Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Bibanan Örbyhus
- Dannemora
(branch line) (2004-03-05) |
Öppnad för malmtrafik 21 april 1874. För allmän
trafik öppnades banan 15 december samma år.
Banans längd var 9,0 kilometer och den var belagd med järnräls
som vägde 21,5 kg per meter.
Största
lutning var 10 och minsta kurvradie 297 meter.
Största tillåtna hastighet var satt till 21,4 km/t.
Inne på gruvområdet i Dannemora anlade gruvbolaget
1875 ett spårsystem som uppgick till 1300 meter.
I Dannemora, på bangårdens västra
del, uppfördes ett parallellstall i trä med ett spår
och intill detta ett friliggande vattentorn. Någon kolgivningsanordning
eller vändskiva fanns inte utan man var där hänvisad
till Örbyhus. Stallet finns kvar men används till andra
ändamål.
Den ursprungliga järnrälsen byttes under åren
1884 - 1888 till 24,8 kg:s stålräls. Hastigheten höjdes
1907 till 50 km/t.
Vidstående bild visar banans så kallade profil.
1876 anslöts den smalspåriga (891 mm) Dannemora
- Hargs Järnväg, DHJ, till Dannemora station. DHJ invigdes
i sin helhet 2 januari 1878.
Persontrafiken Örbyhus - Dannemora upphörde
1 november 1951. På DHJ reducerades persontrafiken efterhand
för att slutligen läggas ned 29 maj 1960.
Bilden från år 1900 visar Dannemora station med
ett persontåg som just inkommit från Örbyhus.
Stationen öppnades officiellt 5 december 1875. Dannemora
gruvor ligger till vänster i bild. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Förlängning till Hallstavik
Mellan Dannemora och Gimo togs ett treskensspår i bruk
28 maj 1961. Samtidigt driftsattes ett förbigångsspår
i Dannemora mellan UGJ och DHJ vilket innebar att normalspåriga
vagnar kunde köras direkt mellan Örbyhus och Gimo.
På den återstående smalspåriga sträckan Gimo - Hargshamn
gick det sista smalspårståget 7 juli 1970. Sträckan hade förberetts för
breddning till normalspår och redan den 3 augusti 1970 kunde det första
normalspårståget rulla till Hargshamn.
16 kilometer söder om Hargsham, i Hallstavik, startade
Holmens Bruk ett pappersbruk 1915. Pappersbruket fick samma år
järnvägsanslutning via den smalspåriga
Rimbo - Sunds Järnväg. Denna
hade 1915 förlängts fram till pappersbruket bland annat genom att
industribanan Skebo - Hallsta (Hallstavik) inlemmades i Rimbo - Sunds
Järnväg.
Sedan normalspåret färdigställts till Hargshamn kom SJ
överens med Holmen om att bygga en, ny 17 kilometer lång, normalspårig linje
mellan Hargshamn och Hallstavik. Denna togs i bruk 26 maj 1977 och därmed
fick bruket tillgång till en mer rationell förbindelselänk med det
normalspåriga järnvägsnätet. 1 juli 1977 lades officiellt godstrafiken ned
på smalspåret mellan Hallstavik och Rimbo.
Den ursprungliga 7 kilometer långa Bibanan
Örbyhus - Dannemora är efter förlängningen
till Hallstavik hela 61 kilometer lång.
Under 2010 rustades större delen av bibanan bland annat med
anledning av att malmtransporter från Dannemora till Hargshamn skulle starta
under 2012.
UGJ lok E nummer 5 "TRYGG" fotograferat i Dannemora
1932-05-26. Foto: Tore Westerman.
Bangårdsritning
över UGJ och DHJ spår i Dannemora vid slutet av 1950-talet.
Vill du se en större ritning? Klicka i bilden till vänster.
På nedanstående sätt beskrivs bibanan
i Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926
Ö r b y h u s-D a n n e m o r a, 9 km. Banan
leder genom skogsmarker åt öster till Dannemora, föreningsstation
med Dannemora - Hargs järnväg. Från de stora
gruvfält, som utbreda sig i denna trakt, hämtas järnmalm
av ypperlig, mer än 50-procentig, föga svavel- och
fosforhaltig beskaffenhet. I Dannemora gruvor har malmbrytning
ägt rum ända sedan år 1481. Först på
1600-talet började dessa gruvor bearbetas med större
intensitet, och ett rationellare bedrivande gjorde den uppländska
järntillverkningen till en faktor av rang. Dannemorajärnets
världsberömdhet skapades, och de många bruksanläggningarna,
såsom Österby, Gimo, Söderfors, Lövsta,
Älvkarleö m. fl. blevo mönsterbruk för den
övriga svenska järntillverkningen. Det ekonomiska välståndet
befordrade och gynnade byggnadslusten hos traktens stormän,
som läto uppföra ett flertal ståtliga slott och
herresäten, såsom Vik, Skokloster, Lövsta, Forsmark
och Salsta,
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJhistorik innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_07..html senast uppdaterad 2004-03-05
|