Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
VTJ, Växjö - Tingsryds
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
VTJ, Växjö - Tingsryds
Järnväg
Sedan det blev klart att
det skulle byggas en järnväg mellan Tingsryd och Bredåkra
(BTJ) ökade intresset från Växjö att bygga
en järnväg mellan Tingsryd och Växjö för
att därigenom få förbindelse med Blekinge.
Kaptenen vid Väg- och Vattenbyggnadskåren,
L Broomé och ingenjören W Lindegren hade gjort upp
ritningar och kostnadsförslag på en 44,8 kilometer
lång järnväg med spårvidd 1067 mm mellan
Tingsryd och Växjö. Kostnaden var beräknad till
strax under en miljon kronor. Bilden nedan visar VTJ förste
styrelseordförande. Borgmästaren K H Bergendahl.
Med
detta som underlag sökte landssekreteraren F Ohlsson, löjtnant
K Hummerhielm, friherre A W Rappe, kronolänsmannen F Wieslander,
borgmästaren K H Bergendahl samt konsul H Petri koncession
för järnvägen.
Koncessionen beviljades 22 november 1895 och
22 januari 1896 konstituerades Växjö - Tingsryds Järnvägsaktiebolag,
WTJ. Den första styrelsen bestod av K H Bergendahl (ordförande),
A W Rappe, lantbruksingenjören A Roos, lantbrukaren A Johansson
i Sunnansjö samt H Petri.
Järnvägsbygget började sommaren
1896 med C G Borgström som entreprenör. Kostnaden uppgick
till 350 000 kronor och då ingick bara själva banbyggnaden.
28 november 1897 öppnades den 45 kilometer
långa järnvägen för allmän trafik.
Spårvidden var 1067 mm och rälsvikten var 17,2 kilo
per meter. Största tillåtna hastighet var 40 km/tim.
I svensk Järnvägsstatistik beskrevs
den nya banan på följande sätt: Linien Vexiö
- Tingsryd, anlagd på grund af koncession, som den 22 November
1895 meddelades åt Vexiö-Tingsryds jernvägs aktiebolag,
hvars ordning samma dag faststäldes, tillhör nämnda
bolag och öppnades för trafik den 28 November. Enligt
den vid koncederandet godkända byggnadsplanen, som i enskilda
delar ändrades och kompletterades den 31 December 1895,
13 November 1896 samt 5 Februari och 30 April 1897, utgår
linien från Vexiö - Alfvesta-banans station i Vexiö
och sträcker sig söderut till Bredåkra - Tingsryds-banans
norra ändstation Tingsryd. De vid denna bana befint-liga
stationerna äro: Vexiö, Tegnaby (9 km.), Krokvik (15
km.), Ingelstad (17 km.), Uråsa (25 km.), Snappahem (27
km.), Väckelsång (31 km.), Qvarnamåla (37 km.)
och Tingsryd (45 km.; alla afstånd räknade från
Vexiö).
Utsikt över Växjö på 1920-talet med järnvägen i förgrunden. Stationshuset
med sitt perrongtak syns ungefär mitt i bilden. Spåren närmast i bild
tillhörde VTJ och utfarten till Tingsryd gick till höger i bild. Foto efter
gammalt vykort, samling Rolf Sten.
Bilden nedan visar VTJ förste trafikchef J A Bergström,
1897-1908.
När banan invigdes 1897 hade man följande vagnar:
Personvagnar, en tvåaxlig och två boggivagnar,
en tvåaxlig kombinerad tvåaxlig postvagn. Vidare
hade man 52 tvåaxliga godsvagnar.
Banans dragkraft bestod av ånglok
och de två första levererades från Nydqvist
& Holm 1897. Dessa var så kallade tanklok och hade
axelföljden 2B, två löpaxlar och två drivande
axlar. Loken fick inventarienumren 1 och 2 och som vanligt på
den här tiden fick loken namn, "WEXIÖ" och
"INGE". År 1900 levererades ytterligare ett lok,
i samma utförande som de tidigare och från samma tillverkare.
Loket numrerades som nummer 3 och fick namnet "HELGE".
Banans fjärde och sista ånglok köptes 1921. Det
var ett tanklok med axelföljden 2B1 tillverkat av Kalmar
verkstad. Det numrerades som nummer 4. Loket fick aldrig något
namn.
Ovanstående bild kommer från Svenska Järnvägsföreningens
historik 1926. Den visar Tingsryds station. Föreningsstation
med Bredåkra - Tingsryds Järnväg, BTJ. Åt
höger i bild gick järnvägen mot Bredåkra
och åt vänster mot Växjö.
Från 1908 ingick järnvägen
i gemensam trafikförvaltning, Växjö Järnvägar,
med Karlskrona - Växjö, Växjö - Alvesta och
Växjö - Åseda - Hultsfreds järnvägar.
1913 köpte WTJ Hönshylte - Kvarnamåla Järnväg,
HKJ. Denna bana kvarstod dock som
självständig järnväg
men ingick i den gemensamma trafikförvaltningen.
1932 såldes HKJ till Karlshamn - Vislanda
- Bolmens Järnväg, KVBJ.
När Östra Värends Järnväg
öppnades 1922 kom även denna att ingå i den gemensamma
trafikförvaltningen.
Ritningen visar järnvägarnas inbördes förhållande i Växjö. Grön linje
VÅHJ. Röd linje Växjö - Alvesta Järnväg. Gul linje Karlskrona - Växjö
Järnväg. Blå linje Växjö - Tingsryds Järnväg
I juli 1941 förstatligades WTJ och kom
därefter att uppgå i Statens Järnvägar.
Maj 1965 lades persontrafiken ned och i mars 1971 upphörde
godstrafiken.
Därefter revs spåren upp.
VTJ lokstall i Växjö på SJ-tiden, 5 juli 1946.
Loken är från vänster SJ 4000 (före detta
VTJ 1), SJ 4022 (före detta VTJ 3) samt SJ 4019 (före
detta MBlJ 27).
Personerna på bilden är inte kända. Om någon
vet vilka de är så hör gärna av er till
Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Efter drygt 116 år skattade VTJ lokstall åt förgängelsen. Krister Persson
tog den här bilden 2014-02-24. På den här platsen kommer det bland annat
byggas ett nio våningar högt hus.
Källor: Svenska
Järnvägsföreningens 50-års skrift från1926,
Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till VTJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
vtj_fakta.html senast uppdaterad
2014-02-24
|