894-04-15 |
stn, † 1948-05-09 |
Bkväx |
Bokskogsväxeln |
|
14,000 |
|
1898 |
fp, BI 1948 |
Bkn |
Bokskogen nedre |
|
14,000 |
|
1895 |
hp, † 1946-05-09; <1898 Bokskogen |
|
Torups lertag |
|
~0,400 |
|
~1898 |
ssp BI ~1904;
|
Bkö |
Bokskogen övre |
|
1,200 |
|
1898-06 |
säsong hp, † 1948-05-09 |
|
Klågerup |
|
18,300 |
15 |
1875-07.26 |
Klågerup 15 se Lund–Trelleborgs järnväg |
Kn |
Kongsmarken |
|
22,000 |
15 |
1894-04-15 |
stn 1894-04-15, † 1948-05-09 |
Td |
Toppeladugård |
|
26,000 |
35 |
1894-04-15 |
stn, † 1948-05-09 |
G |
Genarp |
|
28,000 |
41 |
1894-05-15 |
stn, † 1948-05-09 |
Malmö–Genarps järnväg (MGJ)
MGJ:s förverkligade linjesträckning föreslogs i princip av 1870-talsprojektet ”Östra Skånes järnvägar” och aktualiserades i början av 1890-talet när Malmö–Tomelilla järnväg planerades.
Sedan denna fått en nordligare sträckning förverkligade de ”södra” intressenterna sitt alternativ. De utgjordes i första hand av godsägare utmed linjen och ägare till kritbrott vid Kvarnby.
Krita, sockerbetor och tidvis lera till Klagshamns cementfabrik var de tyngsta godsslagen. Persontrafiken var måttlig, utom på senvåren då många malmöbor skulle ut till Bokskogen och till festplatsen vid sidospårets ände.
Bolaget ägnade sig åt vidlyftiga godsvagnsaffärer som dock inte kunde förhindra en konkurs 1929.
Efter en rekonstruktion fortsatte problemen. Konkurrensen från vägtrafiken hårdnade och omlandet var litet – en koncessionerad förlängning till Ystad blev inte av.
I brist på nyinvesteringar fick banan en alltmer museal karaktär och var i slutet av 1930-talet nära att läggas ner sedan förstatligande avvisats men andra världskriget gav den tio nådår
Koncession
1892-03-26 Östervärn–Genarp.
1901-03-01 Bokskogen nedre–Bokskogen
övre, i efterhand.
Längd Totalt 27 km.
Spårvidd 1435 mm
.
Förvaltningsort
Till 1937 Malmö, till 1945 Lund, sedan Kvarnby.
Trafikförändringar
1894-04-15 *Östervärn–Genarp, 26 km, allmän trafik.
1896-06 *Bokskogen nedre–Bokskogen övre, 1 km, provisorisk persontrafik.
1903-04-08 *samma sträcka, allmän persontrafik (TT).
1947-09 †Bokskogen nedre–Bokskogen övre, 1 km, persontrafik de facto.
1948-05-09 † all trafik.
Samband
Förvaltades 1937-07-01–1939-06-30 av Landskrona–Lund–Trelleborgs järnväg.
Trafik
a) MGJ trafikerade MöToJ/MSJ-spåret Malmö C–Östervärn.
b) Sidospåret till Bokskogens övre trafikerades endast sommartid.
Omläggning
1915-12-01 flyttades östra utfarten från Östervärn när SJ:s och MSJ:s nya verkstäder anlades.
Upprivning 1948–49.
Nollpunkt Malmö C.
Anmärkning
Pensionsfonden försvann i konkursen och stins Thulin i Hohög tvingades arbeta tills han var 82 år.
|
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009. |
-
Björn Åstedt, Malmö–Genarps Järnväg 1894–1948, 1988 |
- ”MGJ-boken: rättelser och
kompletteringar”, ÖSJ-bladet 1/1992 |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|