Tåg 3502 har anlänt till
Bergsjö. En kund har kommit med bil för att kvittera
ut ett kolli ilgods som kom med tåget. Snart skall loket
göra rundgång. Skjuta fram Gsp vagnen till godsmagasinet
för lossa och lasta ilgods samt växla i hop återvändande
tåg. Foto: Lennart Strömquist.
Resan
Det blandade tåget B 3502 har just anlänt till Bergsjö
från Harmånger, i rätt tid, klockan 16.40. Tågklarerare
Skogkvist har ställt infartssignalen på stopp, låst
infartsväxeln och anmält tåg in till Harmånger. Lokomotorförare Ingvar Oskarsson är inne på tågex.
och samtalar med stationskarlen Olsson. Snart skall växlingen
börja och tåget kommer att återgå till
Håg som G 8297 kl. 17.20. Efter rundgång med loket
tillkopplas en överföringsvagn, lastad med en tom O-vagn,
och en Np vagn, lastad med ett tröskverk. O-vagnen har transporterat
tropiskt timmer till Plywoodfabriken Plyfa i Hassela. Några
kollin ilgods lastas in i Gsp vagnen. Styckegodset går sedan
några år normalt på landsväg, med SLAB:s
kretsbil från Sundsvall.
Magasinen vid Bergsjö station. T.v. SJ (NHJ) magasin.
Observera att infartssignalen är ställd på stopp.
Vid kör var infartsväxeln förreglad
till huvudtågvägen, dvs. spåret närmast
stationen. Trots att det för dagen bara var ett tåg
i gång måste man ställa till stopp för
kunna genomföra växlingen. Semafor och växlar
lades om lokalt. Den vilande skottkärran mellan spår
1 och 2 indikerar att stk. Olsson tagit paus i det manuella ogräsrensandet.
Foto: Lennart Strömquist.
Tåget avgår
punktligt. De enda resenärerna är jag och min far,
som åker i hytten. Det enda trafikutbytet under resan till
Harmånger är en påstigande vid Stering hpl,
som skall vidare till Strömsbruk med anslutande SJ buss.
Jag och min far väntar på rälsbuss Y 2464 som
kl. 21.33 som för oss till Sundsvall C, för vidare
befordran med landsvägsbuss till hemstationen Sundsbruk.
Resan hade börjat där klockan 9.22 då vi bordade
tåg 413 för en resa till Gnarp (11.02) och vidare
med SJ buss till Bergsjö dit vi anlände kl. 12.20.
Syftet med resan till Bergsjö var inte järnvägsintresse
utan att besöka vår f.d. granne, Pelle Nörpåbacken
från Jättendal, som på ålderns höst
hamnat på Bergsjö sjukhem.
Under den långa väntan
på anslutande tåg i Harmånger botaniserade
jag på smalspårsbangården och noterade att
vagnfloran representerade ett stort antal fd. smalspåriga
privatbanor såsom bl.a. ROJ, ÖJ, MÖJ, ULJ, LJ,
VGJ, VB, VÅHJ och LSSJ. Från NHJ fanns bl.a. en resgodsvagn
och i omlastningsmagasinet var ett Np lok (3052) uppställt
(Motala 1939). Det kom senare under sommaren att användas
i ba-tåg för byte av slipers mellan Vattrångsby
och Högen. Loket kom ursprungligen från ÖJ (Nr
11). Efter nedläggningen av NHJ ställdes det upp tillsammans
med några vagnar på en spårstump på f.d.
Bergsjö bangård där det skrotades i juli 1966.
Vid överföringsrampen väntade ytterligare fem-sex
timmervagnar på att rampas för vidare
befordran till Bergsjö. Inför den oväntad trafikökningen
till Plyfa, i denna banans elfte timme, hade man brist på
överföringsvagnar, som efter indragningen av jordgubbståget
några år tidigare överförts till andra
linjer.
