Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
KTsJ, Kalmar - Torsås Järnväg
Av Rolf
Sten
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Kalmar - Torsås järnväg, 40 km.
Kalmar Västra station omkring 1924. Föreningsstation med Kalmar - Berga
Järnväg. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
Järnvägen utgår från Kalmar centralstation å gemensamt spår med Kalmar -
Berga järnväg till Kalmar Västra. Efter övergången av Törnebyån passerar
järnvägen Rinkabyholms hållpl. och villasamhälle, naturskönt beläget vid
Kalmarsund, går vidare genom björk- och ekdungar till Hossmo station nära
den gamla kyrkan med samma namn. Banan fortsätter över odlad bygd förbi
Kölby hållplats och herresäte till Ljungbyholms station, belägen i vacker,
odlad trakt. Över Ljungbyån leder en betongbro med 15 m. spann och därefter
når banan längs en ovanligt bred rullstensås Vassmolösa station, delvis
omgiven av vacker barrskog, vilket i förening med den högre terrängen
förlänar denna trakt ett härligt klimat. Vid stationen ligger ett väldigt
grustag, och grustransporterna å banan ha länge för järnvägen varit en god
inkomstkälla. I regel lastas omkring 200 vagnar grus, sten och s. k. finsand
pr månad. Grusgropen omfattar ett område av omkr. 10 tunnland, och
gruslagret kommer att räcka under oöverskådlig tid, även med ganska kraftig
avsättning. En fabrik för tillverkning av cementvaror finnes anlagd i
grusgropen, och därjämte driver järnvägsbolaget med egen stenkross
tillverkning av makadam.
Det stora grustaget i Vassmolösa omkring 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
Härefter fortsätter järnvägen genom öppna och odlade fält,
omväxlande med täcka ek- och björkdungar. Vid Kvarnlyckans station vittnar betvågen om det högt uppdrivna jordbruket i denna trakt. Hagbyån passeras
därefter å en bro med 10 m. spann. Vid Halltorps station ändrar trakten
natur genom förekomsten av vidsträckta skogar, som till största delen
tillhöra det åldriga och minnesrika godset Värnanäs.
Söderåkra station omkring 1925. Till höger i bild är i riktning mot
Torsås. Foto: Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Genom odlade och bebyggda trakter når banan därefter Söderåkra
station i naturskön omgivning. Kort därpå följer Ekaryds hållplats, som
tillkommit på grund av den i närheten liggande brunnsorten. Fortfarande
genom odlade bygder och efter övergång av Applerumsån uppnår järnvägen
slutligen Torsås, föreningsstation med Östra Blekinge järnväg (linjerna
Kalmar - Torsås, Torsås - Bergkvara och Torsås - Gullaboby).
KTsJ linje i närheten av Värnanäs omkring 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ktsj_beskrivning.html senast uppdaterad
2021-01-22
|