Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
FNJ, Finspång
- Norsholms Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
FNJ, Finspång - Norsholms Järnväg
Inom styrelsen för Pålsboda
- Finspångs Järnväg, PFJ, drev brukspatron
Ekman frågan om förlängning av PFJ från
Finspång till någon lämplig plats vid östra
stambanan. Styrelsen för PFJ var inte intresserad av en
förlängning men Ekman drev ändå frågan
vidare. Ett nytt bolag bildades i vilket Ekman ägde nästan
alla aktier. En antal olika sträckningar av den tilltänkta
banan diskuterades. Bland annat undersöktes en dragning
av banan norr om sjön Glan och vidare till Norrköping.
Det visade sig att Norrköping stad inte hade något
större intresse av denna bana.
Man planerade i stället för en bansträckning
söder om Glan, via Doverstorp, Skärblacka och Kimstad
för att vid Norsholm ansluta till Göta kanal och Norsholm
- Västervik - Hultsfreds järnvägar (NVHJ).
Ovanstående bild visar Skärblacka station och året
är omkring 1910. Det vänstra loket är något
av loken 1 - 4 och loket till höger är lok nummer 10
"KIMSTAD". Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Koncession söktes. Plan- och kostnadsförslag
var uppgjort av kaptenen i Väg- och vattenbyggnadskåren
P. Pettersson, vilken senare kom att bli kontrollerande ingenjör
vid banbygget.
Kostnaden för banan beräknades till
1 131 000 kr. I planen ingick att Östra stambanan
skulle
korsas vid Kimstad, något som både K. järnvägsstyrelsen
och Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen motsatte sig. De ville
ha korsningen med stambanan vid Norsholm. Trots de båda
myndigheternas avstyrkande på en korsning vid Kimstad fastställde
K. M : ts resolution Kapten Petterssons förslag. Detta kom
att leda till en hel del förvecklingar men så småningom
ändrade Kungliga järnvägsstyrelsen uppfattning
och gick med på en korsning med stambanan vid Kimstad
Den 1 sept. 1882 erhöll brukspatronen C. EKMAN koncession
på järnvägen, och samtidigt fastställdes
bolagsordning. Den 11 maj 1883 erhölls på vissa villkor
ett statslån på 500 000 kr. Konstituerande sammanträde
med Finspång - Norsholms järnvägsaktiebolag hölls
i Finspång den 28 sept. 1883.
Till styrelse valdes brukspatronen C. Ekman,
landssekreteraren A. Wallenberg, bruksägaren J. Örvall,
dr G. Strömberg och bankdirektören G. Herlenius. Ordförande
blev brukspatronen Ekman. Ekman blev även bolagets förste
verkställande direktör. Han åtog sig även
vara entreprenör för bygget av banan.
Banbygget startade omedelbart av den till underentreprenör
antagna löjtnanten i Väg- och vattenbyggnadskåren
C. G. Borgström. Arbetet gick mycket bra och den 1 oktober
1885 kunde den nya 27 kilometer långa Finspång -
Norsholms Järnväg (FNJ) öppnas för allmän
trafik. Byggnadskostnaden hade uppgått till 1 163 943 kronor.
För detta hade man fått en 27 kilometer lång
smalspårig bana med spårvidden 891 mm. Rälsen
på banan var av stål och vägde 17,2 kilo per
meter.
Som dragkraft hade man köpt två
tanklok från Nydqvist & Holm i Trollhättan (NOHAB).
Loken hade axelföljden 1 B, det vill säga en löpaxel
följd av två drivande axlar. loken numrerades som
nummer 1 och 2 samt fick namnen "GLAN" respektive "ROXEN".
(På NÖJ-tiden numrerades loken 5 respektive 6.)
Vidare hade man anskaffat 6 tvåaxliga
personvagnar samt 47 godsvagnar.
Att man inte skaffade mer rullande materiel
berodde på att man träffade överenskommelse med
Pålsboda - Finspångs järnväg
om gemensam förvaltning.
Finspång - Norsholms Järnväg på 1920-talet. En kilometer från Finspång,
banvakten kommer på sin banbevakningstur. Lokstallarna i Finspång skymtar
borta till höger i bild. Till höger om dessa skymtar gaveln på
stationshuset. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
I svensk Järnvägsstatistik
beskrevs den nya banan så här: "Linien Finspong
- Norsholm tillhör Finspong - Norsholms jernvägsaktiebolag,
hvars ordning erhöll sin stadfästelse den 1 september
1882 och som samtidigt berättigades anlägga dennas
smalspåriga samfärdsled, hvarigenom det system af
jernvägar med 0,891 milimeters spårvidd, som sträcker
si å ena sidan från Hultsfred vid Nässjö
- Oskarshamnsbanan öfver Vestervik och Åtvidaberg
till Norsholm, och å andra sidan från Pålsboda
till Finspong, blifvit från denna punkt sammanlänkadt
med ändpunkten Norsholm, på hvars bangård den
nya linien inmynnar norrifrån, sedan den nyss förut
korsat Östra stambanan vid nedan nämda station Kimsta.
