Return to "Sveriges Järnvägar table of content.
Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan

Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 - 2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1915

Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Statsbanan Järna - Nyköping - Åby
. Den 51 kilometer långa bandelen Nyköping - Åby öppnades för allmän trafik 1 oktober.

Inlandsbanan. Den 31 kilometer långa bandelen Brunflo - Hackås öppnades för provisorisk godstrafik 15 oktober.

Inlandsbanan. Den 21 kilometer långa bandelen Hoting - Dorotea öppnades för allmän trafik 1 november.

Statsbanan Boden - Karungi - Haparanda. Den 26 kilometer långa bandelen Karungi - Haparanda öppnades för provisorisk godstrafik 18 juni. (Karungi - Jylhäkoski 27 april och Jylhäkoski - Bäverkäck 5 maj)

Statsbanan Älvsbyn - Piteå. Den 53 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 1 oktober.

Statsbanan Dagarn - Hultebo. Den 7 kilometer långa järnvägen öppnades för provisorisk godstrafik 8 december.

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Kil - Fryksdalens Järnväg, KFJ
.
Den 5 kilometer långa bandelen Oleby - Torsby öppnades för allmän trafik 10 februari.

Storå - Stråssa Järnväg. Den 7 kilometer långa järnvägen öppnades för godstrafik 31 juli.

Sundbyberg Norra - Ulvsundasjöns Järnväg, SUJ. Den 3 kilometer långa järnvägen Sundbyberg Norra - Ranhammar öppnades för godstrafik 18 oktober.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg, KURJ,
spårvidd 1093 mm. Den 6 kilometer långa bandelen Riddarhyttan - Bäckgruvan/Lerklockan öppnades för godstrafik 1 januari.

Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg, KURJ, spårvidd 1093 mm. Den 3 kilometer långa bandelen Riddarhyttan - Källfallet öppnades för allmän godstrafik 1 januari.

Eksjö - Österbymo Järnväg, EÖJ, spårvidd 891 mm. Den 35 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 17 december.

Mellersta Östergötlands Järnvägar, MÖJ, spårvidd 891 mm. Den 15 kilometer långa bandelen Motala - Fornåsa öppnades för allmän trafik 31 juli.

Karlstad - Skoghalls Järnväg, KSJ, spårvidd 891 mm. Den 10 kilometer långa bandelen (Karlstad Ö) - Sjötullen - Skoghall öppnades för godstrafik 20 september.

Rimbo -Sunds Järnväg, spårvidd 891 mm. Den 3 kilometer långa bandelen Häverösund - Hallstavik öppnades för persontrafik 1 oktober och för godstrafik 15 oktober.

Dannemora - Hargs Järnväg, DHJ, spårvidd 891 mm. Den 8 kilometer långa bandelen Risinge - Norrvällen öppnades för enskild godstrafik 1 december.

Stavsjö Järnväg, StafsjöJ, spårvidd 600 mm. Det 1 kilometer långa anslutningsspåret till Statens Järnvägars station, Stavsjö, öppnades för provisorisk godstrafik i november.

Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
-


 Return to page top

  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1915.html senast uppdaterad 2007-11-27