
Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
VGJ, Västergötland - Göteborgs Järnvägar
 Av Rolf
Sten |
VGJ, Västergötland - Göteborgs Järnvägar
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Västergötland - Göteborgs järnvägar, linjen
Göteborg – Skara - Mariestad - Gårdsjö, 222 km., linjen Tumleberg -
Håkantorp, 12 km., linjen Torved - Gullspång, 20 km., linjen Lidköping
–Skara - Stenstorp, 50 km., linjen Mariestad - Moholm, 18 km., linjen Skara
- Timmersdala, 26 km., linjen Nossebro - Trollhättan, 32 km.
Göteborg - Gårdsjö, 222 km.
Järnvägen utgår från
Göteborg Västgöta station och genomlöper under sin sträckning närmast
Göteborg förbi sjöarna Mjörn och Anten mycket natursköna trakter. Nära
Göteborg går banan under Bohusbanans viadukt och vid Lärje på en viadukt
över Bergslagernas järnväg. Härifrån drager den sig genom en vacker, starkt
kuperad trakt och framgår genom Lärjeåns dalgång, där den djupt nedskurna ån
danat pittoreska raviner.

Gråbo station omkring 1901. Bortåt i bild är i riktning mot Göteborg.
Foto: Samling Stig Nyberg.
Dalgången begränsas av tämligen höga, delvis kala
mossiga och tjärnfyllda berg. Stationerna Gunnilse, Olovstorp och Gråbo
passeras. Sedan den sistnämnda lämnats, uppnås sjön
Mjörn, vars västra, ofta
brant stupande strand den därefter följer. Vid Björboholms station invid
Mjörn har under årens lopp uppstått ett mycket livligt villasamhälle. Här
har järnvägen förvärvat ett naturskönt område, benämnt Strandkullen, där en
utsikts- och restaurantpaviljong uppförts. Därefter passerar järnvägen en
139 m. lång tunnel genom en framskjutande bergås, men lämnar därefter sjön
för att efter stationen Sjövik åter närma sig densamma. Mellan Sjövik och
Mjörnsjö, omkr. 1 km. före sistnämnda station, passeras den bekanta
herrgården och donationsegendomen Östad barnhus, stiftat 1774 av hr Nicklas
Sahlgren. Från Mjörnsjö station vid en vik av sjön Mjörn fortsätter banan
utmed det vattendrag, som förenar Mjörn med sjön Anten, i delvis vild natur
genom en 196 m. lång tunnel vid ett av de trängsta passen i dalgången. Den
fortsätter vidare å Antens västra strand, en av banans vackraste
sträckningar med utsikt över sjöar och bergåsar.

Gräfsnäs stationshus och hotell 1902. Foto: Samling Stig Nyberg.
Gräfsnäs gamla slottsruin med omgivningar nära Gräfsnäs
station är en av de förnämsta turistplatserna vid järnvägen. Järnvägsbolaget
har inköpt den 28 tunnland stora parken omkring slottsruinen och mitt för
parken anlagt hållplatsen Slottsparken för resandes bekvämlighet. Gräfsnäs
besökes nämligen sommartiden av stora skaror lustresande, för

Nossebro 1924. Stationshuset syns till vänster om persontåget. Snett
bakom motorvagnen syns hotellet. Motorvagnen står beredd att avgå mot
Trollhättan persontåget mot Skara. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
vilka den
lummiga parken och sjöns härliga stränder utgöra en angenäm uppehållsplats.
Förbi stationerna Sollebrunn, Stora Mellby, den sistnämnda bekant för sina
synnerligen talrika fornlämningar, och Gendalen uppnås Nossebro,
föreningsstation med linjen Nossebro-Trollhättan. Nästa station, Essunga,
passeras och därefter uppnås stationen

