|
Krav på
bättre transporter |
Transportleden
visade sig alltmer orationell. Kapaciteten var låg och
dessutom kunde den inte användas vintertid då sjöarna
frös till. Då även flera av bruken som leden
betjänade hade lagts ned började man se sig om efter
en bättre transportväg som knöt ihop de två
enheterna Långshyttan och Stjärnsund med resten av
det svenska järnvägsnätet.
Utav de alternativ som diskuterades fastnade man för byggandet
av en järnväg med 891 mm spårvidd från
Långshyttan via Stjärnsund till Byvalla station vid
Norra Stambanan. Banan var inte avsedd att användas i allmän
trafik utan bara för bolagets eget behov. Någon
koncessionsansökan
gjordes därför inte.
Banbygget påbörjades i maj månad år 1889.
Ritning och stakning gjordes av schaktmästaren O Härdner
vilken just hade varit med och avslutat byggandet av DONJ:s bandel
Vintjärn - Linghed. Han hade fått goda referenser av
Trafikchefen J A Westerlund vid DONJ. Härdner var arbetschef
och som hans biträde fungerade ingenjören G Kjellberg.
Bygget bedrevs snabbt då terrängen inte bjöd
på något större motstånd och redan i maj
år 1891 kunde den 11 kilometer långa delen Långshyttan
- Stjärnsund öppnas för provisorisk trafik. Drygt
sex månader senare, den 1 december, kunde hela sträckan
öppnas för enskild godstrafik.
Det här var vad bolaget hade tänkt sig att i lugn och
ro få köra sin egen godstrafik. Nu blev det inte så.
Bolaget blev utsatt för kraftiga påtryckningar, framför
allt från allmänheten att banan borde öppnas
för allmän gods- och passagerartrafik. Man föll
till föga och ansökte om koncession för järnvägens
öppnande till allmän trafik. Tillstånd erhölls
den 27 mars 1893. Efter nödvändiga anpassningar av
järnvägen och anskaffning av personvagnar kunde Byvalla - Långshyttans
Järnväg öppnas för allmän trafik den
1 juni 1893. Byggnadskostnaden uppgick till 450 000 kronor.
|
Byvalla -
Långshyttans Järnväg |
De Svenska järnvägarna
hade därmed utökats med en 27 kilometer lång,
891 mm bred järnväg.
Rälsvikten var 11 kg/m och det tillåtna
axeltrycket 2,5 ton. Detta gav en högsta tillåten
hastighet av 20 km/tim.
Den officiella signaturen blev BLJ.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
© Rolf Sten
historik2.html senast uppdaterad 1 november 2002
|