Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
GJ,
Gotlands
Järnväg
Av Rolf
Sten |
Innehållsförteckning
(Table of
Content)
Gör ditt
val och klicka på den röda pilen. Make your choice
and click at the red arrow
|
Snabbfakta (facts about GJ) (2001-12-27) |
|
Beskrivning av GJ
linje 1925 (description of GJ line) (2001-12-27) |
|
Karta
(Map.) (2001-12-27) |
|
Tidtabell 1930 (Timetable) (2001-12-27) |
|
Banprofil GJ
(line
gradient) (2001-12-27) |
Visby station och bangård i början av 1920-talet.
Närmast stationshuset syns ett persontåg och hitom
det står ett godståg. Observera personen sittandes
på godsvagnen i bildens mitt. Bromsningen av tågen
skedde manuellt med bromsare utplacerade på ett visst antal
vagnar. Dessa skötte bromsningen på order av lokföraren
som med olika signaler med lokvisslan gav order om broms till
eller ifrån. Persontågen försågs efterhand
med tryckluftsbroms varför bromsarna inte längre behövdes
på dessa. Godstågen, däremot, var manuellt
bromsade ända fram till järnvägens nedläggning.
Till höger i bild var mot Västkinde och till vänster
gick linjen mot Roma. Foto ur Sveriges Järnvägsstationer
1926. |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "Smalspåriga järnvägar" |
Källor:
Gotlands Järnvägar av John Kvarnstedt, Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift från1926, Svensk järnvägsstatistik
samt järnvägsdata. Sveriges Järnvägsmuseum.
© Rolf Sten
gj.htm senast uppdaterad
2006-09-17
|
|