Tumleberg på 1930-talet. Spåret som viker av till vänster går mot
Håkantorp. Det andra leder mot Skara. Foto: Samling Stig Nyberg.
Tumleberg, som är föreningsstation
med linjen Tumleberg - Håkantorp, vilken förbinder huvudlinjen med Lidköping
- Håkantorps och Kinnekulle - Lidköpings järnvägar. Tumleberg är
omstigningsstation för resande till Lidköping och Kinnekulle m. fl. platser
vid nämnda järnvägar. Därefter följer Vara station, gemensam med Uddevalla –
Vänersborg Herrljunga järnväg, och man befinner sig nu inne på den plana
Västgötaslätten med ett flertal kyrktorn på en gång synliga på milsvida
håll. Sedan stationerna Tråvad och Stora Hov med Bjärtorps herrgård och
stora anläggningar i omedelbar närhet samt Kvänums och Öttums stationer
passerats, blir bygden mera skogig, och järnvägen framgår förbi Kålltorps
station huvudsakligen genom skogsbygd, tills slätten omkring Skara uppnås.
Skara är en av Sveriges äldsta och namnkunnigaste
städer samt har sin största betydelse som säte för stiftstyrelsen och flera
undervisningsanstalter. Bland stadens sevärdheter märkes i främsta rummet
den åldriga men tyvärr »restaurerade» domkyrkan. Där finnes ock
Västergötlands fornminnesförenings museum med värdefulla samlingar.
Från Skara tager järnvägen nordlig riktning och
passerar Lundsbrunn, municipalsamhälle med hälsobrunn och badanstalt. Även
nästa station, Götene, som är en betydande handelsplats, är belägen i ett
välordnat municipalsamhälle. Nu nalkas man Kinnekulle, som dock på denna
sida är tämligen kal. Utsikten är vidsträckt, och ett flertal kyrkor
framträda i

