Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Rääf tar revansch
Reportage om Eksjö -Österbymo Järnväg, EÖJ,
i tidningen Signalen nummer 19 år 1954
Text & foto Thord Olsson
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
SJ- Rationaliseringen yttrar sig, också genom nedläggandet
av bl. a. trafiksvaga bandelar. I farozonen sedan några år är den lilla
smalspårsjärnvägen Eksjö - Österbymo, där i första hand person- och
styckegodstrafiken är hotad. Här kommer lokomotortåget förbi vägövergången i
Perstorp, bevakad av vägvakten Hanna Jonansson. 1 personvagn, 3 godsfinkor.
Gammal är äldst ändå. Nu ser det inte bättre ut än att den
bekante hävdatecknaren och järnvägshataren, kammarjunkaren, riksdagsmannen,
Ydre-drotten m. m., Leonard Fredrik Rääf skall ta revansch, på sina samtida
vedersakare - bortåt ett sekel efter sin död. Den lilla, originella
blindtarmsbanan Eksjö - Österbymo över gränsen mellan Småland och
Östergötland ligger nämligen i farozonen.
Om enbart de ekonomiska skälen skulle fälla utslaget, vore denna 35 km långa
smalspåriga järnväg (891 mm) dömd att upphöra omedelbart. Persontrafiken är
nästan obefintlig (ändstationen, Österbymo sålde i fjol 187 biljetter),
godstrafiken ganska liten och ett ofrånkomligt rälsutbyte inom en snar
framtid kräver en halvmiljoninvestering. Därför tillhör banan de 3 % av SJ:s
järnvägsnätlängd som sedan 1950 rationaliserats bort, helt eller delvis,
eller så begärts.
KONTRASTER I EKSJÖ: smalspårståget (t. v.) på den pampiga stationen och
invid de flotta - rälsbussar som trafikerar normalspårsbanan Nässjö -
Oskarshamn. Med samma spårvidd skulle driftsmöjligheterna för EÖJ varit
bättre.
Men EÖJ vägrar att dö snabbt. Fast järnvägstyrelsen
redan i maj 1952 gjorde framställning till k.m:t om trafiknedläggning och
den 17 februari i år fick positivt svar härpå, har man ännu inte kunnat
verkställa de önskade åtgärderna. Länsstyrelsen har hittills inte lämnat
tillstånd för SJ:s biltrafik att övertaga de behövliga transportuppgifterna
- alla landsvägar är inte i bästa skick inom denna relativt glest befolkade
region. Därpå vilar problemets avvecklingsetapp nummer ett och därtill
postbefordringens detaljer att lösa m. m.
Berättelsen om Eksjö - Österbymo Järnväg har en intressant
kulturhistoria och flera märkliga paradoxer. Vill man veta något är det bara
att uppsöka förre förbundsmedlemmen, och konduktören Jöns Jönsson i
Österbymo, som har massor av fakta lagrade i sin klipska skalle och som
dessutom kan hänvisa till värdefulla samlingar av tidningsklipp och
litteraturanvisningar. "Napoleon" heter han i äldre journalistkretsar -
namnet är signaturen från de år då han medarbetade med rappa, populära
kåserier i "Östgöten" och därunder har han också blivit känd på Signalens
"smalspåriga sida" - men i hembygden räcker det kort och gott med Jöns. Det
är en brist i den lokala allmänbildningen att inte känna till det!
Jöns, Jönsson har blivit ett med Österbymo och Ydre kommun, som
1952 bildades av sex mindre kommuner runt om i de litet melankoliskt vackra
skogsbygderna med sina svarta sjöblänk. Ganska egendomligt förresten att
denne hallänning med "vittring av västerhav i den praktfulla näsan skulle
"gömma sig undan" i en sådan mörk östgötabygd med småländsk stenighet och
karghet. Han har emellertid bott där ända sedan järnvägens tillkomst i
december 1915, då han fick anställning som
konduktör
efter att tidigare ha arbetat vid en halländsk privatbana. Nu är han
folkpensionär och har släppt nästan alla uppdrag i Ydre, där han länge var
en av förgrundsfigurerna, både kommunalt, fackligt och politiskt. Nu nöjer
sig Jöns Jönsson med ledamotskapet i hyresnämnden och föreståndarsysslan vid
Folkets, Hus, den sistnämnda sedan ett kvartssekel.
1 PERSONBILJETT VARANNAN DAG säljer man numera på Österbymo järnvägsstation.
Här språkar knt Lennart Ekberg och f. d knr Jöns Jönsson, stor
hembygdsentusiast, med varandra. - Tunga trafiken skulle drabbas mest, anser
de.
