Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Kosta -
Lessebo Järnväg, KLJ
Kosta Järnväg,
Kosta J,
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Kosta -
Lessebo Järnväg, KLJ & Kosta Järnväg, Kosta J,
Kostasystemet
I början av 1880-talet undersökte det småländska
glasbruket Kosta, möjligheten att förbättra transporterna
till och från bruket.
Dåvarande disponenten Axel Hummel (se
vidstående bild) hade hört talas om det järnvägssysystem
som den
franske
teknikern P Décauville hade utvecklat. Systemet omfattade
transportabla såväl som fasta lokalbanor med spårvidder
från 400 till 600 mm.
Hummel fastnade för detta system och fick
för brukets räkning i uppgift att anlägga en 16
kilometer lång bana mellan Kosta glasbruk och Lessebo station
vid Karlskrona - Växjö Järnväg. Den här
typen av järnväg kom att gå under namnet "Kostasystemet".
Banan byggdes utan koncession eftersom den
i huvudsak gick på bolagets egen mark och skulle bara trafikeras
med gods för bolagets eget behov.
Järnvägsanläggningen utfördes
på ett förenklat sätt. Skarpa kurvor på
120 meter förekom likväl som stigningar på 25
- 28,5 - 33,3 . Spårvidden var 600 mm och rälsen
hade en vikt på 9 kg/m.
Banan öppnades för bolagets egen
trafik 1 juli 1888.
Lessebo 1910. Anslutningsstation med Karlskrona - Växjö Järnväg, CWJ. KLJ
persontåg tåg med lok nummer 1 "KOSTA" väntar in anslutande CWJ persontåg
från Karlskrona. Bortåt i bild är i riktning mot Karlskrona. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Lessebo 1937. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Öppnas för
allmän trafik
Efterhand framkom behovet att öppna banan för allmän
gods- och persontrafik varför man 19 mars 1889 begärde
koncession för allmän trafik.
Det visade sig att det förenklade byggsättet
inte var tillräckligt bra för få tillstånd
för allmän trafik. Ett antal förbättringar
krävdes. De skarpa kurvorna ställde speciella krav
på den rullande materielen. Bland annat krävdes att
lokomotivet skulle ha minst 6 eller 8 hjul och ledat så
att det klarade kurvorna. Vagnarna måste vara försedda
med boggier om korgen/lastgolvet var längre än 4 meter.
Axelavstånden fick inte överstiga 2 meter.
För själva banan krävdes att
ballasten ökades och att största lutning inte fick
överstiga 29 .
Stängsel
skulle uppföras och de befintliga broarna av trä skulle
bytas till broar av järn.
Dessa krav accepterades och efter nödvändiga
ombyggnader öppnades järnvägen för allmän
trafik 20 augusti 1891. Järnvägens signatur blev KLJ,
Kosta - Lessebo Järnväg.
Ritningen till vänster visar hur Kosta - Lessebo Järnväg
anslöts till Karlskrona - Växjö Järnväg
i Lessebo.
Innan öppnandet hade banan ändrats så
att den maximala lutningen var 28,5 , minsta kurvradie
på linjen var 120 m. I ingångskurvan till Lessebo
var kurvradien 90 m och i växlar 60 m. Högsta tillåtna
axeltryck var 4,8 ton och största tillåtna hastighet
var 20 km/t.
Kosta
- Lessebo Järnvägs minsta lok "PYSEN". Loket fick 1908
inventarienumret 4. I förarhytten syns lokförare Henningfelt. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Vid banans öppnande för godstrafik 1888 bestod den rullande materielen bestod
från början av lokomotiv. Det ena var ett tenderlok konstruerat med Mallets system. Loket
hade en ångpanna men med två maskinerier varav det
ena maskineriet var ledat och därmed möjliggjorde gång
i skarpa kurvor. Varje maskineri var 2-axligt och lokets axelföljd
blev därmed BB. Till loket hörde en tvåaxlig tender. Loket fick vid
nummer 1 och namnet "KOSTA". Det andra loket var ett tvåaxligt tanklok som
fick namnet "PYSEN". Båda loken var tillverkade av Décauville
Ainé i Frankrike. I samband med banans öppnande för allmän trafik
1891 levererades ännu ett Malletlok, utan tender. Det var tillverkat på
licens av Munktells i Eskilstuna. Detta lok fick namnet A MALLET och
numrerades som nummer 2. Namnet ändrades 1901 till "LESSEBO".
14 stycken tvåaxliga godsvagnar hade
levererats från Décauville Ainé. För
persontrafiken hade en personboggivagn levererats från
en Belgisk firma.
Vidstående
leveransfoto visar Kosta Järnvägs Malletlok nummer 2 "A
MALLET". Foto:
Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Förlängning
till Målerås
Axel Hummel hade stora planer. Han begärde koncession på
en förlängning av banan från Kosta till Oskarshamn
något som avslogs av myndigheterna men däremot skulle
det vara möjligt att få tillstånd för kortare
delsträckor.
Hummel begärde då 1895 koncession
för en förlängning från Kosta till Målerås
station på Nybro - Sävsjöströms Järnväg.
Ritningar och kostnadsförslag hade uppgjorts
av S Engström. Enligt honom skulle största
lutning vara 25 .