Flygbild över Kinnemalma hållplats omkring 1935. Spåret i bildens
nederdel som går till höger är spåret till Kalkbrottet i Haggården. Foto:
Samling Stig Nyberg.
densamma. Från hållplatsen Kinnemalma utgår en 2,1 km. lång
järnväg Malma - Haggården med 0,6 m. spårvidd till kalkbrottet vid
Haggården. Vid Gössäter går närmaste vägen till Kinnekulle från denna sidan
om kullen.
Från Gössäters station utgår ett godsspår 3 km. till
Hönsäters hamn vid Vänern, Cementfabrikens i Hällekis utlastningsplats.
Följande station är Forshem, föreningsstation med
Kinnekulle –Lidköping - Håkantorps järnväg, därifrån järnvägen fortsätter
genom skogstrakter till Österängs station, i vars närhet Årnäs glasbruk med
bl. a. butelj tillverkning är beläget, förbi Äskekärrs och Svanebergs
stationer samt genom öppnare trakter till Lugnås station, i vars närhet
Lugnåsberget höjer sig med berömda men nu nedlagda kvarnstensbrott. Sedan
stationen Leksberg passerats, går banan nära Tidan och övergår densamma å en
ståtlig bro invid Mariestad, föreningsstation med järnvägen Mariestad -
Moholm. Mariestad har ett mycket vackert läge på Tidans strand vid flodens
utlopp i Vänern. Staden driver en icke obetydlig handel och av industrierna
märkas Katrinefors pappersbruk samt på en holme i Tidan den stora unicafabriken Tidan.
Från Mariestad fortsätter järnvägen på något avstånd
från, men med utsikt över Vänern och densammas öar, passerar skogstrakter
och når Hasslerörs station, belägen i den natursköna Hassle socken. Trakten
blir därefter mindre intressant, men nära Lyrestad passerar järnvägen Göta
kanal och når därefter Lyrestads station och samhälle. Därefter uppnås
Torved, utgångspunkt för den 20 km. långa bilinjen Torved - Gullspång. Genom
skogiga trakter och förbi stationerna Fagerlid och Hova, den sistnämnda
belägen i ett betydande bysamhälle, samt över ödsliga skogs-, ljung- och
mossmarker uppnås banans ändpunkt vid Gårdsjö, föreningsstation med
statsbanan Göteborg - Stockholm.
Tumleberg - Håkantorp, 12 km.
Från Tumlebergs station
går linjen förbi Arentorps station och det långsträckta skogiga Kedumsberget
till Helås station på den plana Västgötaslätten, där blicken når över
väldiga vidder begränsade av Mösseberg och Billingen och med ett flertal
kyrkor synliga även på stort avstånd. Håkantorp är föreningsstation med
Uddevalla – Vänersborg - Herrljunga järnväg, och härifrån fortsätter
Lidköping - Håkantorps järnväg till Lidköping.
Arentorp station på linjen mellan Tumleberg och Håkantorp omkring 1902.
Bortåt i bild är i riktning mot Håkantorp. Foto: Samling Stig Nyberg.
Torved - Gullspång, 20 km.
Från Torved går banan förbi
fyra hållplatser till Gullspång, som är belägen vid det förr berömda
vattenfallet i Gullspångsälven och gemensam station med Nora bergslags
järnväg. Platsen är naturskön i folkrik nejd. I Gullspång finnes en
betydande elektrisk kraftstation, där fallet utnyttjas, monterad för 22000
hkr med reservstation i Lidköping för 4000 hkr i anslutning till
Trollhättenätet. Vidare finnes här ett kiseljärnverk med elektriska
smältugnar samt en laxodlingsanstalt.
Lidköping – Skara - Stenstorp, 50 km.
Från Lidköping
går banan på Vänerns strand och därefter genom den staden tillhöriga
välvårdade Kartåsskogen ut på bördiga åkerfält till Vinninga station och
Skara (se ovan) samt därifrån genom skogsdungar till Axvalls station,
föreningsstation med Skövde - Axvalls järnväg, nära Axvalla hed och ruinerna
av Axevalla slott, beläget på en vacker udde i Husesjön. Därefter går banan
under Billingen och med Varnhems kyrkas tornspira inom synhåll. Sedan en
stor massa odlade fält och Bjällums vid kalkbrotten belägna hållplats
passerats, följer banan den stora Hornborgasjön, som man till stor del
urtappat. Denna sjö var förr »ett fåglarnas och näckrosornas paradis» med
ett ovanligt rikt och intressant fågelliv samt en egenartad yppig
växtlighet. I en gammal intressant kulturbygd med väldiga fornminnen, med
odlade slätter och lummiga träddungar samt Mössebergs karakteristiska linje
vid horisonten ligger Broddetorps station. Sedan därefter ett par
hållplatser passerats, slutar linjen i Stenstorps viktiga järnvägsknut,
föreningsstation med statsbanan och järnvägen Hjo - Stenstorp.
Mariestad - Moholm, 18 km.
Järnvägen går genom en
trakt, som omväxlande har lövskog och hagar till Jula station, varefter
banan följer sjön Ymsens strand och över ett slättland når Moholm,
föreningsstation med statsbanan Göteborg - Stockholm.
Skara - Timmersdala, 26 km.
Från Skara är järnvägen
dragen åt nordost över slätt, genom skog och över moras till Istrums
station, belägen i Valle härad, som är känt för sin omväxlande natursköna
bygd, sina rika fornminnen m. m. Därefter följer Lerdala station nära
Billingen, vars sluttning järnvägen alltmera närmar sig. Mellan berget och
sjön Lången är Melldala hållplats vackert belägen. Härifrån går banan över
delvis sank mark till Timmersdala. 2,5 km. öster och söder om stationen på
Billingens sluttning ligga flera kolm- och kalkstensbrott.
Nossebro - Trollhättan, 32 km.
Från Nossebro station å
linjen Göteborg - Skara går järnvägen till Främmestads station och samhälle
och därifrån mellan skogbeklädda låga kullar och sumpmarker till stationerna
Frambo, Norra Björke nära Lerumsåns dalgång och Åsaka samt vidare över
Lerumsån till Trollhättan. Järnvägen har sin egen station i omedelbar närhet
av Bergslagernas järnvägars station.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
 |
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
vgj_beskrivning.html senast uppdaterad 2005-04-01

|