Men energi finns det alltjämt gott av för den kanske
käraste hobbyn, hembygdsarbetet och filmningen av nästan allt som rör
kommunens historia, natur och nutidsliv. På celluloidremsan har han
skickligt fäst "gammalt och nytt” idylliska vrår, naturligtvis det där långa
tåget på EÖJ - det var 18 godsvagnar så att folk trodde att man plockat
fram, hela vagnsparken just för det tillfället och självfallet kungens besök
i fjol. Monarkens uppdykande bidrog nog till att höja socknens
självmedvetande och att stärka dess kamplust mot SJ:s planer beträffande
järnvägen, för vilken kommunen ännu nästa år måste betala av, 5.000 kr i
låneskuld…
- Ydre kommun är ganska märklig, tycker Jöns Jönsson,
och den har i mångt och mycket bevarat gamla seder och förfaringssätt t. ex.
att tvätta kläder med aska. Men bygden var länge isolerad från yttervärlden
och det berodde inte på det avsides läget. Nej, kammarjunkaren Leonhard
Fredrik Rääf (1786 - 1872) tog som sin livsuppgift att inte endast beskriva
och bevara Ydre utan också att skydda bygden mot alla inflytelser utifrån
där "omstörtningar och förakt för vad som fordom, skulle förstöra de sista
spillrorna av sin egen vagga". Han hade ett mycket stort inflytande, nästan
som en envåldshärskare, men ställningen som riksdagsman en ansedd lärd och
stor jordägare i bygden gav respekt. Han tackade också ”den gode Guden som
försett med sina Yppersta Gåvor, däribland - icke minst - avlägsenheten från
världens, flärd och alltid skiftande, aldrig upphörande dårskaper". Denna
envetna hållning och förkärlek för det gamla gjorde att Ydre-drotten aldrig
använde tändstickor utan i stället stål och flinta, han åkte aldrig järnväg
eller ångbåt, han skapade under sin levnad en andlig järnridå runt Ydre. Det
har också, sagts att han flyttade hit från Tomestorp - där han föddes – för
att på närmare håll slippa se sådana tokiga påfund som tåg och motsatte sig
bestämt alla planer på att det skulle byggas någon järnväg i bygden. Han
menade att "ångkraften förslappar både själs- och kroppsförmögenheter,
klemighet och redlöshet skall införas genom det låga priset hos ett långt
större antal resande än förut."
En rakt motsatt uppfattning hade emellertid sonsonen
Henrik Leonard Rääf, (död 1919), som Jöns Jönsson lärde känna som en verklig
hedersman - praktiskt sett ytterligt radikal trots att han tillhörde högern.
Henrik Leonard Rääf var nämligen en god demokrat, sällsynt bland överklassen
på den tiden, och hyllade alltid rättviseprincipen i det offentliga livet.
Särskilt, när det gällde olika meningsuppfattningar. Också motståndarna bör
få yttra sig och förklara sig, menade han. Välförtjänt hedrades hans gärning
med en minnessten på den gamla marknadsplatsen (nu torget) i Österbymo
och
han gjorde vad han en gång förklarade: "Just för att mina förfäder
motarbetade utvecklingen, skall jag arbeta så mycket mera för den." Den
lilla järnvägens tillkomst var också främst hans verk och hade inte första
världskriget kommit emellan, kanske banan hade fortsatt längre norrut med
ev. anknytning till Linköping. Modernt sinnad var också brodern, Fredrik
Rääf, som blev automobilpionjär och i tur och ordning skaffade sig tre
underliga fordon med öknamnen Lumpalena (fungerade knaggligt), Piplärka
(motorn liksom pep) och Matf (orsak okänd) .
HAN VAR EN GOD DEMOKRAT, anser man i Ydre
socken om kammarherren Henrik Leonard Rääf som tog initiativet till bygdens
järnväg och som hedrades med denna minnessten på, torget i Österbymo.
Farfadern, Ydredrotten Leonard Fredrik Rääf, var stark järnvägshatare och
isolerade bygden mot "moderniteter".
HÅLLPLATSEN, SKURUGATA torde bli värst utsatt vid en
persontrafiknedläggning: besvärligt med landvägsförbindelserna. Här visar
platsvakten Olga Karlsson "klart och avgång.- Ytterligare fem hållplatser,
därav 2 obevakade, och två stationer finns det på 35- kilometerssträckan.
Nya och välbehövliga räler utefter hela banan kommer att kosta mycket
pengar.
Den första tiden på EÖJ minns Jöns Jönsson mycket väl:
två tåg i vardera riktningen, 2-3 personvagnar, maximihastighet 25 km. i
timmen, ganska många resande eftersom landsvägarna var usla, mycket livlig
godstrafik tack vare högkonjunkturen för skogarna
- Med passagerarna var det litet besvärligt i början. Karlarna var ju ofta
vana att från landsvägsresorna ta sej en färdknäpp och inte var de heller
nyktra jämt hem från Eksjö. Men jag tog det med lite humor och så hade ju de
flesta inte åkt tåg förut. Det inträffade att man då och då kom och tackade
för skjutsen, också till lokföraren. Jag minns en gång då jag måste fråga om
en storväxt pojke inte var 12 år gammal och alltså måste betala hel biljett.
Han har ju långbyxor vetja! - Ska man gå ätter de, så ska jag bara betala
halv biljett, sa mamman. Och en annan gumma tyckte:
- Ska jag gå ätter dä, så ska jag åka fritt ...
På hösten 1949 blev Jönsson pensionerad, tre år efter
det att järnvägen förstatligats, och nu är det aktuellt med
trafiknedläggning, ev. med en övergångstid för att låta transportuppgifterna
smidigare överföras, till landsvägen.
