Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
DHJ,
Dannemora - Hargs Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Snabbfakta Dannemora
- Hargs Järnväg, (facts
about DHJ) (2012-05-02) |
Malmfälten i Dannemora och
däromkring liggande bruken såg i järnvägen
ett sätt att få billigare och effektivare transporter.
Från gruva till bruk och vidare till utskeppningshamn.
Clas Adelsköld fick i uppdrag att
utarbeta ett förslag till järnväg från Dannemora
till Nybols lastageplats vid Östersjön. Förslaget
skulle också innehålla en bibana till Ramhälls
gruvor.
Adelsköld lämnade ett förslag
till en 3 fots bana men kostnaderna var alltför höga
varför han ombads räkna på ett billigare alternativ.
Ett sådant billigare förslag på en bana med
spårvidd 2,7 fot presenterades 2 oktober 1872. Kostnaden
skulle uppgå till 980000 kronor inklusive rullande materiel.
Inbjudan till aktieteckning utfärdades
14 april 1874. Kalkylerna visade att man skulle kunna göra
en bra nettoinkomst varje år.
Man beslöt att göra en ny kostnadskalkyl
samt plan och profilritningar. Banan skulle ha spårvidden
3 fot (891mm) och gå mellan Dannemora och någonstans
i närheten av Harg.. Uppdraget gick till C A Klintberg och
hans förslag kostnadsberäknades till 1123542 kronor
och 43 öre.
Koncession söktes och samtidigt fastställdes bolagsordningen,
9 april 1875, för Dannemora - Hargs Järnvägsaktiebolag.
Koncessionen beviljades 16 juni 1875. Under
ledning av ingenjören A N Almlöf hade arbetena starta
redan i maj.
7 oktober 1876 öppnades den 39 kilometer långa sträckan
Dannemora - Hargshamn för provisorisk godstrafik
2 januari 1878 öppnades samma sträcka för allmän
trafik.
2 januari 1878 öppnades även den 8 kilometer långa
bibanan Knaby - Ramhäll för godstrafik.
Spåret hade belagts med räls vägande
14,8 kg/m. Största hjultryck var 2,5 ton och den största
tillåtna hastigheten var satt till 30 km/t. Spårvidden
var 891 mm.
Gimo järnvägsstation så som den såg
ut innan Faringe - Gimo Järnväg anslöts till stationen.
Foto Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift 1926.
Bibanan Risinge - Norrvällen
1913 begärdes koncession för ett bispår från
Risinge till Norrvällen, 8, 2 kilometer. Kostnadsförslaget
på 112000 kronor utan rullande materiel , var uppgjort
av Unander & Jonson
Koncession beviljades 12 december 1913
och under ledning av trafikchefen E Richnau hade arbetena redan
påbörjats oktober 1912.
29 maj 1917 var man klara och trafiken kunde påbörjas.
De huvudsakliga frakterna på denna bibana bestod av skogsprodukter.
Bandelen Lövstabruk - Norrmon
21 januari 1921 fick man koncession på en bibana 29 kilometer
lång bana mellan Lövstabruk och Norrmon. Kostnaden
var beräknad till 2700000 kronor och förslaget hade
uppgjords av Unander & Jonson. Arbetena startade under ledning
av trafikchefen E Richnau i juni 1918.
Delen Norrmon - Vigselbo, 12 kilometer
blev klar oktober 1918
Delen Vigselbo - Lövstabruk, 17 kilometer, blev klar 1 maj
1925
1 mars 1926 öppnades hela bandelen för allmän
trafik.
Det var främst godstrafik som förekom
på denna bandel. Till och från bruken och gruvorna
längs banan, Gubbo, Rörberg, Vigselbo och Lövstabruk
1921 anslöt sig DHJ till en gemensam
trafikförvaltning med SRJ. Den
1 januari 1926 fick SRJ aktiemajoritet i DHJ varvid DHJ ombildades
till ett dotterbolag till SRJ. 1 januari 1935 inkorporerades
det SRJ-ägda dotterbolaget Faringe
- Gimo Järnvägsaktiebolag (FGJ) i DHJ.
- 1 juli 1951 förstatligades DHJ och ingick i ett särskilt
statligt bolag
- 1 juli 1959 införlivades DHJ med Statens Järnvägar
- 1951 lades godstrafiken ned på bispåret Risinge
- Norrvällen
- 1952 upphörde godstrafiken Lövstabruk - Gubbo.
- 15 oktober 1953 lades persontrafiken ned på sträckan
Dannemora - Österbybruk
- 1954 lades godstrafiken ned på sträckan Gubbo -
Norrmon
- 1958 lades all trafik ned på bispåret Knaby - Ramhäll
- 29 maj lades persontrafiken ned på sträckan Österbybruk
- Hargshamn
- 1955 revs spåren upp på sträckan Risinge
- Norrvällen
- 1956-1957 revs spåren upp på sträckan Norrmon
- Lövstabruk
- 1959 revs spåren upp på sträckan Knaby - Ramhäll
Breddning och förlängning till Hallstavik
28 maj 1961 togs ett normalspårigt förbigångsspår i drift vid Dannemora.
Detta spår knöt ihop den normalspåriga linjen från Örbyhus med den
smalspåriga linjen Dannemora - Gimo. Den senare linjen hade försetts med en
tredje skena så att normalspåriga tåg, från samma datum, kunde trafikera
banan. detta innebar att normalspåriga
vagnar kunde köras direkt mellan Örbyhus och Gimo.
På den återstående smalspåriga sträckan Gimo - Hargshamn
gick det sista smalspårståget 7 juli 1970. Sträckan hade förberetts för
breddning till normalspår och redan den 3 augusti 1970 kunde det första
normalspårståget rulla till Hargshamn
.
16 kilometer söder om Hargshamn, i Hallstavik, startade
Holmens Bruk ett pappersbruk 1915. Pappersbruket fick samma år
järnvägsanslutning via den smalspåriga Rimbo
- Sunds Järnväg. Denna hade 1915 förlängts fram till pappersbruket bland
annat genom att industribanan Skebo - Hallsta (Hallstavik) inlemmades i
Rimbo - Sunds Järnväg.
Sedan normalspåret färdigställts till Hargshamn kom SJ
överens med Holmen om att bygga en, ny 17 kilometer lång, normalspårig linje
mellan Hargshamn och Hallstavik. Denna togs i bruk 26 maj 1977 och därmed
fick bruket tillgång till en mer rationell förbindelselänk med det
normalspåriga järnvägsnätet.
1 juli 1977 lades officiellt godstrafiken ned på smalspåret mellan
Hallstavik och Rimbo.
Dagens linje Örbyhus - Dannemora
- Hargshamn - Hallstavik trafikeras regelbundet av
godståg. Under 2010 rustades större delen av bibanan bland annat med
anledning av att malmtransporter från Dannemora till Hargshamn skulle och
har startat under 2012.
Station och bangård i Harg 1902. Ett tåg från
Hargshamn är på in till stationen. Foto: Nybergska samlingen,
Sveriges Järnvägsmuseum.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Järnvägsdata samt Svensk järnvägsstatistik.
|
Returtåg till DHJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
dhj_fakta.html senast uppdaterad 2012-05-02 |