Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
HBJ, Halmstad - Bolmens Järnväg
Av Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Förhistoria
I slutet av 1870-talet
tog handelsföreningen i Halmstad initiativet till en undersökning
av en järnväg från den blivande slutpunkten på
Vislanda - Bolmens Järnväg (ViBJ), Bolmen, till Halmstad.
Man uppdrog åt kaptenen vid Väg- och Vattenbyggnadskåren,
W Ganger att upprätta ritningar och kostnadsförslag
för en järnväg mellan Bolmen och Halmstad. Två
alternativa sträckningar skulle undersökas, den ena
över Skeen och den andra över
Fettjesundet.
Järnvägen skulle ha spårvidden 1067 mm.
28 augusti 1885 kallade landshövdingen
i Halmstad till möte. Man avsåg att diskutera hur
man skulle få igång ett bygge av järnvägen.
På mötet presenterade Ganger sin järnvägsundersökning,
kostnaden beräknades till 1 499 000 kronor. Mötet visade
bland annat att intresset för banan hade ökat och att
många kommuner var beredda att satsa pengar. Det avgörande
kom dock 28 oktober då Halmstads stadsfullmäktige
beslöt att satsa 200 000 kronor i Bolmenbanan.
27 november 1885 sammanträdde intressenterna
i Halmstad varvid man
beslöt
att bilda ett bolag samtidigt som man tillsatte en interimsstyrelse.
Koncession söktes av landshövdingen
C Nordenfalk (se bild ovan till vänster), friherre D E Stjerncrona och herrarna I Lyttkens,
A L Apelstam, N Lundell, C F von Sydow, A E Pihl, C G Löfström,
G Bengtsson samt C Leander Larsson. Spårvidden skulle vara
1067 mm, längden 65,84 km. Banan skulle dras via Fettjesundet
och kostnaden beräknades till 1 441 000 kronor.
Koncessionen beviljades 6 maj 1886.
4 december 1886 konstituerades Halmstad
- Bolmens Järnvägsaktiebolag, HBJ. Den första
styrelsen bestod av landshövding C
Nordenfalk (ordförande), godsägaren
I Lyttkens (se bild ovan till vänster), handlaren A E Pihl, (se bild till
vänster) handlaren A L Apelstam, herr
C L Larsson i Älmån, bankkassören C G Löfström
samt kyrkoherden L Wickelgren.
Banan byggs och invigs
För banans byggande tecknade man kontrakt
med C Jehander. Kontraktssumman var på 1 290 000 kronor.
Stakningen av banan började 30 april
1887 och 12 juni togs det första spadtaget vid Skedala.
När det gällde banans anslutning i Halmstad hade man
räknat med att få ansluta banan vid samma station
som Halmstad - Nässjö Järnvägar hade i Halmstad.
Tyvärr kunde de båda bolagen inte enas om villkoren
varför HBJ beslöt att anlägga en egen station
i Halmstad.
Koncessionsvillkoren omfattade ett bispår,
2 kilometer långt, mellan Åsens station och sjön
Unnen. Man ansökte om att uppskjuta bygget av detta spår
till ett senare tillfälle. Detta beviljades.
24 augusti 1889 kunde man så under
högtidliga former skruva ihop den sista skenan vilken förband
HBJ med ViBJ
Redan under sommaren 1889 hade bandelen Halmstad
- Skedala öppnats för allmän trafik.
Hela järnvägen mellan Halmstad och
Bolmen öppnades för allmän trafik 4 november 1889
HBJ lok nummer 1 "HALMSTAD" i Halmstad omkring 1945. Loket har
moderniserats genom montering av elektrisk belysning och
tryckluftsbromsutrustning. Loket skrotades 1954, då som lok SJ K3t 4050.
Foto: Samling Stig Nyberg.
