Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Ringstorp—Linköping, 21 km.,
Linköping—Vadstena—Ödeshög, 81 km., Fornåsa—Motala, 15 km., Klockrike—
Borensberg, 8 km.
Ringstorp—Linköping, 21 km. Ringstorps station
är belägen på gränsen mellan slätt- och skogsbygden och saknar större
betydelse. För sin tillkomst har stationen att tacka närheten till godsen
Ekenäs och Sörby.
Sedan järnvägen lämnat Ringstorp, genomskäras på flera ställen mäktiga
grusåsar, särskilt i närheten av Greby hållpl., där järnvägen försäkrat sig
om grustag av synnerligen rikhaltig beskaffenhet. Slättlandet vidtager
alltmer och mer och uppnås fullständigt vid Vårdsberg. Jordmånen är
emellertid ännu icke av samma natur som kring Linköping och särskilt väster
därom i Svartådalen.
MÖJ motorlok nummer 2 växlar på Linköping
Central 1935. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Linköping—Fornåsa, 27 km., med bibanan
Klockrike—Borensberg, 8 km.
Linköping är järnvägens förnämsta trafikpunkt
med anslutning till statsbanan och Östra Centralbanan. Den största
trafikanten, Mellersta Sveriges sockerfabriks a.-b., har här sina
fabriksanläggningar och har anlagt ett omfattande treskenigt spårsystem för
de normal- och smalspåriga banorna. Bland andra större fabrikanter i
Linköping märkes särskilt stadens slakthus.
Några km. väster om Linköping passeras Bränninge station,
föreningsstation med Väderstad—Skänninge—Bränninge järnväg, vars tåg utgå
från och ingå till Linköping, och Östergötlands, näst Motala ström, största
vattendrag, Svartån, vars samtliga fall norr om Mjölby blivit utbyggda.
Bränninge på 1920-talet. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Längre västerut men på något avstånd från Vreta-klosters station och Göta
kanal synes Vretaklosters medeltidskyrka och strax därbortom Bergs slussar.
I närheten av Gullbergs station ligger Malfors, varest den bekanta
Cloetta-chokladen tillverkas. Vidare följer Maspelösa station, i vars närhet
det bekanta Ljung ligger, en gång platsen för en av landets första
sockerfabriker.
Nästa station är Klockrike. Härifrån utgår linjen till Borensberg,
där stort glasbruk, kalkindustri m. m. äro belägna.
Motorvagn 1 "Ankan" med blandat tåg i
Borensberg 1907. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Klockrike fortsätter huvudlinjen till Fornåsa, som ligger i en
bygd, vilken i fråga om jordmånens bördighet tävlar med trakterna kring
Tåkern. Här förgrenar sig banan med en linje till Motala och en till
Fågelsta, båda platserna föreningspunkter med statsbanan.
Fornåsa station på 1920-talet. Ellok nummer 2
står inne på stationen. Foto: Vykortssamling, Sveriges Järnvägsmuseum.
Fornåsa — Motala, 15 km., direkta vagnar från
och till Linköping i alla tåg. Efter Österstads station passeras slätten
kring Boren, över vilken Ulvåsa slott höjer sig nära Ulvåsa hållpl. Från
Ulvåsaslätten stiger banan upp på den höga bergås, vilken i söder begränsar
Motala och på vilken ås Holmsbruks station ligger, omgiven av industriella
anläggningar.
Motala är genom statens kraftverksstation och de vid Motala verkstad belägna
industrierna välbekant. Den vinst, på vilken järnvägen hoppades, har till
stor del uteblivit, sedan fortsättningen till Motala verkstad icke kunnat
komma till stånd. Motala är föreningsstation med statsbanan, linjen Mjölby
—Hallsberg.
Hvarf station 1916. Möj ellok nummer 2 med
godståg står inne på stationen. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Flygfoto 1950 över Varv station och del av
samhället. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Fornåsa—Ödeshög, 54 km.,
direkta vagnar från och
till Linköping.
Huvudlinjen fortsätter från Fornåsa till Varv, Fågelsta, föreningsstation
med statsbanan, och Aska på gränsen till Vadstenaslätten, samtliga stationer
av trafikbetydelse endast för lantmannaprodukter.
Aska station på 1920-talet. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
I Vadstena, som genom sina många minnen från gamla tider är en
viktig turistplats, möter den stora slätten. Avbruten endast av Ombergs
höjdsträckning, innesluter den landskapets bördigaste jord, vars kalkgrund
skjuter högt upp i dagen vid Borghamn, där mängder av kalksten under
århundradens lopp brutits, förädlats och förbrukats för statliga och privata
byggnader m. m. Förlamad under krigsåren, har denna industri ännu icke
kunnat repa sig.
Från Borghamn förbi Väversunda station och Ombergs hållpl. fram
till Alvastra station följer banan Ombergets fot och passerar Dagsmosse med
dennas gamla lämningar av urtidsbebyggelse.
Väversunda station på 1920-talet. MÖJ lok
nummer 5. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Vid Alvastra pågå utgrävningar av landskapets äldsta franciskanerkloster.
Alvastra och Omberg äro mycket besökta platser.
Från Hästholmens station, där Mjölby—Hästholmens järnväg
ansluter sig, leder ett hamnspår till Hästholmens hamn, som har
ångbåtsförbindelse med Hjo.
Från Hästholmen går banan söderut till Ödeshög,
som genom sitt läge i landsvägsnätet är en framträdande trafikpunkt. Bilförbindelse med Gränna och Brötjemark.
Hästholmens station på 1930-talet. Till höger
om omlastningsmagasinet syns infartssemaforen för den normalspåriga Mjölby -
Hästholmens Järnväg, MHJ. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_beskrivning.html senast uppdaterad
2009-01-30
|