|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Skåne - Smålands Järnväg, SSJ. Den 14 kilometer långa bandelen Markaryd Västra - Strömsnäsbruk öppnades för allmän trafik 2 november. Örebro - Svartå Järnväg, ÖrSJ. Den 49 kilometer långa järnvägen Örebro Södra - Svartå öppnades för allmän trafik 1 oktober. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Dala - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, DONJ, spårvidd 891 mm. Den 86 kilometer långa järnvägen Linghed - Norrsundet öppnades för allmän trafik. 1 november. Kalmar - Berga Järnväg, KBJ, spårvidd 891 mm. Den 77 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 4 december. Ombyggd i etapper till normalspår under åren 1973 - 1978. Kinnekulle - Lidköpings Järnväg, KiLJ, spårvidd 891 mm. Den 26 kilometer långa bandelen Lidköping - Hällekis öppnades för allmän trafik 20 december. Ombyggd till normalspår vilket togs i bruk 20 maj 1954. Mellersta Östergötlands Järnväg, MÖJ, spårvidd 891 mm. Den 39 kilometer långa bandelen Linköping - Fågelsta öppnades för allmän trafik 1 december. Nättraby - Alnaryds Järnväg, NAJ, spårvidd 600 mm. Den 17 kilometer långa bandelen Nättraby hamn - Nättraby - Alnaryd öppnades för allmän trafik 1 november. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1897.html senast uppdaterad 24 juli 2003 |