Vad fick man för pengarna
Till Svensk Järnvägsstatistik redovisade HBJ 1890 att kostnaden för
järnvägen uppgick till 1 719 976 kr. För dessa pengar hade man fått en
järnväg, med tillhörande bangårdar och byggnader, som var 64 kilometer
lång med spårvidd 1067 mm. Rälsen var av stål och vägde 17,2 kilo per meter,
största lutning var 17 ‰ och minsta kurvradie
300 meter. Den största tillåtna hastigheten var satt till 35 km/tim.
1893 färdigställdes bispåret
till sjön Unnen. Bispåret byggdes av C Jehander och
kostnaden uppgick till 24 000 kronor.
För drift och underhåll av den rullande materielen hade man i Halmstad,
söder om stationshuset, uppfört ett rundstall med tillhörande 8 meter
vändskiva. Stallet hade 8 platser. Sammanbyggt med stallet uppfördes även en
verkstad för loken och vagnarna. Verkstaden var i bruk fram till 1927
varefter Halmstad - Nässjö Järnväg, HNJ, på entreprenad, utförde
reparationer och underhåll av HBJ rullande materiel på HNJ verkstad.
I andra änden på järnvägen, Bolmen, uppfördes i bangårdens södra ände, 1889,
ett parallellstall jämsides med Vislanda - Bolmens Järnvägs, ViBJ, lokstall
vilket hade uppförts redan 1878. HBJ använde ViBJ 9 meters vändskiva.
För persontrafiken hade man köpt 7 tvåaxliga passagerarvagnar. För
posttrafiken hade man 2 stycken kombinerade tvåaxliga vagnar.
För godstrafiken hade man köpt 56 tvåaxliga godsvagnar.
Som dragkraft till tågen hade man till trafikstarten köpt fyra ånglok
från Nydqvist & Holm, NOHAB, i Trollhättan.
Ångloken nummer 1 - 3 var tanklok med axelföljden C, det vill säga tre
drivande axlar. Loken fick namnen "HALMSTAD", NORDENFALK" samt "LIDHULT".
Lok nummer 2 skrotades 1933
Det fjärde loket var en udda skapelse. Det var ett tanklok med
axelföljden A1, det vill säga en drivande axel följd av en löpaxel. Loket
var påbyggt med en passagerarkupé som hade plats för resande och resgods.
Loket fick namnet "LÄRKAN". Loket fick ingen större användning mer än i
vissa lokaltåg samt vid inspektioner. Loket skrotades 1933.
Leveransfoto på HBJ lok nummer 4 "LÄRKAN". Foto: Samling Stig Nyberg.
Och sedan
Med ökande trafik blev man efterhand tvungen att utöka både lok- och
vagnparken.
1891 köptes ännu ett lok från NOHAB. Det var identiskt med de tre första
loken och fick nummer 5 samt namnet "HALLAND".
1902 var det dags för ännu ett lokköp. även den är gången från NOHAB som
levererade ett tanklok med axelföljden 1C. Loket fick nummer 6
1920 skedde det sista lokköpet och den här gången var det den tyska firman
Henschel som fick leverera ett tanklok med axelföljden 1C1. Loket numrerades
som nummer 7.
Under åren genomgick banan en hel
del förbättringsarbeten. 1905 byggdes tre broar om och under åren
1910-1921 byttes den gamla rälsen ut till ny räls vägande
24,8 kilo per meter.
Under tiden 1920 - 1924 byggdes tre bangårdar om. Åren
1916 - 1925 gjordes en linjeombyggnad vid banans högsta
punkt, Nannarp. Avsikten med ombyggnaden var att förbättra
linjens lutning.
Även vagnparken utökades. 1925 redovisade HBJ att man hade 7 tvåaxliga
personvagnar, 3 personboggievagnar samt 3 tvåaxliga kombinerade postvagnar.
Godsvagnsparken bestod av 116 tvåaxliga och 6 boggiegodsvagnar.
För bland annat att rationalisera persontrafiken skaffade HBJ , med början 1937, boggierälsbussar av Hilding Carlsson fabrikat. Sammanlagt levererades
fyra rälsbussar, 1937, 1938, 1944 samt 1946. Dessa numrerades 20 - 23. Till
rälsbussarna köptes även två fyraxliga släpvagnar, 1939
respektive 1945, dessa numrerades 101 respektive 103.