Sedan anläggningen fullbordats enligt den ofvannämda
dag faststälda byggnadsplanen efter deuti den 28 mars och
30 December 1884 medgifna ändringar, öppnades densamma
den 1 oktober 1885 för allmän trafik vid stationerna:
Finspong, Skärblacka (17 kilom. Från Finspong), Kimsta
(23 km.) och Norsholm samt den mellan Finspong och Skärblacka
belägna hållplatsen Ljusfors. - För jernvägsbyggnaden
har låneunderstöd af statsmedel lemnats till ett belopp
af 500 000 kronor."
Skärblacka station någon gång på 1890-talet. Stationshuset är i sitt
ursprungliga utförande. Har senare byggts om i flera etapper. Att en station
anlades här var på grund av Skärblacka bruk som hade anlagts 1872. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Östergötlands
Järnvägar?
I början av 1895 framfördes en ide om
sammanslagning av de smalspåriga järnvägarna
inom Östergötland. Efter Pålsboda
- Finspångs järnvägs (PFJ) tillkomst hade
inte mindre än fyra nya järnvägsbolag bildats
inom regionen "Pålsboda - Hultsfred". Det var
Finspång - Norsholms (FNJ), Norsholm - Ristens kommunikationsaktiebolag
(innefattande linjen Norsholm - Bersbo) (NBJ), Västervik
- Åtvidaberg - Bersbo (VÅBJ) och Västervik -
Hultsfreds järnvägsaktiebolag (HWJ). PFJ och PNJ hade
gemensam förvaltning något som även bolagen NBJ,
VÅBJ samt HWJ hade. Förslag lades om att utreda huruvida
det var möjligt att sammanslå de fem olika järnvägarna
till en med gemensam förvaltning. Det visade sig att bolagen
hade alltför olika uppfattningar och förslaget kom
ej till utförande.
Bland annat på grund av att ovanstående idé
ej kom till utförande begärde, samma år, styrelsens
ordförande, Ekman, att extra bolagsstämmor inom FNJ
skulle utlysas för att yttra sig om man kunde tänka
sig att sälja järnvägen till ett konsortium som
hade för avsikt att slå i hop båda järnvägarna
PFJ och PNJ till en järnväg. Förutsättningen
var att även styrelsen för PFJ gick med på en
försäljning samt att köparen skulle "ikläda
sig alla bolagets förbindelser och förbinda sig att
bibehålla pensionsfonden".
På de extra bolagsstämmor som hölls
inom både PFJ och FNJ under 1895 beslutades att sälja
järnvägarna till omnämnda konsortium.
Bilden visar omlastning till NÖJ:s vagnar i Ljusfallshammar.
Spåren till höger tillhör Grytgöls Bruks
järnvägsnät med spårvidden 600 mm. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Norra Östergötlands
järnvägar
Ovan nämna konsortium formerade sig och bildade,
den 30 november 1895, Norra Östergötlands
järnvägsaktiebolag med huvudsakligt ändamål
att efter förvärvande av Pålsboda - Finspångs
och Finspång - Norsholms järnvägar trafikera
dessa.
Norra Östergötlands järnvägsaktiebolag
(NÖJ) konstituerade sig därefter. Den första styrelsen
bestod av överstelöjtnanten G. K. Falkengren, bankdirektören
B. Söderbaum och bruksägaren O. Lundqvist. Bolagets
förste verkställande direktör blev Falkengren.
Kunglig Majestät godkände bolagsordningen den 6 december
1895. Enligt bolagsordningen skulle styrelsens säte vara
i Norrköping. Man fick även tillstånd att överta
FNJ:s statslån. Samtidigt godkändes övertagandet
av PFJ:s och FNJ:s koncessioner.
Under de år som hade gått hade
de båda järnvägarnas egendom noggrant hållits
isär. Genomgående personvagnar hade ej tillåtits,
utan ombyte måste ske i Finspång, en olägenhet
som genast ändrades. Formellt övertog NÖJ driften
av PFJ och FNJ den 1 januari 1896.
I fortsättningen, se NÖJ.
Bron över Motala ström invid Skärblacka. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till FNJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
2010-01-1125 april 2001
|