Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Stockholm
- Roslagens Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Beskrivning av SRJ linjer
och dess omgivningar (Description
of SRJ lines and their surroundings) (2002-07-16) |
Följande beskrivning av SRJ linjer kommer från
Svenska Järnvägsföreningen jubileumsskrift 1926:
Stockholm- Roslagens järnvägar
utgöras av en kombination av ångdriven och elektrisk
järnväg, varav den förra utgår från
Stockholm Östra station, belägen i vinkeln mellan Valhallavägen
och planen framför Kungl. tekniska högskolan. Sedan
den 15 maj 1895 hade den elektriska banan utgått från
Nedre Engelbrektsgatan. Genom beslut av Stockholms stadsfullmäktige
år 1924 skulle det 1 km. långa gatuspåret mellan
Engelbrektsplan och östra stationen slopas, men efter underhandlingar
har banans utgångspunkt för tiden intill,1 maj 1931
förlagts å Runebergsplan vid Humlegården.
Mellan Stockholm östra och Djursholms
Danderyd är banan dubbelspårig och trafikeras gemensamt
av ångtågen och de elektriska. tågen. Från
Danderyd fortsätter den ångdrivna banan norrut, under
det att den elektriska banan, vanligen kallad, Djursholmsbanan,
redan vid Djursholms Ösby avviker med två spår
genom Djursholm dels till Svalnäs, dels till Altorp, vilka
båda slutstationer äro avsedda att förbindas
med varandra.
Stockholm - Djursholm (Svalnäs), 13
km.
Vid Stockholm Östra lägger man märke till de storartade
anläggningar, som omgiva stationsområdet, i nordost
Kungl. tekniska högskolan och i norr Materialprovningsanstalten
samt Röda Korsets stora byggnadskomplex. Till vänster
om utfarten från stationen reser sig Epidemisjukhuset på
sin lövomkransade kulle. Efter att ha passerat viadukten
över Värtabanan, är man strax inne i "Vetenskapsstaden"
med Veterinärhögskolans ståtliga anläggningar
samt Skogshögskolan till vänster vid Brunnsvikens strand,
Lantbruksakademien med Experimentalfältet till höger
med hållplats, därpå närmare Freskati hållplats,
på samma sida Nobelinstitutets röda tegelbyggnader,
K. vetenskapsakademiens utomordentligt vackert och dominerande
belägna palats samt slutligen det fribelägna imponerande
Riksmuseet. Till vänster ligga Bergianska trädgårdens
stora trädgårdsanläggningar. Banan har hittills
gått på Norra Djurgårdens marker men kommer
nu in på Bergshamraområdet med Ålkistans villasamhälle,
delvis bestående av kolonistugor, med hållplats.
Edsviken passeras på en omkr. 100m.lång
järnvägsbro, från vilken en härlig utsikt
öppnar sig. Därefter uppnås Stocksunds station
och köping med det till denna anslutna Mörbysamhället
och Djursholms stads område, vid vars gräns Djursholms
Ösby station är belägen. Härifrån drager
sig den elektriska järnvägen åt öster förbi
den nya stadsdelen vid Bragevägens hållplats, korsar
Stockholmsvägen vid Djursholms Sveavägens station,
som är försedd med automatisk ljussignalanläggning
både för mötesspår och vägövergång,
passerar Auravägens hållplats och strax därpå
hållplatsen Djursholms restaurant med utsikt över
Värtan. Därefter följa Germaniavägens hållplats
och Framnäsvikens station. I väster. synes åter
Djursholms högt belägna slott från 1400-talet.
Det har framskymtat flera gånger förut under färden.
Färden går vidare förbi Vikingavägens och
Eddavägens hållplatser till slutpunkten för denna
gren av banan, Svalnäs. Före ankomsten dit passeras
Svalnäs gård, vackert belägen med utsikt över
Värtan och inbäddad i härlig lövskog, uppblandad
med ädla Pinus- och Taxusarter.
