Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Stockholm
- Roslagens Järnvägar, Roslagsbanan, RB
Nedanstående osignerade artikel var 1951
införd i tidningen Signalen nummer 11-12. Den skrevs med
anledning av att förhandlingarna om Roslagsbanans övertagande
av staten hade slutförts. Karta och bild kommer från
samma nummer av tidningen. |
|
Roslagsbanan blir statligt
bolag (2004-02-04) |
Bilden
till vänster, som för övrigt prydde tidningens
omslag, visar ett Roslagsbanetåg som just har lämnat
Engelbrektsplan i Stockholm.
Efter långvariga och av allt att döma svåra
förhandlingar uppnåddes den 5 mars enighet mellan
parterna rörande förstatligandet av Stockholm - Rimbo
järnvägsaktiebolag. I sitt slutskede leddes förhandlingarna
från SJ:s sida av generaldirektör Erik Upmark. I den
kommuniké som utfärdades om affären, meddelas
endast följande: "Preliminärt har överenskommits
om statsförvärv av aktiemajoriteten i Stockholm - Rimbo
järnvägs AB, meddelar järnvägsstyrelsen.
Överenskommelsen skall inom kort underställas regeringens
prövning för att eventuellt föreläggas årets
riksdag i syfte att genomföras om möjligt fr. o. m.
1 juli i år. Förvärvsavtalet har ännu ej
slutligt utformats, varför närmare upplysningar lämnas
i samband med att avtalet underställts regeringen."
Det är meningen att, SRJ, i vart fall
till en början, icke direkt skall inlemmas i SJ utan drivas
som ett statligt bolag. Denna övergångsform är,
ingalunda ny beträffande Roslagsbanan. Flera av de största
förstatligade privatbanorna - till exempel SVB, HNJ, GDG
m. fl. - drevs den första tiden i bolagsform.
Betänkligheterna från SJ:s
sida torde dels ha rört priset - det är som bekant
Handelsbanken som är huvudintressent i bolaget - dels de
små utsikterna att företaget med införandet av
SJ:s löner och normer samt taxor skall kunna drivas affärsmässigt.,
Snarare räknar man med att företaget skall bli en belastning
för SJ.
Enligt uppgift uppgår bolagets skulder
till 30,5 miljoner kronor. Trafikinkomsterna beräknas till
14 miljoner kronor, varav på den egentliga järnvägsrörelsen
10 miljoner och på bussrörelsen 4 miljoner kronor.
Av järnvägens trafikinkomster belöper sig omkring
8 miljoner kr. på person- och 2 miljoner kr. på godstrafiken.
I förvärvet ingår som sagt
bolagets båda bussföretag, Stockholms Läns Omnibusaktiebolag
(SLO) och Norra Upplands omnibusaktiebolag (NUO). Deras sammanlagda
busspark uppgår till omkring 100 vagnar, varjämte
man också förfogar över lastbilar och 7 -sitsiga
passagerarbilar av märket Volvo. Den sammanlagda personalen
för busstrafiken jämte verkstäder och garage uppgår
till mellan 200-300 man. Vagnparken är i allmänhet
modern. De största bussarna rymmer 67 passagerare.
Stockholm - Rimbo järnvägsaktiebolag omfattar 325 km.
järnväg och 930 km. busslinjer. Hela personalen, såväl
vid järnvägen som busstrafiken, uppgår till omkring
950 personer.
I stort sett har i vart fall järnvägens huvudlinjer
en hög standard och omkring 87 procent av trafikarbetet
avverkas på elektrifierade linjer. Djursholmsbanan blev
Sveriges första elektrifierade linje redan 1895.
Sedan 1936 har 11.660.000 kr. investerats på elektrifieringar
förutom de av elektrifieringen betingade utvidgningarna
och ombyggnaderna av bangårdarna i Stockholms östra
och Rimbo. Praktiskt taget all rullande materiel är förnyad
sedan 1935. Från detta år och t. o. m. 1949 har i
företaget investerats cirka 21 miljoner kronor, varav enbart
för rullande materiel 9.200.000, kr.
År 1949 befordrade företaget över
8½ miljon resande.
Förutom att Roslagsbanan var först
med elektrifieringen har den även på andra järnvägstekniska
områden legat i täten. Så har fallet varit med
vissa motorvagnstyper. De första rälsbussarna med släpvagnar
utrustades med den halvautomatiska Scharfenbergskopplingen. Sedan
dess har hela personvagnsparken, inklusive motorvagnar och el-lok
försetts med Scharfenbergskoppel och rullager. Detta koppel
är nu standardkoppel vid Roslagsbanan. I stor utsträckning
har lysrör införts i stället för lampor i
personvagnarna, liksom f. ö. också i vägbussarna.
Järnvägens verkstäder är
belägna i Mörby och anses som fullt moderna med utmärkta
anordningar för personalen, bl. a. matsal och tvättrum.
Högsta hastighet vid järnvägen
är nu 75 km/tim.
Troligen var Roslagsbanan först i Sverige
med automatiska infartssignaler, som uppsatts vid Sveavägen
och Framnäsviken i Djursholm 1925. 1926 tillkom automatisk
linjeblockering mellan Stockholms östra och Stocksund, som
troligen var den första i sitt slag i Sverige av större
omfattning., Vid SRJ har man också sedan några år
ett l0-tal elektriskt manövrerade vägbommar, som utrustats
med automatik för lyftning, sedan tåget passerat.
Stockholm - Roslagens Järnvägars trafikområde.
Den trafikerade banlängden uppgick till 325 km och dito
väglängden för bussar 930 km - samtliga siffror
är hämtade från 1950.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SRJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
srj__forstatligas.html senast uppdaterad 4 februari 2004 av Rolf Sten
|