Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan
|
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
Långshyttan
Station
anlagd 1892. 27 kilometer från Byvalla. 110,5 meter över
havet.
Långshyttan var banans huvudort och
bestod av ett rymligt stationshus. Huset var före detta
mangårdsbyggnaden på Persgården i Hansbyn,
6 km söder om Långshyttan.
Åren 1913-14 byggdes huset om och fick sitt
nuvarande utseende.
Stationshuset innehöll även poststation.
Söder om stationshuset uppfördes ett godsmagasin.
Vidstående bild visar BLJ lok
"THOR" med blandat tåg framför Långshyttans
station. Året är 1926 eller något tidigare.
Linjen till Byvalla går bortåt i bild. Större
bild? Klicka i bilden. (BLJ steam engine "THOR" in
Långshyttan year 1926. Larger picture? Click at the photo) Foto: Kopierat ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift 1926.
Från
början byggdes ett lokstall med fyra platser. Efterhand
blev lokstallet för litet, det tillbyggdes med bland annat
verkstad. I samband med leveransen av det första
linjeloket "Thor" år 1909 ombyggdes spåren
vid lokstallet.
Vidstående bild är en översikt av stationsområdet
i Långshyttan någon gång på 1930-talet.
Större bild? Klicka i bilden. Owerwiev of the yard at Långshyttan.
Larger picture? Click at the photo. Foto:
Stig Nyberg
Ursprungligen var infarten
till stallet norrifrån, via en mindre vändskiva. Det
nya loket var för långt för den befintliga vändskivan
varför en ny, med 12,5 meters diameter, lades ned mitt för
stationshuset. Samtidigt flyttades stallportarna till
den södra gaveln och nya spår lades in på den
södra sidan.
År 1912 uppfördes en vagnhall för personvagnarna
strax norr om lokstallet. Byggnaden innehöll även ett
materielförråd.
Förutom detta fanns kol- och vattengivningsanordning för
ångloken samt lastkajer, lastkran och vagnvåg av
märket "snabbvägande" Stahtmos.
Förutom spåren på bangården fanns det
inom bruksområdet ett stort spårsystem.
Nästa större förändring skedde inte förrän
åren 1956 - 57 då vägtrafiken genom Långshyttan
fick en ny genomfart. Den kom att gå under bangården
mellan stationshuset och godsmagasinet. Under hela tiden som
viadukten byggdes var alla fyra spåren uppburna av trä-
och järnpelare samtidigt som tågtrafiken pågick
för fullt.
Vidstående bangårdsritning visar bangården
i Långshyttan. Ritningen utförd av Jan-Olov Carlsson.
Nedanstående teckning visar lokstallet och vagnhallen
i Långshyttan. Teckningen är ritad av Jan-Olov Carlsson.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ stationer |
© Rolf Sten
historik.htm senast uppdaterad 1 oktober 2000
|