Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf
Sten |
Ångloken
littera R vid Statens Järnvägar (Steamengines class R) |
Leveransfoto på R 974. Foto: Statens Järnvägars
jubileumsskrift 1906. |
|
Allmänt
om ånglok vid Statens Järnvägar |
De
olika loktyperna vid Statens järnvägar benämndes
från början bara som snälltågslok, lok
för blandade tåg samt större eller mindre godstågslokomotiv.
Genom åren blev de olika loktyperna alltför många
varför man år 1876 införde litterasystemet med
bokstavsbeteckningar som angav vad det var för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg. Persontrafiken
mellan vissa orter blev av den omfattningen att man såg
sig tvingade att införa särskild lokaltrafik. Mot den
här bakgrunden utvecklades med tiden särskilda ånglok
för gods- och persontrafiken.
Samtidigt ökade även behovet av särskilda
så kallade växlingslok och av den anledningen utvecklades
de så kallade tankloken. Det vill säga lok som saknade
tender. Kol och vattenförråd fanns på själva
loket. Tankloken hade också den fördelen att de fick
gå lika fort framåt som bakåt vilket i sin
tur gjorde att man inte var i behov av vändskiva på
den slutstation som tåget hade. |
|
R-loken |
|
En av anledningarna till att den här loktypen konstruerades
och beställdes var att de hittillsvarande loken, littera
Ma, på Malmbanan, Kiruna - Riksgränsen inte orkade
dra lika många lastade vagnar till Riksgränsen som
de nya norska loken orkade att dra tomma upp från Narvik
till Riksgränsen. (Lokbyte mellan Norska och Svenska
ånglok skedde i Riksgränsen fram till 1 juni 1924).
Det kom helt enkelt upp för många tomma vagnar från
Norge och man fick problem att hantera de tomma tågen eftersom
det hittillsvarande systemet med heltåg ( lika många
vagnar i tågen i båda riktningarna) bröts.
Man beslutade att beställa ett ånglok som kunde
dra lika många lastade vagnar som de norska loken orkade
att dra tomma upp från Narvik. Kravet var att loket skulle
orka dra ett 1600 ton tungt tåg i stigning 10 och
med en hastighet på minst 10-12 km/t. Med dessa krav skulle
man dessutom slippa ha påskjutande lok vid stigningen från
Abisko.
Beställning gjorde på fem lok med
axelföljden E-4 det vill säga 5 drivande axlar och
en 4-axlig boggitender. Den första leveransen skedde 1908
från Motala Verkstad då 2 lok levererades. Dessa
numrerades vid SJ som nummer 974 och 975
Nästa leverans var från Nydqvist
& Holm, NOHAB, som 1909 levererade 3 lok som numrerades 976
- 978. Därmed hade SJ fått de starkaste kolvånglok
som någonsin byggts i Sverige.
Några fler lok kom ej att byggas eftersom
elektrifieringen av Malmbanan gjorde ångloken överflödiga.
Tre av loken fick sin fortsatta tjänst
på norra stambanan och två, 974 och 975, såldes
1935 till Gävle - Dala Järnväg, GDJ. Vid GDJ numrerades
loken R3 69 , 70. R3 69 skrotades 1946 efter rambrott och R3
70 återkom till SJ 1948 då GDJ förstatligades.
Vid SJ återfick loket sitt gamla nummer, 975.
När SJ 1963 vill köpa tillbaka det
tidigare loket F 1200 ( F-loken hade sålts till Danska
Statsbanorna 1937) användes R977 som bytesobjekt. Loket
skrotades i Danmark samma år.
Av de tre kvarvarande loken slopades 975 och 978
1973. R 976 finns kvar och kan beses på Sveriges Järnvägsmuseum. |
R 978 någonstans på Malmbanan år
1916. Foto: Ludvig Block.
(Fotografen Ludvig Block var det här året vid malmbanan för att studera
elektrifieringen vilket även innefattade ett besök vid Porjus kraftverk.
Ludvig blev senare chef för Stockholms kraftverk. Källa: Thomas Tell) |
|
Tekniska data på
R-loken |
|
Loket |
|
|
|
Cylinderdiameter, högtryck |
700 mm |
Total vikt i tjänst |
84,8 ton |
Slaglängd |
640 mm |
Materialvikt |
76,8 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1300 mm |
Adhesionsvikt |
84,8 ton |
Hjuldiameter. Löphjul |
- |
Dragkraft |
18,8 Mp |
Hjulbas. |
5800 mm |
Tillåten hastighet |
50 km/t |
Plåttjocklek i rundpanna |
18 mm |
|
|
Ångtryck |
12 kg/cm2. |
Längd lok + tender |
19850 mm |
Tender (4-axlig) |
Hjuldiameter |
970 mm |
Hjulbas |
5400 mm |
Vikt i tjänst |
45,2 ton |
Materialvikt |
21,2 ton |
Kolförråd |
4,0 ton |
Vattenförråd |
20 kbm |
|
Överhettningsyta. |
57,0 kvm |
Total eldyta |
196,9 kvm |
Rostyta |
3,15 kvm |
Pannans vattenrum |
- |
Pannans ångrum |
- |
|
|
|
|
Ritning på R-loken |
Ovanstående ritning visar SJ R-lok
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning"
Källor: Svensk
Järnvägsstatistik, Statens Järnvägar historiker
från 1906, 1931 och 1956.
Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar,
samt Sveriges Järnvägsmuseum
© Rolf Sten
r_loken..html senast uppdaterad
2008-01-18
|