|
Söderhamns
Järnväg
Kommunikationsleden
Söderhamn - Bollnäs (Kilafors)
Av Rolf
Sten |
Fakta om,
(facts about)
Söderhamns Järnväg och Kommunikationsleden Söderhamn - Bollnäs
(Kilafors)
Kommunikationsleden ägdes av Söderhamns
Järnvägsaktiebolag.
Den bestod av ett antal olika delar bestående av järnvägs-
och sjötransporter.
- Söderhamn - Bergviks Järnväg.
- Båtleden Bergvik - Landa. Till och med 6 juni 1879.
- Hästbanan Landa - Edsänge. Till och med 6 juni 1879.
- Båtleden Edsänge - Bollnäs. Till och med 6
juni 1879.
- Båtleden Bergvik - Kilafors. Från och med 6 juni
1879.
Kommunikationsleden namnändrades 6 juni 1879 till
Söderhamn - Kilafors. Detta sedan hamsspåret från
stambanan till sjön Bergviken och stationen Kilafors nedre
hade öppnats för trafik.
Förhistoria
I mitten av 1850-talet insåg man i Söderhamn
behovet av bättre förbindelser från inlandet
till kusten. Vid kusten låg järnbruken och de snabbt
växande trävarubolagen. Råvaran för både
järn- och tränäringen, timmer och träkol,
fanns i inlandet.
Representanter för företagen träffades
i Söderhamn 12 augusti 1853 för att diskutera kommunikationsfrågan.
På mötet framfördes olika lösningar till
järnvägsförbindelser kombinerade med kanaler.
Resultatet av mötet blev en kommitté med representanter
från berörda bolag. Denna kommitté skulle utreda
de olika alternativ som kunde tänkas och sedan kalla till
ett nytt möte.
19 och 20 oktober 1853 hölls ett nytt
möte där man beslöt att bygga en järnväg
av sedd för drift med ånglok mellan sjön Bergviken
och Söderhamn samt en järnväg avsedd för
hästdrift vid Landafors.
Kalkylen visade att banorna skulle kosta 400
000 riksdaler. Banorna skulle vara öppna för trafik
under 7 månader varje år och man beräknade att
godsvolymen skulle uppgå till cirka 27200 ton årligen. Den
16 januari 1856 kom man ett stort steg närmare förverkligandet.
Under ledning av lantmätare P G Widmark hölls ett möte
i Söderhamns rådhus med intressenterna i ett blivande
järnvägsbolag. På mötet tecknades aktier
för delen Söderhamn - Bergvik, 625 000 riksdaler och
för hästbanan vid Landafors, 407 000 riksdaler.
En interimsstyrelse tillsattes. Den bestod
av P H Widmark, brukspatronerna Rettig och Didron, rådmannen
J G Brolin samt P A Sundh. Mötet bestämde också
att man skulle söka statslån
27 juli samma år kunde Widmark på ett nytt möte
meddela att man hade beviljats statslån på 500 000
riksdaler. Samtidigt beslöt man att konstituera Söderhamns
Jernvägs Aktiebolag.
Bolagsordningen fastställdes 17 september
1858 och man erhöll koncession 24 september samma år.
"Bolaget hade till ändamål
att bygga en järnväg från Söderhamn till
Bergvik samt att i samband med denna anordna en trafikled Söderhamn
- Bollnäs och trafikera densamma."
Kommunikationsleden som skulle byggas skulle
bestå av en järnväg för lokdrift, Söderhamn
- Bergvik.
En båtled på sjön Bergviken mellan Bergvik och
Landa, 10 kilometer.
Hästbana förbi Landaforsarna, Landa - Edsänge
2 kilometer.
Båtled på sjön Varpen (Ljusnan) Edsänge
- Bollnäs 15 kilometer.
Bolagets första styrelse bestod av lantmätare P
H Widmark, major S P Bergman, grosshandlare J G Brolin, bruksägare
C A Rettig samt rådman P A Sundh.
Cl Adelskölds ritning över det äldsta stationshuset
i Söderhamn. Huset finns fortfarande kvar om än i ombyggt
skick
Kommunikationsleden
byggs
Järnvägen
Söderhamn - Bergvik
Under ledning av dåvarande kapten Cl Adelsköld
och ingenjören J A Söderlind började
arbetet och bygget med banan och de
övriga delarna av kommunikationsleden, 27 september 1858.
Arbetet bedrevs i rask takt och 9 september
1861 kunde banan tas i drift. Den högtidliga invigningen
skedde 15 september samma år av chefen för väg
- och Vattenbyggnadsstyrelsen överste Modig och landshövding
Asker.
Järnvägen hade spårvidden 1217 mm (4,1
fot). Längden var 15 kilometer och rälsen hade en vikt
på cirka 20,5 kilo per meter.
Till
banans rälsläggning1860 levererades de första
lokomotiven. Lok nummer 1 fick namnet "P H WIDMARK"
och lok nummer 2 fick heta "J G BROLIN". Båda
loken var tillverkade av Nyköpings mekanisk verkstad 1860.