HBJ station i Halmstad (Bolmens Halmstad) 1945. En av rälsbussarna står
beredd att avgå mot Bolmen. Bussen är på grund av krigets bränslebrist
gengasdriven vilket förrådet av gengasved på taket skvallrar om.
Rälsbussarna var röda med ett mörkt band under fönstren. Bortanför bussen
syns HBJ lokomotor vilken levererades av Västervik 1930. Lokomotorn fick vid
förstatligandet SJ nummer Zt 197. Den skrotades 1967. Bortanför lokomotorn
skymtar HBJ lokstallar. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Försök att köpa Vislanda - Bolmens Järnväg
1899 gick ViBJ i konkurs och vid den efterföljande
auktionen lämnades inget bud på ViBJ. På HBJ-styrelsens
förslag gav 1902-års bolagsstämma bifall till
att köpa ViBJ för en summa på 768 299 kronor.
Trots att regeringen ställde bakom detta förslag avslog
1904-års riksdag detta förslag. Detta mest på
grund av det starka motstånd som förslaget möttes
av representanterna inom Kronobergs län.
Efter många
turer fick så den segslitna frågan sin lösning.
1907 erbjöd sig KWJ att sammanslå de båda banorna
till ett på villkor att Karlshamn - Vislanda Järnväg,
KWJ, övertog tillgångar och skulder i ViBJ samt att
två stamaktier i ViBJ fick bytas mot en i KWJ.
Detta accepterades och i juli 1908 gick
KWJ och ViBJ ihop och bildade KVBJ, Karlshamn - Vislanda - Bolmens
Järnväg
Halmstad - Bolmens Järnväg gick därmed miste om
denna affär och bolaget gjorde därefter inga fler försök
att förlänga sin järnväg.
Oktober 1941 lades all trafik ned på spåret mellan
Åsen och Unnen.
HBJ förstatligas
I maj 1939 fattade riksdagen ett beslut som
innebar "åtgärder för enhetliggörande av det svenska järnvägsnätet". Den
tillsatta Förstatligandeberedningen hade Kungliga Järnvägsstyrelsens uppdrag
att genom frivilliga förhandlingar komma överens med enskilda järnvägsbolag
om statens köp av respektive järnvägsbolag.
Efter andra Världskrigets slut 1945 inleddes förhandlingar om
försäljning till Svenska staten.
Detta resulterade i att HBJ såldes och den 1 juli 1947 uppgick HBJ i
Statens Järnvägars organisation.
Den rullande materielen ommärktes och infördes i SJ fordonspark.
Lok nummer 1 fick SJ nummer K3t 4050. Loket skrotades 1954.
Lok nummer 3 fick SJ nummer K3t 4051. Loket skrotades 1956.
Lok nummer 6 fick SJ nummer S10t 4052. Loket skrotades 1957.
Lok nummer 7 fick SJ nummer S3t 4053. Loket skrotades 1966.
Rälsbussarna fick SJ littera Y0t och numrerades 630 - 633.
Skrotning skedde 1960, 1960, 1964 samt 1965.
Släpvagnarna fick SJ littera UDF0t 1648 respektive UCF02t 1649. Dom
skrotades 1965 respektive 1957.
HBJ lok nummer 6 "LIDHULT" i Halmstad omkring 1945. Loket har
moderniserats genom montering av elektrisk belysning och
tryckluftsbromsutrustning. Loket skrotades 1957, då som lok SJ S10t
4052. Foto: Samling Stig Nyberg.
Nedläggning
Under SJ-tiden fortsatte banan att under
många år vara en viktig del i samhällets och industrins
kommunikationssystem. Utvecklingen av biltrafiken både när det gäller
lastbilar, bussar och personbilar ledde med tiden att den smalspåriga
järnvägen alltmer, trots rationaliseringar, tappade i konkurrenskraft. Detta
ledde till minskad lönsamhet och även förlustbringande verksamhet.