Det känns hårt för, den gamle konduktören, som anser att järnvägens
blotta existens sakta byggt upp Österbymos trevna samhälle med 700 invånare
och "luftigt" planerade villarader - där fattas inte ens ett gott hotell med
restaurang: Det var annat för snart 40 år sedan: två gårdar och en under
uppförande! Nej, EÖJ har blivit ett populärt inslag i bygdens liv, fast
numera icke så "gammalromantiskt" som förr, när nu lokomotorns vinande dån
ersatt ånglokets pigga hostningar uppför de många backarna - populärt
såtillvida att de båda tågen nötts in i den vardagliga kakan. Järnväg och
tåg är i varje fall något mera rejält och påtagligt än den tystare, mindre
bussen. Järnvägen ger också bygden ett visst propagandavärde utåt, låt vara
att resan mellan Eksjö och Österbymo tar ungefär 110 minuter - av den
orsaken en av landets billigaste banor när det gäller att betala för nöjet
att åka tåg - länge. Timpenningen låg alltså!
Men
sanningen i vitögat: för persontrafiken är det hopplöst. Visserligen räknade
Signalenreportern 25 resande sammanlagt med söndagseftermiddagens tåg från
Eksjö, som tydligen alltjämt är en "stor" händelse för banans två stationer
och sex hållplatser. Där flockas nämligen gärna folk, mest ungdomar, för att
"titta på", ungefär som vid landsbygdsstationerna för 25 år sedan innan
bussen gjort sin stora uppmarsch. Men på måndagen var författaren ensam åter
till Eksjö: lokomotorföraren, mb Åke Schultz, kunde låta biljettången vila
och hade inte större bekymmer med styckegodset - ingen vagnväxling heller
fast de många virkesfriskt doftande små sågverken utefter banan körde för
fullt i ramarna ..
LOKOMOTORN FÖRBILLIGADE betydligt driften på ,EÖJ: 1 kr olja per mil,
Förut var det tankånglok, kol och två mannar. Här skriver mb Åke Schultz ut
en biljett på söndagens eftermiddagstur. Årsförlusten är 130.000 kronor.
De transportabla små sågverken eller banan klarar sig rätt bra om
trafiken las bort men sämre blir det för de stationära företagen, som måste
vidkännas ganska betydande. fraktkostnadsökningar, för fraktgods kanske 50 %
- riskabelt i tider med hårdnande konkurrens.
"ALLT I ETT" utgör lokomotorföraren. Han ska också
ordna lastning och lossning - här kärras tunga lådor i Rydsnäs – och får fin
kontakt med befolkningen.
Persontrafikens
bortfall bör alltså inte betyda så stort avbräck för bygden, särskilt som
banan dragits mera i rena rama skogen ti1l skillnad mot vägarna, som ofta
lindas runt gårdarna och sålunda med buss kan ge bättre
kommunikationsservice. Dock ligger det litet illa till för hållplatsen
Skurugata, i vars närhet Albert Engström som pojke lekte i en fantastisk,
djup bergsskåra, och för nästan hela den återstående sträckan in till Eksjö,
där vägproblemet kan bli en farlig tuva för tågindragningen. Större
betydelse har dock den tunga trafiken, som är baserad på utanför bygden och
ofta på export: virke, massaved, träullsplattor etc. Deltransport med
lastbil måste ju bli dyrare än samtrafik på järnväg, låt vara att man nu
ändå måste räkna med omlastning i Eksjö. Det tragikomiska är att det Rääfska
familjebolaget Forsnäs AB också hör till de företag som kan få höjda
transportkostnader. Drar man ut
konsekvenserna
av Rääfsfamiljens opinionsbildande verksamhet sedan mitten av 1800-talet
blir, det följande paradox:
Leonard Fredrik Rääf motarbetade järnvägarna men lade
grunden till en ovanligt stark hembygdskärlek, sonsonen Henrik Leonard var
initiativtagare till den lilla banan och slutligen är befolkningens starka
hembygdskärlek främsta orsaken till att man nu så energiskt sluter upp
omkring "sin egen järnväg."
Ungefär lika - långt till Eksjö, Tranås och Kisa.
Ska Tranås slå ut Eksjö som närmaste stad för Österbymo moderna,
utvecklingskraftiga samhälle?
Skall cirkeln slutas och Ydre-drotten äntligen få ro
i sin grav? Ja, troligen blir SJ-rationaliseringen tungan på vågen:
årsförlust på 130.000 kronor är också något att räkna med. 160.000 var
summan 1951 - nu är den något lägre tack vare lokomotordriften, men
samtidigt visar godstrafiken ständigt vikande siffror.
TRÅKIGT OM BANAN LÄGGS NER, tycker platsvakten och
banvaktsänkan Matilda Tälth i Högaskog. Den av Rääf uppammade
hembygdskärleken kommer invånarna i Ydre att sluta upp omkring den "egna"
järnvägen, hans typexempel på "andlig och kroppslig förslappning.”
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till EÖJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
eoj_signalen.html senast uppdaterad
2020-02-05
|