Loken var tanklok (vattenförrådet i tankar ömse
sidor om ångpannan) och hade axelföljden B, det vill
säga två drivande axlar.
1863 levererades ytterligare ett lok, identiskt
med de föregående, från samma tillverkare. Loket
numrerades som nummer 3 och fick namnet "P C RETTIG".
Trafiken ökade starkt och man blev efterhand tvungna
att skaffa fler lok.
1870 levererades lok nummer 4 från tillverkaren
Nydqvist & Holm i Trollhättan. Även detta var ett
tanklok men med axelföljden C1, det vill säga 1 löpaxel
följd av 3 drivande axlar. Loket fick namnet "SÖDERHAMN".
1873 var det dags igen. Lok nummer 5 levererades.
Det var identiskt som föregående och med samma tillverkare.
Loket fick namnet "THOR".
1874 levererades det sista loket till Söderhamns
järnväg. Det var identiskt med 4:an och 5:an och hade
samma tillverkare. Det fick namnet "SLEIPNER".
För persontrafiken skaffade man 3 personvagnar vilka
var försedda med både 1:a och 3:je klass. Vagnarna
hade ingångsdörrarna på långsidorna. Passagerarantalet
ökade år från år varför man skaffade
fler personvagnar. Sista trafikeringsåret, 1885, redovisade
man innehav av 6 tvċaxliga personvagnar.
För godstrafiken skaffade man från början
60 stycken öppna tvċaxliga personvagnar. Precis som
med persontrafiken ökade godtrafiken år efter år.
Vid sista trafikeringsåret, 1885, redovisade man innehav
av 222 godsvagnar med en sammanlagd lastkapacitet på 1604
ton.
Söderhamns Järnvägs lok nummer 3 "P C
RETTIG". Troligen vid brädgården i Söderhamn
i slutet av 1860-talet.
Båtleden
Bergvik - Landa
Båtleden öppnades för trafik samtidigt
som järnvägen Söderhamn - Bergvik, 9 september
1861.
För trafikeringen hade järnvägsbolaget
inköpt ångbåten "BERGVIKEN". Den hade
en 30 hästkrafters ångmaskin, 33 meter lång
och 6 meter bred. Bolaget hade också en mindre ångbåt
"CHRISTIAN" samt några lastpråmar.
När stambanan genom norrland byggdes förbi
Kilafors och Bollnäs anlades från Kilafors station
ett två kilometer långs bispår till en station/lastplats
vid sjön Bergviken. Den fick namnet Kilafors nedre.
I samband med dess tillkomst och idrifttagande
6 juni 1879 ändrades kommunikationsledens namn till Söderhamn
- Kilafors kommunikationsled och båtledens rutt ändrades
samtidigt till Bergvik - Kilafors.
Tre ångbåtar i Bergviks hamn omkring 1880. Fartygen
är från vänster S/S Kilhafors, S/S Warpen samt
S/S Bergviken. Att S/S Warpen finns med på det här
fotot indikerar att bilden är tagen efter 1879 eftersom
fartyget trafikerade Edsänge - Bollnäs fram till det
datumet.
Bergvikens station ligger strax till höger utanför
bild. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Hästbanan
Landa - Edsänge
Banan hade spårvidden 891 mm och var 1,9 kilometer
lång. Den öppnades för trafik samtidigt som järnvägen
Söderhamn - Bergvik 9 september 1861. "Stationerna"
vid banans ändpunkter har benämnts lite olika. "Landa
vid Bergviken och "Landa vid Varpen". Den sistnämnda
har även kallats för Horga och Edsänge.
"Banan var högst på mitten
och sluttade åt båda ändar. På högsta
punkten fanns en tvärplattform vid sidan om spåret,
till vilken hästen räddade sig undan vagnarna, sedan
han dragit dem, tre stycken åt gången, uppför
stigningen, varefter de fingo rulla fram till stationen under
en bromsares ledning. Bolaget hade ej häst utan förhyrde
sådan i orten. Hästbanans rullande materiel utgjordes
av två tredjeklass personvagnar och tre stycken godsvagnar
utan sidostycken men med lösa sidolämmar".
När stambanan genom norrland byggdes förbi Kilafors
och Bollnäs anlades från Kilafors station ett två
kilometer långs bispår till en station/lastplats
vid sjön Bergviken. Den fick namnet Kilafors nedre.
I samband med dess tillkomst och idrifttagande
6 juni 1879 ändrades kommunikationsledens namn till Söderhamn
- Kilafors kommunikationsled. Detta innebar att trafiken på
hästbanan upphörde från samma datum.
Station och lastplatsen Kilafors nedre omkring år 1880.
Omstignings- och omlastningsplats mellan fartyg och tåg.
