Åter till föregående sida? Klicka i
bilden ovan |
Uniformer
och tjänstetecken vid Sveriges järnvägar
av Rolf
Sten |
Välj
bland följande:
(Markera på
den gröna pilen. Make your choice and click at the green arrow)
|
Kort historisk
bakgrund |
|
Uniformsreglemente
vid Sveriges enskilda järnvägar 1921 |
Personalen vid Statens Järnvägars trafikavdelning i
Sollefteå uppställda i sina uniformer på trappan
till Sollefteå stationshus. Året är omkring
1910-1915. Alla är uniformerade enligt SJ reglemente som
fastställdes 30 december 1908. Den korta mannen i nedre
radens mitt är troligen stationsinspektorn Gustaf Ludvig
Ernst von Post, född 1844. Mannen till höger på
den nedre raden är Carl Axel Sten, född 30 maj 1880.
Är det någon av läsarna som vet mer om männen
på bilden är jag tacksam om Du hör av dig via
e-post till
Foto: Rolf Sten
Vill du se en större bild? Klicka i bilden!
Kort
historisk bakgrund
När de första järnvägarna öppnades för
trafik blev det uppenbart att man på något sätt
måste kunna skilja ut vilka som arbetade vid järnvägen
och gärna även vilken "funktion" som den
personen hade.
Vid Statens Järnvägar likväl som vid de enskilda
järnvägarna blev detta med uniformer, tjänstetecken
och och tillhörande reglemente en livligt diskuterad fråga.
När det gällde de enskilda järnvägarna handlades
frågan av Svenska Järnvägsföreningen. I
50-årsskriften från 1926 beskriver man de olika frågor
som föreningen arbetat med under de gångna 50 åren.
En av frågorna var:
UNIFORMSFRÅGAN
Ett sådant ärende är till exempel frågan
om personalens tjänsteuniform. I detta liksom i så
många andra avseenden togo de äldre enskilda järnvägarnas
förvaltningar exempel av Köping - Hults järnväg.
Uniformen inskränkte sig under järnvägarnas första
tid i regel till att viss i yttre tjänst använd personal
bar uniformsmössa, vilken, vad tjänstemännen angick,
var försedd med ett bevingat hjul. I allmänhet var
detta tjänstetecken - »flygaren», som den kallas
- vid de enskilda järnvägarna försett med vederbörande
järnvägs initialer, placerade i form av en krona. Tjänstemännen
vid Köping - Hults järnväg buro emellertid till
en början en flygare, som var försedd med kunglig krona.
Enligt uppgift av en minnesgod järnvägsman var orsaken
till användandet av denna symbol för staten, att bolagets
namn var »Kungliga aktiebolaget för järnväg
mellan Köping och Hult» I Den övriga personalen
- »betjäningen», som den tidigare kallades -
bar
å mössan järnvägens initialer samt tjänstenumret,
i silver.
Något formligt beklädnadsreglemente för järnvägspersonalen
fanns emellertid icke förrän år 1870, då
ett sådant den 5 april fastställdes för viss
personal vid Statens järnvägar. Dessa bestämmelser
följdes efter hand även vid de enskilda järnvägarna.
Vissa järnvägar såsom Bergslagernas och en del
banor i södra Sverige tillämpade emellertid något
härifrån avvikande uniformsbestämmelser. Sålunda
var det tjänstetecken, som stationsföreståndarna
vid Bergslagernas järnvägar skulle bära vid förrättande
av tågtjänst, av blå färg, medan det å
flertalet av järnvägarna - liksom fortfarande är
fallet - var rött. Gradbeteckningen var vid sistnämnda
järnvägar, liksom den är nu, något olika
den vid övriga järnvägar, men färgen å
densamma liksom å knappar och andra garnityr var dock från
början lika vid samtliga järnvägar, nämligen
för tjänstemännen gul (guld) och för betjäningen
vit (silver).