Den 29 December 1961 var det slut. Nästan
på dagen 69 år efter det att koncession hade beviljats
den 22 december 1892 och 65 år efter banans invigning den
12 december 1896. Rälsen var hela tiden den ursprungliga,
tillverkad av Cammels Steel Ltd i England år 1896.
Vändskivan vid Bergsjö. Vid den förhöjda
lastkajen (för att kunna lossa normalspårsvagnar i
plan), lossas en vagn med timmer till Plyfa i Hassela. Bakom
Ip vagnen syns taket på avgående SJ buss mot Hudiksvall.
Spåret till höger går till Bröderna Östmans
(Bergsjö) Fruktindustris magasin. Där fanns en temporär
ramp, byggd av slipers och klen smalspårsräls, för
att ställa av normalspårsvagnar. Foto: Lennart Strömquist.
Epilog
Under min tidiga uppväxt på Jättendals station
(1950-talet) utövade Bergsjöbanan en speciell lockelse
genom att den genom sin smalspårighet var så annorlunda
mot vardagen utanför sovrumsfönstret. Under resorna
till Hudiksvall spanade jag alltid (och gör alltjämt)
efter resterna av den gamla banvallen i trakten av Via och Rogsta
och under besök på Rotnäshemmanet (vid Storsjön
i Jättendal) kunde man vid vissa tillfällen höra
kvällståget arbeta sig upp mot Bergsjö.
Några höjdpunkter från
själva banan var bl.a. en lokresa mellan Harmånger
och Bergsjö. Tåget var med ett fullsatt marknadståg
(bestående av bl.a. två B0p vagnar) och den svåra
lövhalkan gjorde att eldaren fick gå före och
handsanda spåret. En annan höjdpunkt var att få
följa med banarbetaren Pelle Sjölander, från
Jättendal, på en heldagsutflykt per dressin för
byten av slipers. Mamma Bertha hade packat matsäck i fars
unikabox och tillsammans med Pelle och de andra banarbetarna
intogs måltiden sittande på magasinsbryggan i Bergsjö
där det fria rummet (pga. trafik med överföringsvagnar)
tillät samtidig passage av växlande smalspårståg.
I dag förvånas man att trafiken
kunde pågå så länge, förmodligen
var avtalet med staten (från tiden vid SJ övertagande
av OKB) om att banan skulle breddas den enda anledningen till
att denna udda spårstump klarade sig ända in på
1960-talet. Långt före nedläggningen sökte
SJ finna lösningar att dra sig ur sina åtaganden,
bl.a. genom att förslå en lastbilslinje (med omlastning)
från Jättendal. Detta motsatte sig kommunerna och
anledningen att man gick med på en nedläggning 1961
var att bredspårsfonden skulle användas
till utveckling av näringslivet på orten. Vid ett
möte i Bergsjö på 1950 talet frågade trafikinspektör
Olof Nilsson hur många som kommit med tåget, som
alla påpekade var en viktig förbindelse med Hudiksvall,
ingen var svaret och Nilsson återvände ensam på
sin tjänstebiljett. Tråkigt är att Nordanstigs
(Bergsjö) kommuns intresse att bevara sin industrihistoria
inte klarade av att behålla tåget (som för visso
inte bestod av NHJ materiel) utan att det museala man i dag kan
se i Bergsjö endast är en malplacerad Np vagn längs
Storgatan.
Infart till Högen håll- och lastplats fotograferat
från förarhytten på tåg 8297. Inlåst
(bakom spårspärrar) på sidospåret står
en Osp vagn med nya slipers för kommande byten under sommaren.
På vissa sträckor hade man tidigare vid byten lagt
in normalspårsslipers inför den breddning, som aldrig
blev av. Foto: Lennart Strömquist.
© Lennart
Strömquist & Rolf Sten
nhj_stromquist.html senast uppdaterad 13 januari 2002 av Rolf Sten
|