Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Bibanan Orrskog - Söderfors (branch line) (2004-03-10) |
Banan öppnades för allmän trafik 15 december 1874.
Banans längd var 9,21 kilometer och den
var belagd med järnräls som vägde 21,5 kg per
meter.
Största lutning var 10 och minsta kurvradie 297 meter.
Största tillåtna hastighet var satt till 21,4 km/t.
Inne på bruksområdet anlade bruket 1875 ett spårsystem
som uppgick till 640 meter. Spåren utökades 1911 med
505 meter.
I Söderfors uppfördes ett inför
bibanans öppnade 1874 ett enkelt parallellstall i trä
med ett spår. 1924 var stallet i så dåligt
skick att man detta år rev det och uppförde ett nytt
stall i tegel.
Den ursprungliga järnrälsen byttes
till under åren 1884 - 1888 till 24,8 kg:s stålräls.
Hastigheten höjdes 1907 till 50 km/t.
Vidstående bild visar banans så kallade profil.
Stationshuset i Söderfors 1875. Huset har ännu inte
blivit målat. Byggnaden längst bort till vänster
är det ursprungliga lokstallet i trä. Byggnaden till
höger är godsmagasinet. Bortanför lokstallet och
till vänster i bild gick spåren till bruksområdet.
Bortåt i bild är i riktning mot Orrskog. Foto: Stig
Nyberg.
Persontrafiken lades ned 1 januari 1962. Sedan bruksverksamheten
minskat och kvarvarande verksamhet överfört sina transporter
till landsväg lades godstrafiken ned 1 oktober 1989. Under
1993 revs spåren.
Vidstående
ritning visar spårsystemet i Söderfors år 1960.
Vill du se en större bild? Klicka i bilden till vänster!
På nedanstående sätt beskrivs bibanan
i Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926
Orrskog-Söderfors, 9 km. Det järnbruk,
som år 1676 anlades vid Söderfors, är nu Upplands
största och är berömt för sin tillverkning
av stål av skilda slag samt grövre smiden, såsom
skruvstycken, smidesstäd m. m. Söderfors är även
känt för sitt natursköna läge vid Dalälven.
I närheten av Orrskogs station ligger vid Untrafallen Stockholms
stads kraftverk.
Söderfors station sett åt andra hållet. Året
är i början av 1880-talet och stationshuset har blivit
målat. Ett persontåg draget av något av tankloken
5 - 9 eller 11 har just anlänt från Orrskog. Vagnarna
till vänster som även fotografen stod på är
lastade med Dannemoramalm. Foto: Stig Nyberg.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_08..html senast uppdaterad 2004-03-10
|