Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
KBJ, Kalmar - Berga Järnväg
Av Rolf
Sten
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Kalmar - Berga järnväg, 77 km.
Kalmar Västra omkring 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
Banan utgår från den med Kalmar järnvägar gemensamma stationen i Kalmar och
följer den äldre Kalmarbanan 1 km. åt väster. Från Kalmar Västra station,
där Kalmar - Torsås järnväg ansluter, går banan fram genom Kalmar stads och
sockens bördiga och vackra trakter förbi Skälby gård och Bergaby, där håll-
och lastplats anordnats, till Kläckeberga station, bland vackra björkängar.
Härifrån genom odlad trakt till Förlösa station och genom furubevuxna
skogbackar till Läckeby station, vilken uppsamlar trafik från Åby och den
norr därom belägna Bäckebo socken. Strax norr om Läckeby synes till höger om
banan Svartingstorps mönstergård med egen lastplats, varefter man är inne i
Ryssby socken och efter passerandet av järnvägens enda viadukt anländer till
Rockneby station, belägen i synnerligt vacker nejd. Ryssby är lämpligt som
utgångspunkt för utflykter i de vackra omgivningarna.
Kalmar - Berga Järnväg, KBJ,
Sandbäckshult omkring 1938. 17 oktober 1902 anslöts Mönsterås Järnväg, MÅJ, till
stationen. 22 januari 1905 öppnades förlängningen av Mönsterås
Järnväg, linjen Sandbäckshult - Alsterbro. Bilden nedan visar från höger
ett godståg på KBJ, en KBJ motorvagn, nummer 50 samt MÅJ
motorvagn närmast i bild. Foto Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Efter att ha övergått Ryssbyån å en 13 m. lång bro vid Nöbble, fortsätter banan genom skogbeväxt
terräng till Kåremo, Haraldsmåla och Ålems stationer. På en bro med 30 m.
spann överfares Alsterån, och därefter följer linjen en ganska steril ås
förbi järnvägens grustag vid Kaggetorp till Blomstermåla station. Efter
passerandet av två vägportar går banan därpå in i Alsterådalen till
Sandbäckshults station, där Mönsteråsbanan korsas.
KBJ bro över Emån omkring 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
Nu följer omväxlande
skogsterräng förbi stationerna Hornsö, Verlebo och Långemåla fram till Ruda
station, vars bangård är belägen i icke mindre än tre socknar, nämligen
Långemåla, Fliseryd och Högsby. Här ansluta Ruda - Oskarshamns och Ruda -
Älghults järnvägar.
Kalmar - Berga Järnväg, KBJ, Ruda
station på 1940-talet. Föreningsstation med Östra - Smålands Järnväg,
ÖSmJ , vars linje Älghultsby - Oskarshamn korsade stationen. Foto
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Banan fortsätter förbi Ruda gård med lastplats, övergår Emån med en bro av 40 m. spann och går vidare förbi Berga säteri och stora
tegelbruk vid Bergagårds håll- och lastplats till Högsby station och
samhälle i vacker, odlad bygd. Orten är näst Kalmar den största, som beröres
av banan. Vid uppgången från Högsby till Berga station förekomma de största
stigningarna på hela linjen. Berga är föreningsstation med Nässjö -
Oskarshamns järnväg.
De trakter, som banan genomlöper, äro ganska kuperade, i
synnerhet mellan Kalmar och Ålem, å vilken sträcka den på omkr. 5 kms
avstånd följer kusten. Efter passerandet av Ålem, därifrån den i nordvästlig
riktning viker av inåt landet, stiger banan till Berga, dock med avsevärd
lutning ned i Emådalen.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
kbj_beskrivning.html senast uppdaterad
2012-04-22
|