Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
RHJ, Ronehamn - Hemse Järnväg
Av Rolf Sten |
|
Snabbfakta RHJ, Ronehamn - Hemse Järnväg (facts about RHJ ) (2000-03-03) |
Ett
antal personer, bland annat Th Säterwall, sökte och
fick 1897 koncession på en järnväg mellan Ronehamn
och Hemse. Järnvägen skulle bli 10 kilometer lång
och ha 891 mm spårvidd.
1899 bildades Ronehamn - Hemse Järnvägsaktiebolag
(RHJ). Bolaget fick Kunglig Majestäts tillstånd att
överta koncessionen.
Ingenjören Erik Andersson blev arbetsledare
för banbygget. Detta startade 1900 och pågick fram
till 1902. Redan 1901 var banan så pass färdig att
man kunde framföra inofficiella godståg i samband
med årets betkampanj.
Först
den 15 februari 1903
kunde banan öppnas för allmän
godstrafik.
Förutom ändstationerna fanns det
stationer vid Antsarfve och Mattsarfve.
Banan hade belagts med
räls vägande
15 kg/meter.
Vidstående tidtabell från 1917 visar hur tågen
på RHJ gick, stationerna och deras inbördes avstånd.
Huvudspåret var 10 kilometer långt
och längden
på sidospåren uppgick till 1,3 kilometer.
Den allmänna persontrafiken startade drygt
ett år senare, 1 maj 1904, då med en begagnad ångvagn
inköpt från Vikbolandsbanan.
Järnvägens ekonomi blev från
första början ansträngd och förlusten låg
i medeltal på drygt 3000 kronor per år.
Styrelsen för RHJ framställde en
önskan att Gotlands Järnväg, GJ, skulle överta
driften av RHJ. Från GJ:s sida fanns inget intresse av
detta.
1917 begärde därför styrelsen hos Kunglig Majestät
att få lägga ned järnvägen, riva upp spåren
och sälja materielen.
Den 3 juni 1918 beslutade bolagsstämman
att försätta RHJ i konkurs och säga upp all personal.
Den första järnvägsnedläggelsen på
Gotland var ett faktum.
På en exekutiv auktion januari 1919 inropades
hela järnvägen av Thure Holmqvist till det facila priset
15500 kronor.
Protesterna blev mycket kraftiga Man
försökte med alla medel att stoppa rivningen för
att i stället åter få igång trafiken på
järnvägen.
Rivningen av banan påbörjades
i augusti 1920. En månad senare startade en juridisk process
som gick ut på att stoppa rivningen. Under tiden som denna
process pågick fullbordades rivningen av banan.
Processen avslutades i juli 1923 och
beslutet gick inte de protesterandes väg. Skingringsförbudet
upphävdes. RHJ var uppriven och borta.
Vill Du läsa mer om järnvägarna
på Gotland rekommenderas boken "Gotlands Järnvägar
av John Kvarnstedt". ISBN 91-7400-086-1.
Källor:
"Gotlands Järnvägar",
Svenska
Järnvägsföreningens 50-års skrift från1926,
Järnvägsdata samt Svensk järnvägsstatistik.
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "smalspåriga järnvägar" |
© Rolf Sten
rhj.htm senast uppdaterad 3 mars 2000
|
|