I olikhet med denna gren av elektriska banan,
som hela vägen slingrar sig fram mellan vackert bebyggda
tomter med präktiga trädgårdar, framgår
den andra grenen Djursholms Ösby - Altorp genom till stor
del obebyggd mark.
Djursholms Ösby statiuon omkring år 1924. Norra
infarten syns i bakgrunden. Foto från
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
1926.
Stockholm - Österskär, 29 km.
Från det ovannämnda Djursholms Danderyd fortsätter
den s. k. ånglinjen till Enebybergs villastad. Hållplatsen
med samma namn ligger ett par hundra meter norr om Djursholms
stadsgräns och tjänstgör även för det
på högra sidan liggande villasamhället Näsby
Mosstorps område, vilket liksom Enebyberg sträcker
sig ända ned till stationssamhället vid Roslagsnäsby,
även det rikligt bebyggt. Från sistnämnda station
utgår den s. k, Södra Roslags kustbana i ost - nordostlig
riktning till Österskärs villastad, ett samhälle
som är statt i livlig utveckling och har en förtjusande
natur och en härlig luft, beläget som det är vid
Trälhavet. Mellan Roslagsnäsby och Österskär
ligga stationssamhällena Viggbyholm, Rydbo, Runö och
Åkersberga. Särskilt Viggbyholm har under de senaste
åren vuxit ut till ett betydande omfång.
Stockholm - Rimbo, 56 km.
Vallentuna station 1925. Till vänster i bild är
i riktning mot Stockholm Östra. Foto Sveriges Järnvägsstationer
1926.
Linjen Stockholm - Roslagsnäsby är här ovan omtalad.
Från Roslagsnäsby station fortsätter banan förbi
Ensta hållpl. till Täby station vid stor villastad,
municipalsamhälle.
Mellan Täby och Vallentuna stationer övergår
järnvägen sin högsta punkt, 44 m. ö. h. och
sträcker sig därifrån ned mot Vallentunasjön,
vid vilken en ny hållpl., Bällsta, anlades 1923 i
samband med linjens omläggning på en kortare sträcka.
Hållplatsen har fått sitt namn efter Bällsta
gård, som är avsedd att styckas för tomtförsäljning.
Läget är mycket vackert.
Vallentuna har även ett rätt stort stationssamhälle
med tegelbruk och hotell. Förbi Molnby hållpl. uppnår
banan därefter Lindholmens station med, den öster därom
invid sjön med samma namn liggande, vackert belägna
"Lindholmens gård i Uppland", Gustav Vasas förmodade
födelseort. Även vid denna station pågår
exploatering av marken i tomter genom Lindholmens trädgårdsstad.
Järnvägen går vidare förbi
Frösunda station till Ekskogens station efter att strax
förut ha passerat Salbyån, en kvarleva av den gamla
segelleden från Uppsala till Garnsviken, samt fortsätter
förbi Broby tegelbruk med lastpl. och Kårsta station
utefter östra stranden av den vackra sjön Sparren med
det vid denna härligt belägna Näs gamla herresäte
över Rö till Rimbo, järnvägens största
knutstation. Härifrån utgå linjerna till Norrtälje,
Hallstavik, Uppsala och via Faringe även till Gimo. Rimbo
är municipalsamhälle. Av industriella anläggningar
finnas ett mindre sågverk, kvarn, snickerifabrik och stenhuggeri
samt ett större tegelbruk.
Rimbo station 1925. Foto Sveriges Järnvägsstationer
1926
Rimbo - Norrtälje, 21 km.
Från Rimbo station följer järnvägen norra
sidan av sjösystemet Kundbysjön, Björken och Lommaren
i östlig riktning förbi Skederids kyrka, som bekant.
Heliga Birgittas födelseort, nära Finsta station, där
ett mindre tegelbruk finnes, med station vid Syninge och hållpl.
vid Malsta fram till den gamla hamnstaden och badorten Norrtälje.
