Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan
Arbetet med Frövi - Ludvika Järnväg,
FLJ började midsommartiden 1870 under ledning av den engelske
ingenjören Walmsley Stanley. |
|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1871
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- Nordvästra
stambanan, den 68 kilometer långa bandelen Arvika
- Karlstad öppnades för allmän trafik 19 juni.
Därmed var hela den 209 kilometer långa nordvästra
stambanan, Laxå - Norska gränsen (Charlottenberg)
öppnad för allmän trafik.
-
Sammanbindningsbanan
genom Stockholm, den 3 kilometer långa banan
mellan Stockholm Södra och Stockholm Norra öppnades
för allmän trafik 17 juli.
Redan året innan, 21 februari, hade banan öppnats
för provisorisk godstrafik.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ.
Den 19 kilometer långa bandelen Frövi - Linde
öppnades för allmän trafik 16 november.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Frykstads Järnväg, den 8 kilometer
långa sträckan mellan Frykstad och Lyckan lades ned
efter seglationssäsongens slut på sjön Fryken. |