Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
HKJ, Hönshylte - Kvarnamåla
Järnväg
Av Rolf
Sten |
HKJ, Hönshylte - Kvarnamåla
Järnväg
27 maj 1897 beviljades
koncession på en järnväg mellan Hönshylte
gård, 2,6 kilometer norr om Ryds station på Karlshamn
- Vislanda Järnväg och Kvarnamåla station på
Växjö - Tingsryd Järnväg. Koncessionen hade
sökts av häradshövdingen V Ekenman, grosshandlaren
R Ternström, trafikchefen P Svanbeck samt herrarna G R Rosengren,
A F Petersson och J L
Hagelberg.
Ritningar och kostnadsförslag hade gjorts av dåvarande
trafikchefen vid Karlshamn - Vislanda Järnväg, P Svanbeck.
Banan skulle ha spårvidden 1067 mm och bli 21 kilometer
lång.
17 september 1898 bildades och konstituerades Hönshylte
- Kvarnamåla Järnvägsaktiebolag. Den första
styrelsen bestod av borgmästaren F Söderbergh (ordförande.
Se vidstående bild), grosshandlaren C Schmidt, trafikchefen
P Svanbeck, förre riksdagsmannen A F Petersson samt badintendenten
C R Rosengren.
Banbyggnaden började 3 mars 1899 i bolagets
egen regi med trafikchefen P Svanbeck som arbetschef.
22
oktober 1900 öppnades järnvägen för allmän
trafik och kostnaden för banan uppgick då till 548
515 kronor inklusive rullande materiel. Banan var 20,8 kilometer
lång med spårvidd 1067 mm. Rälsvikten var 17,2
kilo per meter och den största tillåtna hastigheten
var 40 km/tim. Vid stående bild visar HKJ förste
trafikchef, P Svanbeck.
Järnvägens första lok levererades
1900 från Nydqvist & Holm i Trollhättan. Det var
ett tanklok med axelföljden 2B (två löpaxlar
och två drivande axlar). Loket fick nummer 1 och namnet
"ST. SIGFRID".
1912 såldes loket till Blekinge Kustbanor (BKB) och i stället
köpte man ett begagnat lok från BKB, nummer 5. Det
här loket var också ett tanklok men hade axelföljden
1B och var tillverkat av Ljungrens Mekaniska Verkstad 1899. Vid
HKJ fick loket överta nummer 1.
1905 köptes ytterligare ett lok. Den här
gången ett fabriksnytt tanklok från Nydqvist &
Holm. Axelföljden var 1B och loket numrerades som nummer
2.
Inför trafikstarten, 1900, hade HKJ köpt
14 stycken 2-axliga godsvagnar. Några år senare inköptes
även 2 stycken tvåaxliga personvagnar. Att HKJ under
åren inte köpte något större antal egna
vagnar berodde på att vagnar tillhandahölls vid behov
av de järnvägar med vilka man hade gemensam trafikförvaltning.
Ovanstående bild är ur Svenska Järnvägsföreningen
historik från 1926 och visar broarna över Mörrumsån
i närheten av Norraryd.
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från 1926 beskrivs HKJ på
följande sätt:
"Hönshylte - Kvarnamåla Järnväg, 21 km. Från
Norraryds station å Karlshamn - Vislanda Järnväg går banan i nordostlig
riktning genom skogstrakt, passerar kanalen från sjön Åsnen på en bro i ett
25 m. spann, går därefter över Mörrumsån på en bro i två spann om 30 m.
förbi Sjöryds station, genom huvudsakligen lövskog och förbi sjön
Åsnen till Urshults station. Samhället som är tätt bebyggt, har
sågar, kvarn m. fl. industrier och är utförselorten för den i socknen högt
uppdrivna fruktodlingen. Från Urshult går banan genom odlade marker och
mindre skogspartier väster om Rössjön förbi Rösmåla station, norr om
Hyllesjön till Kvarnamåla station å Växjö - Tingsryds Järnväg."
Tåg från Kvarnamåla är på väg in mot Urshults station. Tåget dras av lok
nummer 2. Bilden är tagen omkring 1940. Foto: Samling Rolf Sävström.
Ovanstående bild visar Kvarnamåla station omkring
år 1915 - 1920. Stationen var HKJ:s föreningsstation
med Växjö - Tingsryds Järnväg, WTJ.
Loket på bilden har just ankommit från
Norraryd med ett blandat tåg bestående av både
gods- och passagerarvagnar. Loket är HKJ nummer 1. Det vill
säga det lok som 1912 köptes begagnat från Blekinge
kustbanor, före detta BKB nummer 5.
Tågpersonalen har ställt upp sig
för fotografen. Från vänster lokeldaren, lokföraren
samt konduktören. Om de två första personerna
finns inga kända uppgifter med däremot är konduktören
känd. Det är Karl Fabian Sjöblom född 11
april 1873 i Skatelövs församling. Han började
sin anställning vid HKJ som packmästare 1900, samma
år som järnvägen öppnades för allmän
trafik. 1903 avancerade han till konduktör och det är
som sådan vi ser honom på bilden. 1929, 56 år
gammal, blev han stationsförman på Rösmåla
station. Foto: Rolf Sävström
Järnvägens trafikförvaltning
var under åren 1900 - 1903 gemensam med KVBJ och förlagd
till Karlshamn. 1904 förlades den till Växjö och
under åren 1913 - 1932 var den gemensam med Växjö
Järnvägar.
24 november 1903 beslöt man att bolaget
skulle gå i konkurs på grund av för låga
inkomster. Vid auktionen som följde inropades järnvägen
av grosshandlaren L L Liberg vilken i sin tur sålde järnvägen
vidare till AB Nordiska Kreditbanken. Ett nytt bolag med namnet
Hönshylte - Kvarnamåla nya Järnvägsaktiebolag
bildades.
Nya ägare
1913 köpte Växjö
- Tingsryds Järnvägsaktiebolag, WTJ, samtliga aktier
i HKJ. Formellt kom järnvägen att bestå som ett
självständigt järnvägsbolag fram till 1932
då WTJ sålde den till Karlshamn
- Vislanda - Bolmens Järnväg, KVBJ. Även med
den nye ägaren kom järnvägen att drivas som ett
fristående järnvägsbolag.
För att rationalisera driften sattes enbemannade motorvagnar in i
trafiken i stället för de dyrare ångloksdragna tågen. Bilden är tagen i
Urshult i slutet av 1930-talet. Den tvåaxliga rälsbussen som tillverkades av
Nydqvist & Holm, NOHAB, i Trollhättan levererades till Karlshamn - Vislanda
- Bolmens Järnväg 1936. Den kom från början att användas på sträckan
Karlshamn - Vislanda men kom senare att överföras till HKJ. Vid
förstatligandet 1943 kom rälsbussen att få littera Yo1r, senare Yo1t.
Inventarienumret blev 489. Rälsbussen slopades 1956. Foto: Samling Rolf
Sävström.
Såld till Statens Järnvägar
1943 förstatligades HKJ och kom därmed
att uppgå i Statens Järnvägar.
Maj 1965 lades persontrafiken ned och i mars 1971 gick det sista
godståget. Rivningen av spåren påbörjades
och våren 1972 var allt borta.
Ovanstående bild är tagen i Norraryd under SJ-tiden,
1943. Den visar lokaltåget som gick mellan Norraryd och
Kvarnamåla. Loket på bilden är SJ C8r 4038,
före detta HKJ nummer 2. Foto: Stig Nyberg.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Returtåg till HKJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
hkj_fakta.html senast uppdaterad
2004-12-14
|