Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Msl |
(Mellansel) |
h |
736,8 |
64 |
1891-10-01 |
stn,
anslutning Stambanan genom övre Norrland |
Btj |
Brandtjäl |
h |
738,9 |
65 |
1929 |
hp, †1974-06-17 |
Rös |
Rösåsberget |
v |
742,2 |
96 |
1927 |
hp, †1974-06-17 |
Mn |
Moliden |
h |
745,7 |
48 |
1922-10-01 |
stn, T hlp 1934-03-01, T hp, I hp 1984-05-21,
†1986-06-01 |
Mn |
Moälven |
|
745,7 |
|
|
|
Mn |
Moälfven |
|
745,7 |
|
|
|
|
Moelfven |
|
746,0 |
|
1893-01-01
|
|
Mok |
Mo kyrka |
v |
746,8 |
33 |
|
hp, †1967-09-24 |
Mok |
Moliden kyrka? |
|
746,8 |
|
1929 |
Val |
Västeralnö |
v |
749,1 |
15
|
1935 |
hp, †1967-09-24 |
Öal |
Österalnö |
h |
750,7 |
5
|
1927 |
hlp, I stn 1949, T hp 1953, I hp 1953-10-01,
†1986-06-01 |
Öal |
Österalnö |
h |
750,7 |
4 |
1983-10-11 |
avx, ts 1983-12-13; IS |
Foån |
Forsån |
|
752,3 |
11 |
1945 |
hp, †1967-09-24 |
Vhu |
Västerhusänge |
|
753,8 |
30
|
1954 |
hpr, †1976-05-30 |
Vhs |
Västerhus |
v |
755,1 |
34
| |
hp, †1986-06-01 |
|
Vesterhus |
|
755 |
|
1893-08-16
|
Svd |
Själevad |
h |
758,7 |
11
|
1892-11-01 |
stn, †G 1976-06-17, I hps 1984, hp 1986-12-01,
†1989-05-28 |
Ösl |
Översjäla |
v |
760,2 |
15
| |
hp, †1977-10-01 |
|
Öfversjäla |
|
|
|
1905-04-01
|
Tta |
Tvillingsta |
v |
763,3 |
34
|
~1955 |
sipl, A 1959-05-31 |
Tta |
Tvillingsta |
|
763,3 |
36 |
1932 |
hp, †1974-06-17 |
Åv |
Åsväxeln |
|
763,5 |
35 |
1955 |
ssp, BI 1956 |
Ökv |
Örnsköldsvik V |
v |
764,6 |
17
|
1929 |
hp, †1989-05-28; småbana Örnsköldsvik–Svartby |
Hagv |
Hagaväxeln |
|
764,7 |
15 |
1956 |
ssp, I infogad i Örnsköldsvik C stn 1973-06-20 |
|
Gullänget |
|
|
|
|
|
|
Örnsköldsvik Central |
|
|
|
2008-02-13 |
stn, P, Nytt stationsläge Botniabanan
stn, † P 1989-05-28;
GS Ursprungliga stationen. |
Ök |
Örnsköldsvik C |
h |
765,6 |
5
|
1929-05-15 |
Ök |
Örnsköldsvik |
|
765,6 |
|
1892-11-01 |
|
Mer om den här bandelen finns
HÄR!
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Övrig information |
|
|