Slutet på järnvägstrafiken kom allt närmare!
I juli 1966 lades all trafik ned mellan
Halmstad och Bygget och i oktober lades resten av linjen ned,
Bygget - Bolmen.
Rivning
Spåren revs upp strax efter nedläggningarna och därmed
var HBJ borta.
En beskrivning av
Halmstad – Bolmens Järnvägs sträckning genom landskapet
(Från Svenska Järnvägsföreningens
50-års-skrift från 1926)
Vislanda - Bolmens järnväg, är belägen vid sjön Bolmen
i Småland. Väster om denna sjö utbreda sig rika skogar. Sjön skall enligt
sägnen ha 365 öar, vilka dock äro betydligt färre, stränderna äro vackra och
vägarna på dem goda. Bland öarna intager den sagoomspunna Bolmsö främsta
rummet. Bebodd sedan stenåldern, har den varit ett slags huvudort för
nejden.
Nedanstående bild visar bron vid Piksborg. Foto Svenska Järnvägsföreningen 1926.
Från Bolmen går järnvägen alldeles efter sjöns strand
till Piksborgs station. Vid byggandet genomskar banan den kulle, som gömmer
lämningarna av det gamla Piksborg, som förstördes under Engelbrekts resning
1434.
På en bro över Fettjesundet mellan Kafiosjön och sjön Bolmen
fortsätter linjen förbi Byholma station till Åsens station.
Härifrån leder en 2 km. lång bibana till Unnen vid den
vackra sjön med samma namn.
Över mossar går linjen vidare till Lidhults station vid
en vackert belägen kyrkoby och en del industriella anläggningar. Bl. a.
ligga här Medicinalväxtföreningens bärtorkeri och drogdepå.
Genom en trakt, som är rik på småsjöar, och förbi
stationen Bökö och hållplatsen Älmås samt vidare genom kärrig skogsmark
uppnås vid Byggets station Fylleåns dalgång. Vid Ryabergs station löper
banan in i den för sin skönhet berömda Simlångsdalen. Sträckningen härstädes
utmed Fylleåns små forsar och fall samt vid stranden av Simlången erbjuder
något av det vackraste i naturscenerier, som sydvästra Sverige kan uppvisa.
I dessa trakter ha också Halmstadsborna med förkärlek valt platser till sina
sommarvillor, och om vintrarna ha under senare år ett livligt sportliv
utvecklats.
Ryabergs station omkring år 1920. Bortåt i bild är i riktning mot
Halmstad. Foto: Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Från Ryaberg fortsätter banan förbi ett par sjöar, som
utgöra utvidgningar av Fylleån, och hållplatsen Mahult till Simlångsdalens
hållpl. Genom en starkt kuperad terräng med bokhult och åbringar går linjen
vidare förbi Marbäck, där banans enda egentliga industrianläggning, Marbäcks
fabriks-a.-b., sliperi och pappfabrik, är belägen. Härifrån löper järnvägen
in på den högt belägna Skedalaslätten, där ett synnerligen vackert panorama
utbreder sig. Med Laholmsbukten och Hallandsås i söder och de skogklädda
höjderna på Nyårsåsen i norr ser man Halmstad breda ut sig på båda sidorna
om Nissans mynning. I Halmstad har järnvägen egen station, B:s Halmstad,
nära Halmstads Centralstation.
Direkta vagnar framföras mellan Halmstad och Karlshamn
och omvänt.
HBJ lok nummer 3 "LIDHULT" vid lokstallet i Halmstad omkring 1945. Loket
har moderniserats genom montering av elektrisk belysning och
tryckluftsbromsutrustning. Loket blev det av de ursprungligen levererade som
kom att vara kvar längst. Det skrotades 1956, då som lok SJ K3t 4051. Foto:
Samling Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till HBJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
hbj_fakta.html senast uppdaterad 2005-01-17
|