Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Lsl |
(Långsele) |
v |
645,8 |
104
|
1886-10-01
|
stn, †G 1997-06-09; ansl statsbanan Långsele - Sollefteå
(Ådalsbanan); PS |
|
Faxälven |
|
646,8 |
|
- |
bro 172 m |
Flo |
Flo |
v |
649,6 |
81
|
1936 |
hpr,
†1965-05-30 |
Öså |
Österås |
v |
653,6 |
77
|
1902 |
hp, stn 1902-01-01, †G 1967-05-28, †1985-06-02; IS |
|
Österåsen |
|
653,6 |
77 |
1891 |
Öku |
Ökulla |
|
657,2 |
76
|
1937 |
hpr, †1965-05-30 |
|
Ön |
|
657,3 |
|
1936 |
Fsm |
Forsmo |
h |
660,125 |
82
|
1918-07-29 |
hlp,
stn 1923, †P 1985-06-02, †1989-05-28; ansl statsbanan Forsmo–Hoting; IS |
Fmo |
Forsmo |
|
660,6 |
83 |
1894 |
ssp, BI 1918 |
|
Vesterås |
|
660,6 |
83 |
1887 |
|
Sidospår |
|
661 |
83 |
1911 |
ssp,
BI 1912 |
|
Ångermanelfven |
|
661,4 |
78 |
<1887 |
ssp,
BI |
|
Ångermanälven |
|
661,6 |
|
|
bro
295 m |
|
Sidospår |
|
662,3 |
85 |
1911 |
ssp,
BI 1912 |
Slj |
Selsjön |
v |
666,3 |
140
|
1889-10-15
|
stn, †G, †1967-05-28; IS |
Baö |
Backsjön |
|
672,4 |
227 |
1987-09-07 |
ts; IS |
|
Backsjö dygrop |
|
672,5 |
227 |
1926 |
ssp,
BI <1929 |
Bsö |
Backsjön |
|
673,8 |
224 |
< 1919 |
hps, hp 1950-04-28, †1966-05-22 |
|
Backsjö grusgrop |
|
673,9 |
224 |
1888 |
grp,
BI <1929; <1911 Backsjöns grustag |
|
Lappmyrans dytag |
|
675,4 |
241 |
1911 |
ssp, BI <1929 |
Sjö |
Stensjö |
|
677,6 |
246 |
1889 |
mtmp,
ts ~1902, stn ~1910; ej persontrafik; övergick i Grönåsen stn |
Gnå |
Grönåsen |
v |
677,8 |
246
|
1920 |
stn,
† ~1953; ej persontrafik; IS |
|
Hamptjernsbäcken |
|
692,8 |
260 |
1889 |
grp, BI 1890 grustag |
Som |
Stormyran |
|
684,8 |
285 |
1988-06-13
|
ts; IS |
Ap |
Aspeå |
h |
689,3 |
247
|
1889 |
ts,
stn <1891, *P 1914-04-01, †P 1966-05-22, †1967-04-01; IS |
Bvtm |
Byvattnet mtmp |
|
696,3 |
201
|
1893 |
BI 1953-09-15; fd Byvattnet
mötesplats (Bvtm) |
Hoå |
Holmån |
|
696,6 |
201
|
1959-05-31 |
ts; IS |
Bvt |
Byvattnet |
h |
696,9 |
202
|
1894 |
hp, hlp
1904-01-01, hlp ~1910, †1965 |
Stön |
Stugusjön |
|
703,0 |
188 |
1954 |
hpr,
†1961 |
|
Lännäs grustag |
|
703,6 |
182 |
1889 |
grp, BI 1890 |
Sop |
Skorped |
h |
707,4 |
156
|
1889-10-15 |
stn,
†G 1974-06-17, †1975-06-01; IS |
Käv |
Kälvattnet |
v |
718,1 |
216 |
1893 |
ts
1903-06-15; fd Källvattnet; IS |
|
Kroktjärns dytag |
|
723,0 |
226 |
1911 |
ssp,
BI <1929 |
Anö |
Anundsjö |
v |
728,3 |
176
|
1889-10-15 |
stn,
†P 1975-06-01, †1982-05-23; IS |
|
Sörböle |
|
732,0 |
|
|
ro 78 m |
Söbl |
Sörböle |
|
732,2 |
131 |
1948 |
hp,
†1965 |
Msl |
Mellansel |
h |
736,8 |
64
|
1891-10-01 |
stn, †G 1997-06-09; ansl
statsbanan Mellansel–Örnsköldsvik;
PS |
| Källor och referenser | |
| Svenska Järnvägsklubben,
SJK, Järnvägsdata 2009 | |
| Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
| Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
| Övrig information | |
|