Norrtälje station 1925. Hitåt i bild är i
riktning mot Rimbo. Foto Sveriges Järnvägsstationer
1926
Rimbo - Hallstavik, 42 km.
Från Rimbo station sträcker sig järnvägen
i nordlig riktning med dragning åt öster genom idylliska
trakter med delvis rik ekvegetation till västra ändan
av den vackra sjön Erken, vid vars strand det gamla herresätet
Kristineholm är beläget. Denna del av banan har station
vid Sättraby samt hållplatser vid Nydal och Erken.
Härifrån fortsätter banan till Edsbro, vilken
station är belägen omedelbart intill kyrkan mitt i
en urgammal boplats, om vilken ett stort antal runstenar och
gravfynd vittna. Här kvarstå ännu byggnaderna
efter en gammal masugn, vid vilken driften nedlades 1919. Från
Edsbro går linjen väster om sjön Närdingen
förbi Ununge station till Skebobruks station. Därvarande
järnbruk, som anlades 1622, är f. n. nedlagt. Järnvägen
fortsätter på Skedeåns västra strand förbi
Edebo håll- och lastpl. till Häverösund, ett
livskraftigt stationssamhälle med ett nybyggt ståtligt
tingshus för Väddö och Häveröskeppslag,
samt vidare till slutstationen Hallstavik vid Edeboviken.
Järnvägen äger här en hamn för mindre
djupgående fartyg med tillhörande hamn bangård,
vilken står i förbindelse med en längre norrut
belägen djuphamn vid Holmens bruks- och fabriksaktiebolags
stora anläggningar för tillverkning av papper och pappersmassa.
Då bolaget sysselsätter 400 a 500 arbetare, har här
uppvuxit ett samhälle på ett par tusen personer med
bebyggelsen sträckande sig ända upp mot Häverösund.
Rimbo - Uppsala, 60 km.
Linjen sträcker sig från Rimbo åt nordväst
upp mot Faringe samt framgår först mellan sjöarna
Skedviken och Syningen. Vid norra stranden av den sistnämnda
ligger Ekebyholms gård, för vars räkning en hållplats
anlagts. Banan fortsätter förbi Rånäs station
och bruk, där ett större sågverk är uppfört
nära Gafvellångsjön, följer därefter
stranden av denna sjö upp mot sjön Konan och vidare
över Knutby socken med station av samma namn utefter sjön
Kärven till Faringe.
Här delar sig banan med en gren till Gimo
och en till Uppsala, båda av omkr. 32 km. längd. Uppsalalinjen
drar sig mot östra ändan av Långsjön och
Almunge station, följer därefter nämnda, vackra
sjö, som järnvägen korsar på bro över
Näcksundet, fram till den forna ändpunkten för
Uppsala - Länna järnväg, Länna station. Det
närbelägna Länna bruk driver numera endast sågverksrörelse
och snickerifabrik. De gamla masugnarna ävensom ett senare
uppfört aduceringsverk äro nedlagda sedan lång
tid tillbaka.
De trakter, som järnvägen nu genomlöper
från Almunge till Marielunds station, äro bland de
vackraste, om icke rent av de vackraste utmed hela banan. En
resa denna väg på våren, då ekar, björkar
och lönnar stå i sin vårskrud, då slänter
och gläntor äro översållade med sippor,
gullvivor eller konvaljer, då solen lyser genom de månghundraåriga
ekarnas höga kronor och solstrålarna dansa på
ytan av Långsjön, Lötsjön och Trehörningen
med deras vackra strandpartier, är en sällsynt njutning.
Från Marielund går järnvägen
i huvudsak västerut, korsar Fundboån på bro
om 15 m. spann. Från Bärby station går den genom
omväxlande åker och skogsmark med hållplatser
vid Skölsta och Arsta till Uppsala Östra station, som
är belägen helt nära Uppsala Centralstation. Redan
på långt avstånd synas slottet och domkyrkan
behärska slätten.