Ångbåten är S/S Bergviken vilken strax kommer
att avgå mot Bergvik där både gods och passagerare
kommer att gå över till tåg för vidare
befordran till Söderhamn. Tåget kommer också
strax att avgå upp till Kilafors för att sedan fortsätta
till Bollnäs. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Båtleden
Edsänge - Bollnäs
Båtleden på sjön Varpen, som är
en del av älven Ljusnan, öppnades för trafik samtidigt
som Järnvägen Söderhamn - Bergvik, 9 september
1861. För trafiken hade man skaffat en ångbåt
"VARPEN" och en lastpråm. Tilläggsplatsen
i Bollnäs låg vid det så kallade Broddlägret.
Båtleden lades ned 6 juni 1879 av samma anledning som hästbanans
nedläggning.
Den totala anläggningskostnaden för trafikleden
Söderhamn - Bollnäs uppgick till 1114650 kronor.
Ingenjören vid banbyggnaden J A Söderlind blev även
utsedd som bolagets förste trafikchef, åren 1861 -
1872.
Året är omkring 1880 och ett tåg har just
ankommit från Söderhamn. Passagerarvagnarna syns till
höger och från ångloket syns en ångstråle
från en öppen säkerhetsventil. Bergviks stationshus
är det vita huset till höger i bild. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Tidtabell
Söderhamn - Bollnäs kommunikationsled gällande
från 1 juni 1863
Fr. o. M. månd. Den 1 juni 1863 avgå bantåg
med passagerare alla dagar utom sön- och helgdagar:
- Från Söderhamn klockan 7,30 och 10,45 fm, 2,30 och
7,30 em.
- Från Bergvik klockan 9,00 fm, 12,15, 4,00 och 9,00 em.
Vid både upp och nedgående stanna bantågen
vid mellanstationerna Berga, Kinsta, och Marma för att avlämna
eller emottaga passagerare.
Alla måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar med
undantag av helgdagar går ångbåten Christian
med passagerare:
- Från Bergvik till Landa klockan 8,15 fm.
- Från Landa till Bergvik klockan 10,30 fm.
Ångbåten Varpen med passagerare från Bollnäs
till Landa (Edsänge) klockan 8,15 fm. Från Landa (Edsänge)
till Bollnäs klockan 11,15 fm.
Biljettförsäljningen börjar en halv timme och
slutar 5 minuter för bantågs och ångbåtarnas
avgång.
J. A. Söderlind
Trafikchef
Bilden är från Söderhamn och är tagen
omkring 1870. Till höger syns kyrkan och till vänster
Rådhuset. Spåret leder från hamnen och upp
till järnvägsstationen. Längre upp svänger
spåret svagt vänster och där ligger stationen
på spårets vänstra sida. Foto Historik över
Sveriges småbanor.
Nedläggning
och ombyggnad
Från bolaget sida insåg man tidigt att
järnvägen borde förlängas så att man
kunde nå den under byggnad varande stambanan genom Norrland.
En lämplig sammanbindning skulle kunna ske i trakten av
Kilafors. När söderhamnsbanan byggdes trodde man att
den statliga banan skulle få samma spårvidd, 1217
mm. Nu blev det inte så utan staten ändrade sig och
bestämde att statsbanorna norr om Storvik skulle få
samma spårvidd som de övriga statsbanorna, normalspår
1435 mm.
Frågan om järnvägens förlängning
diskuterades livligt och från både bolagets och Söderhamns
sida försökte man få staten att stå för
utbyggnaden. Gensvaret från alla propåer var svagt.
1882 gjordes ett kraftigt inlägg från
bolagsstämman i Söderhamns Järnvägsaktiebolag.
Man antog ett från styrelsens lagt förslag att bolaget
skulle lägga om sin banan till normalspår och även
bygga ut den till Kilafors.
Det verkade som om detta blev den "omrörning
i grytorna" som behövdes. 1883 års riksdag lade
en proposition att riksdagen skulle bevilja att "den
Söderhamns Jernvägsaktiebolag tillhöriga jernväg
mellan Söderhamn och sjön Bergvikens östra strand
måtte för statens räkning inköpas och till
staten afträdas den 1 november 1885 mot ett kontant belopp
af 400,000 kr. och eftergift såväl af hvad vid jernvägens
afträdande till staten stode oguldet af det bolaget beviljade
statslån"---
Samma riksdag beviljade även pengar till en ombyggnad
och breddning av banan mellan Söderhamn och Bergviken. Man
anslog även medel till en nybyggd linje från Kilafors
till Bergvik samt omdragning av järnvägen i Söderhamn
till en ny station och bangård samt fortsättning av
banan fram till hamnen i Stugsund.
Den 15 november 1885 gick det sista tåget på den
gamla Söderhamnsbanan.. När trafiken åter öppnades
2 juli 1886 var det på den "nya" normalspåriga
järnvägen,
Statsbanan
Kilafors - Söderhamn - Stugsund. (Se denna i fortsättningen)
Söderhamn hade fått kontakt med resten av järnvägsnätet
i Sverige.
Källor:
Historik över Sveriges småbanor, Riksarkivet, diverse
tidningsklipp, Statens Järnvägars 50-års historik,
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Returtåg till Söderhamns
Järnväg "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
shj_fakta.html senast uppdaterad 2012-03-12
|