Minsta kurvradie på linjen skulle vara 150 m och rälsen
skulle ha en vikt på 9 kg/m. Banan skulle bli 13,4 kilometer
lång och kostade var beräknad till 124 561 kr.
Myndigheterna som yttrade sig i denna fråga
hade olika åsikter men ansåg ändå att
koncessionen kunde beviljas under förutsättning att
ytterligare ett ånglok och en personvagn inköptes.
Koncessionen beviljades 31 december 1895.
1898 började arbetet med banans förlängning
till Målerås och 1 april 1898 kunde linjen öppnas
för allmän trafik. Ritningen ovan till vänster
visar hur Kosta Järnväg anslöts till Nybro - Sävsjöströms
Järnväg i Målerås
Kosta järnvägsstation i början av 1900-talet. Bortåt i bild är i riktning
mot Målerås. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Med anledning av banans förlängning till Målerås köptes ännu ett tanklok
av Malletkonstruktion. Loket tillverkades av Orestein & Koppel i Berlin och
levererades 1901. Loket fick namnet "MÅLERÅS" och numrerades som nummer 3.
På bilden som är tagen 15 februari 1918 syns stationsskrivare K Höglander
och lokförare Ahlberg. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Järnvägsbolagen
13 maj 1897 hade Kosta Järnvägsaktiebolag konstituerats
och bolagets första verkställande direktör blev
disponenten Axel Hummel. 2 april och 13 maj 1898 överläts
koncessionerna för Kosta - Lessebo och Kosta Målerås
Järnvägar till Kosta Järnvägsaktiebolag.
Hela järnvägssträckan Lessebo
- Kosta - Målerås, 30 kilometer, kom därmed
att trafikeras som en järnväg med namnet Kosta Järnväg.
Den rullande materielens märkning, KLJ, kom dock aldrig
att ändras.
Hummel fortsatte att försöka få
banan förlängd enligt den ursprungliga planen till
Oskarshamn. Detta misslyckades varför trafiken på
sträckan Kosta - Målerås aldrig kom att bli
av någon större omfattning. Den naturliga och största
trafikströmmen gick mellan Kosta och Lessebo.
1905 ombildades järnvägsbolaget
till Kosta Nya Järnvägsaktiebolag och som ny verkställande
direktör valdes C G Fogelberg. Bolagsombildning kom inte
att medföra några större förändringar
för järnvägsbolaget.
Vagnar enligt Décauvilles system. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.
Trafiken minskar, nedläggning
Bansträckan mellan Kosta och Målerås visade
år efter år på sämre resultat och efterhand
årliga förluster medan sträckan Kosta - Lessebo
visade på årliga vinster.
Mot den här bakgrunden begärde man
hos Kunglig Majestät i maj 1925 att helt få lägga
ned trafiken på den 14 kilometer långa sträckan
Kosta - Målerås samt att riva upp banan.
Myndigheterna ställde sig avvisande till
detta. Bolaget valde då att minska trafiken till ett absolut
minsta möjliga för att inte bryta mot koncessionskraven.
Några år senare och efter en förnyad framställning
fick man tillstånd att lägga med den förlustbringande
bandelen. 1 oktober 1931 lades all trafik ned på sträckan
Kosta - Målerås. 1934 revs spåren upp.
Samtidigt med ovanstående begäran om trafiknedläggning
begärde man att få lägga ned persontrafiken på
sträckan Kosta - Lessebo. Även detta medgavs vilket
innebar att persontrafiken helt upphörde på Kosta
Järnväg 1 oktober 1931.
I och med nedläggningen av linjen Kosta
- Målerås återtog bolaget 1934 sitt ursprungliga
namn, Kosta - Lessebo Järnväg, KLJ.
Några år senare kom beskedet om
nedläggning av den återstående bandelen. 1 maj
1948 nedlades den återstående godstrafiken mellan
Kosta och Lessebo. Banan revs upp samma år och därmed
hade det smalspåriga, 600 mm, järnvägsnätet
minskat med ytterligare 16 kilometer.
För den som vill läsa mer
om Kosta Järnväg rekommenderas den mycket intressanta
boken "Kosta Järnväg" skriven av Lennart
Welander och utgiven 1988. Du kan låna den på bibliotek
eller köpa ett eget exemplar från ÖSlJ
I svenska Järnvägsföreningen
minnesskrift från 1926 beskrevs Kosta Järnväg
enligt följande:
Kosta järnväg (Lessebo - Målerås),
30 km.
Från Lessebo station, föreningsstation med Karlskrona-Växjö
järnväg, vid Lessebo bekanta pappersbruk går
linjen genom kärrig furuskog till Ekeberga station samt
fortsätter genom likartad trakt, dock förbi några
höga bergknallar, till Kosta station vid det bekanta glasbruket.
Banan går därefter genom mossig skog förbi Ideholms
station till, Målerås, föreningsstation med
Kalmar järnvägar. Skogstrakten mellan Kosta och Målerås
kallas Gråstensmon och är nästan obebodd.
I närheten av Målerås ligga flera glasbruk,
en industri, som i dessa trakter är blomstrande.
Kosta järnvägsstation omkring 1924. Till höger
i bild är i riktning mot Målerås.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Riksarkivet,
Kosta Järnväg, Svensk järnvägsstatistik
samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
kosta_fakta.html senast uppdaterad
2008-10-12
|