Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Tmö |
Tomteboda övre |
|
0,000 |
13 |
1917-11-01 |
fp, linjedelningen
Västerås/Uppsala, utbruten ur Tomteboda stn), I infogad i Stockholm C stn.
2017-07-10 Anslutning till Citybanan |
Sod |
Stockholm Odenplan |
|
|
~ - 45 |
2017-07-10 |
stn, |
Sci |
Stockholm city |
|
|
~ - 45 |
2017-07-10 |
stn, |
Sst |
Stockholm S |
|
7,400
|
14 |
1926-07-01 |
stn,† G 1984-01-01; småbana Stockholms hamnspår; PS.
2017-07-10 anslutning Citybanan. |
|
|
|
|
|
|
|
År 2000 fick dåvarande Banverket i uppdrag att utreda
möjligheten till utökad
trafikkapacitet på järnvägen genom Stockholm.
Uppdraget kom att leda till projektet Citybanan som den 24 januari 2009,
officiellt startade.
1 april 2010 bildades Trafikverket och samtidigt lades
Banverket ned.
Projekt Citybanan fortsatte i Trafikverkets regi och när det gäller själva
järnvägen var man klara vid årsskiftet 2016/2017.
För den övriga infrastrukturen tog Region Stockholm över för tester mm inför
invigningen.
Efter 17 års projektarbete, den10 juli 2017, öppnades Citybanan för trafik och
därmed var projektet avslutat.
Projekt
start: 2009-01-24.
Sträcka: Sträcka Tomteboda övre - Stockholms södra.
Ägare: Staten genom Trafikverket.
Längd: 7,4 km varav 6 km i tunnel.
Spår: Dubbelspår.
Spårvidd: 1435 mm.
Anslutande banor: Västra stambanan, Norra stambanan (Ostkustbanan).
Trafikstart: 2017-07-10.
Trafikoperatör: Stockholms
lokaltrafik, SL (persontrafik).
Elektrifiering 2017-07-10.
Fjärrblockering: 2017-07-10. System H.
ATC, ATC-2: 2017-07-10.
Högsta hastighet, Sth: 90 km/t.
Bilden ovan är en skiss som visar stationen Stockholm
City i genomskärning. Bild: Trafikverket.
HÄR,
kan du hämta en Pdf-fil med bilder/skisser från bygget av Citybanan.
Pdf-filen kommer från Trafikverket. |
Källor och referenser |
Linjebok samt Trafikverket.se
Svenska Järnvägsklubben, SJK
Järnvägsdata 2009 |
|