Faringe - Gimo, 32 km.
Denna linje går norrut från Faringe station å
linjen Rimbo - Uppsala över delvis sanka marker till Österedinge
hållpl. och Upplandstuna station. Alunda station är
nästa trafikpl. Här har bebyggelsen tagit fart, liksom
här även den största rörelsen på denna
bandel råder. Över sanka ängar fortsätter
banan till Haberga by med sin hållplats och vidare över
omväxlande bördiga och skogrika trakter genom Vettsta,
där hållpl. anlagts, samt vidare till Gimo, föreningsstation
med Dannemora - Hargs järnväg, vid Gimo stora brukssamhälle.
Mellan Gimo samt Östhammar och Öregrund finnes reguljär
bilförbindelse, vilken uppehålles i samtrafik med
Roslagsbanan med flera turer dagligen i anslutning till tågturerna
i Gimo.
Dannemora - Hargs järnväg,
linjerna Dannemora - Hargshamn, 39 km. (utom bispår), och
Norrmon - Lövstabruk, 29 km.
Dannemora - Hargshamn, 39 km.
Från Dannemora station, som är föreningsstation
med bandelen Örbyhus - Dannemora av Uppsala -- Gävle
järnvägar och belägen vid de världsberömda
Dannemora gruvfälten, går järnvägen till
Österbybruks station vid brukssamhället med samma namn.
Bruket är järnbruk med masugn, vallonsmedjor, brännstålsugnar,
degelgjutstålverk, martinverk, stålsmedja, valsverk,
mekanisk verkstad, gjuteri, sågblads- och knivfabrik m.
m. samt har tillika stort lantbruk. Härifrån är
banan dragen genom skog till Knaby station, från vilken
ett 8 km. långt bispår för uteslutande godstrafik
utgår till Ramhäll vid Ramhälls järngruvor.
Alltjämt i skogsmark går järnvägen vidare
till Gimo station, föreningsstation med bandelen Faringe
- Gimo och belägen vid Gimo brukssamhälle. Gimo bruk
omfattar järnbruk med två masugnar och sinterverk,
sågverk med hyvleri samt tegelbruk och stort lantbruk.
Från Gimo finnes bilförbindelse med städerna
Östhammar och Öregrund (samtrafik med Stockholm - Roslagens
järnvägars linjer för såväl resande
som gods. Vidare går banan till Risinge lastplats.
Från denna plats, belägen 3 km.
från Gimo station, går en bibana av 8,2 km. längd
söderut genom skog till den vid sjön Vällens norra
ända belägna lastplatsen Norrvällen.
Från Risinge fortsätter banan till Hargs station vid
Hargs bruk. Detta bruk är även järnbruk med vallonsmälthärdar,
räckhärdar, lancashirehärdar, hammare och grovvalsverk.
Dessutom finnes sågverk med hyvleri och stort lantbruk.
Banans ändpunkt är Hargshamn vid Singöfjärden.
Hamnen är god och så djup, att även större
fartyg kunna ligga vid kajen och intaga full last.
Norrmon - Lövstabruk, 29 km.
Linjen går norrut från Norrmons lastplats å
linjen Dannemora - Hargshamn genom skogstrakt och mossmarker
till Gubba, där torvströfabrik finnes. Vidare fortsätter
linjen genom skog till Rörbergs och Vigelsbo järngruvor,
de sistnämnda vid lastplatsen Vigelsbo, med anriknings-
och briketteringsverk. Härifrån går banan, fortfarande
huvudsakligen genom skog, förbi Gräsbo och Finnsjöns
lastplatser till Lövstabruk, järnbruk med vallonsmälthärdar,
räckhärdar, ånghammare och vatten hammare samt
betydande lantbruk.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från192, Järnvägsdata samt Svensk järnvägsstatistik.
|
Föregående sida |
|
Returtåg till SRJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
srj_beskrivning.html senast uppdaterad 3 september 2003 av Rolf Sten |