Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Lk |
(Landskrona) |
v |
26,200 | 2
|
1865-08-01 |
stn, † P 2000-01-07; nu trafikalt
vid sidolinje; hamnspår; ansl L&HJ |
|
sidospår |
|
25,100 |
|
<1886 |
ssp , Renhållningsverket |
|
Östra Infartsgatan |
|
24,800 |
|
|
se Landskrona & Helsingborgs järnvägar |
Säy |
Säby |
h |
21,900
| 13
|
1883 |
fp, stn 1903-02-10, T hlp 1944-05-01, †1960-05-29; ansl SbhJ |
|
Säby
kyrka |
|
20,700 |
|
1881-06-01 |
hp, U 1882-11-15 |
Vd |
Vadensjö |
h |
16,900
| 58
|
1876-11-01 |
stn, hlp 1941-12-01, †1960-05-29 |
|
Wadensjö |
|
|
|
|
|
|
bro |
|
13,800 |
|
1876 |
över L&HJ, BI 1960 |
Otp |
Ottarp |
h |
13,400
| 39
|
1879-05-15 |
hp, U 1882-11-15, hp 1886-08-01, †1960-05-29; <1882 Ottarps kyrka |
Ksa |
Kingelstad |
h |
10,400
| 65
|
1876-11-01 |
stn, hlp ~1930, †1960-05-29 |
|
Skromberga |
|
|
|
|
|
Eb |
Ekeby |
h |
5,100
| 72
|
1876-11-01 |
stn, †1960-05-29 |
Bih/Bm |
(Billesholm) |
v |
0,000 |
40 |
1943-06-07 |
stn, † P 1975-06-01, GU 2007-01-07, vagnslast tv vilande; GS |
|
(Billesholms gruva) |
|
|
|
|
|
Landskrona–Ängelholms Järnväg
(LEJ)
Delen Ängelholm - Billesholm
Landskrona försökte vidga sitt sammanträngda influensområde med hjälp av järnvägar.
Eftersom Ängelholm sökte förbindelse med järnvägsnätet möttes städernas intressen i Åstorp.
I konkurrens med Helsingborg ville Landskrona genom LEJ bli utfraktare av skånskt stenkol, till vilket stora förhoppningar knöts, men staden förlorade till Helsingborg striden om västkustbaneetappen till Halmstad.
SJ var bara intresserat av Västkustbaneavsnittet Ängelholm–Billesholms gruva men fann det obilligt att inte förstatliga hela banan.
Både privatbanans ångvagn och den bensinmotorvagn som SJ tidigt prövade hade svårt att klara stigningarna på den södra delen.
Koncession
1874-11-06 Landskrona–Åstorp.
1875-12-31 Åstorp–Ängelholm, för Ängelholm–Björnekulla järnväg.
Längd 49 km.
Spårvidd 1435 mm.
Förvaltningsort Landskrona.
Trafikförändringar
1875-12-31 * Åstorp–Ängelholm ”gamla”,14 km, allmän trafik.
1876-11-01 * Landskrona–Åstorp, 35 km, allmän trafik.
1886 * Ängelholm ”gamla–Ängelholm, 1 km, allmän trafik.
1960-05-29 † Landskrona–Billesholm, 26 km, persontrafik och Säby–Ekeby, 17 km, all trafik.
1969-01 † Landskrona–Säby, 4 km, godstrafik de facto (formellt 1971-05-23).
1988-05-29 † Ekeby–Billesholm, 5 km, godstrafik.
Trafik
1949-06-01 upphörde genomgående godstrafik vid elektrifieringen av Landskrona–Billeberga och Landskrona–Kävlinge.
Omläggning
1890 vid Billesholms gruva sedan kolbrytning hade underminerat banan.
1965-05-30 ny infart till Landskrona i samband med motorvägsbygge, med anslutning till f.d. Landskrona–Kävlinge järnväg.
Förstatligad 1896-01-01.
Upprivning Landskrona–Säby obekant, Säby–Ekeby 1960–61, Ekeby–Billesholm 1992.
Nollpunkt Obekant för LEJ, Billesholm för SJ.
Anmärkning
a) Enda spårkontakten med Landskrona & Helsingborgs järnvägar var i Landskrona. LEJ gick över L&HJ på bro i Ottarp
b) Museitågstrafik kördes sommartid Billesholm–Ekeby(–Skromberga) 1974–1978 av Helsingborgs Veteranjärnväg
Litteratur
Lars Hagerman, ”Billesholms gruva station”, Ångtrycket 1&2/1998.
LEJ förstatligades tillsammans med Göteborg–Hallands järnväg, Mellersta Hallands järnväg, Skåne–Hallands järnväg och Malmö–Billesholms järnväg för att skapa en statlig västkustbana. Delen Landskrona–Billesholm, som inte kom att ingå i dennas huvudlinje, slutredovisas här. |
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009. |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|