|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Stambanan Krylbo - Mjölby. Den 72 kilometer långa bandelen Västanfors - Frövi öppnades för allmän trafik 1 juli. Stambanan Krylbo - Mjölby. Den 25 kilometer långa sträckan av Örebro - Köpings Järnväg, Örebro - Frövi, inköpt av Svenska staten Statsbanan Boden - Karungi - Haparanda. Den 32 kilometer långa Bandelen Boden - Niemisel öppnades för allmän trafik 1 oktober. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan årsskiftet 1899/1900. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Mora - Älvdalens Järnväg, MEJ. Den 41 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 1 november. Sala - Gysinge - Gävle Järnväg, SGGJ. Bandelarna Sala - Kerstinbo, 45 kilometer, samt Gysinge - Hagaström, 46 kilometer, öppnades för allmän trafik 28 respektive 22 december. Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar, SWB. Bandelarna Fagersta - Ludvika, 46 kilometer, samt Ängelsberg - Fagersta, 15 kilometer, öppnades för allmän trafik 26 november Norra Södermanlands Järnväg, NrSlJ. Den 1 kilometer långa bandelen Mälarbaden - Mälarbadens hamn öppnades för allmän trafik 9 oktober. Därmed hade NrSlJ nått sin största längd, 120 kilometer. Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ. Den 15 kilometer långa järnvägen Degeberga - Brösarp öppnades för allmän trafik 3 maj. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Västergötland - Göteborgs Järnvägar, VGJ, spårvidd 891 mm. Den 12 kilometer långa bandelen Tumleberg - Håkantorp öppnades för allmän trafik 1 januari. Hönshylte - Kvarnamåla Järnväg, HKJ, spårvidd 1067 mm. Den 21 kilometer långa järnvägen Norraryd - Kvarnamåla öppnades för allmän trafik 22 oktober. Järnvägen såldes 1913 till Växjö - Tingsryds Järnväg, VTJ. Gotlands Järnväg, GJ, spårvidd 891 mm. Den 9 kilometer långa Hemse - Hvadhem öppnades för allmän trafik 26 juli. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 15 oktober 1899. Jönköping Gripenbergs Järnväg, JGJ, spårvidd 600 mm. Den 10 kilometer långa bandelen Förnäs - Vireda öppnades för allmän trafik 18 december. Även ett 1 kilometer långt bispår Jönköping Östra - Jönköpings hamn öppnades för trafik 15 juni. Detta spå var endast avsett för godstrafik.
Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1900.html senast uppdaterad 2010-10-04 |