(Mannen på nedanstående bild är stationskarlen,
senare banvakten, Oscar Sten, född 30 september 1895. På
mössan framgår hans tjänstgöringsnummer,
1877, vid Statens Järnvägar. 1917 avskaffades bestämmelsen
att tjänstgöringsnumret skulle finnas på mössan.
På rockslagsmärkena står det SJ-T
vilket visar att han hör till trafikavdelningen och är
en av de lägre ordinarie anställda. Motsvarande rockslagsmärken
fanns för banavdelningen, SJ-B, och maskinavdelningen, SJ-M.
Foto: Rolf Sten)
Uniformsfrågan upptogs till behandling av föreningen
först den 17 mars 1890, då man diskuterade frågan
»är ett uniformsreglemente behövligt och likartade
gradbeteckningar önskliga vid föreningens järnvägar».
Denna diskussion gav dock endast till resultat, att föreningen
beslöt framhålla önskvärdheten av att tjänstebeteckningen
för stationsföreståndarna borde vid samtliga
banor utgöras av ett rött band omkring uniformsmössan.
Uniformsfrågan förekom därefter ånyo till
behandling vid marssammanträdet 1897, då en kommitté
tillsattes att utarbeta förslag till bestämmelser i
ärendet, och skulle dessa enligt det direktiv, som gavs
kommittén, i huvudsak vara lika med dem, som gällde
för Statens järnvägar. Sedan kommittén
framlagt sitt förslag, och detta varit föremål
för föreningens prövning å icke mindre än
sju sammanträden, godkändes detsamma efter att flera
gånger hava omarbetats, vid föreningens sammanträde
i Hälsingborg den 21 augusti 1899.
Emellertid väcktes år 1908 fråga om utarbetande
av ett nytt uniformsreglemente inom föreningen. Den närmaste
anledningen härtill var, att ett nytt uniformsreglemente
då var under utarbetande för den lägre personalen
vid Statens järnvägar, enligt vilket den förutvarande
uppdelningen i tjänstemän och betjänte skulle
upphöra och uniformsgarnityren för all personal skulle
bliva i »guld». Föreningens styrelse bordlade
emellertid då liksom senare -1909 -frågan, bl. a.
med anledning därav, att Statens järnvägars då
införda uniformsreglemente gjorts till föremål
för ett flertal anmärkningar. Sedan emellertid statsbanans
uniformsreglemente slutligen fastställts, upptog föreningens
styrelse ånyo denna fråga och tillsatte en femmannakommitté
att utarbeta förslag till nytt uniformsreglemente för
de enskilda järnvägarnas personal. Kommitténs
förslag förelåg i februari 1912, och styrelsen
beslöt då att för granskning utsända detsamma
till distrikten. Enligt förslaget skulle uniformen bliva
i huvudsak lika den vid Statens järnvägar fastställda,
och gradbeteckningen skulle alltså bliva endast i guld.
På grund av de anmärkningar, som från distrikten
riktades mot förslaget, beslöt emellertid styrelsen
i juni 1912, »att detsamma för närvarande icke
skulle föranleda någon styrelsens åtgärd».
Uniformsreglementet av 1899, vars bestämmelser tillämpades
vid nästan samtliga enskilda järnvägar, avlöstes
den 21 mars 1921 av det då av föreningens styrelse
fastställda nya reglementet. Enligt de nya - nu gällande
-bestämmelserna indelas personalen vid Sveriges enskilda
järnvägar med hänsyn till uniformsbestämmelserna
i 10 olika grupper. Skyldighet att vara iklädd uniform åligger
i allmänhet endast tjänstemän i grupperna 1-8
och endast under tjänstgöring i yttre tjänst.
Uniformsknapparna äro nu liksom vid Statens järnvägar
för samtliga grupper av gul metall eller förgyllda
och gradbeteckningen utföres med guldgaloner. Å mössan
bäres nu av samtliga grupper ett bevingat hjul, som i olikhet
mot vad förut var fallet icke är försett med monogram.
Retur till sidans början
|
Returtåg till blandat innehållsförteckning |
© Rolf Sten
uniform-tjanstet.html senast uppdaterad 16 januari 2002
|