Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
Banan (The line)
Gör
ditt val och klicka på den röda pilen. Make your choice
and click at the red arrow
|
Banan i tekniska
termer (The
line technical data)
(1998-05-05) |
|
Ombyggnad
till normalspår? (Change to standard gauge?) (1998-05-05) |
BLJ godståg på väg
mot Byvalla. Loket är nummer 6.
(BLJ freight train somewhere at the line, bound for Byvalla.
Foto: Stig Nyberg
|
Banan i tekniska
termer (The
line, technical data) |
Den nya järnvägen
, BLJ, kunde i tekniska termer sammanfattas som så:
ÅR |
1883 |
1925 |
Spårlängd i sidospår . km |
1 |
4 |
Största lutning i huvudspår. 0/00 |
20 |
20 |
Rälsvikt. kg/m |
11,2 |
20-25 |
Största tillåtna axeltryck. ton |
5 |
8,6 |
Spårvidd. meter |
0,891 |
0,891 |
Spårlängd i huvudspår. km |
26,7 |
26,7 |
Största tillåtna hastighet. km/t |
20 |
35 |
När BLJ planerades
hade man tänkt använda delar av den rullande materielen
från den gamla kommunikationsleden mellan Långshyttan
och Born. Dessa vagnars låga bärighet gjorde att man
inte behövde lägga in kraftigare räls än
11,2 kg/m. Detta val kom menligt att begränsa den nya banans
kapacitet när det gällde vagnarnas vikt och därmed
även transportkapaciteten. Axeltrycket sattes till 5 ton
och den största tillåtna hastigheten till 20 km/t.
Behovet av transporter ökade kraftigt varför man ganska
snart var tvungen att höja banans bärighet. Efterhand
byttes all räls i huvudspåret till kraftigare vägande
19,8 - 24,8 kg/m. I och med detta kunde axeltrycket och därmed
vagnarnas lastförmåga höjas till 8,6 ton. På
köpet kunde man även höja hastigheten till 35
km/t.
Några andra större förändringar av banan
gjordes inte. Underhållet bestod i huvudsak av utbyte av
slitna räler och växlar. Naturligtvis byttes sliprarna
efterhand som de slets ut. Ballastkompletteringar gjordes också
med jämnamellanrum.
Banans lutning, den så
kallade banprofilen, var ganska kraftig kraftig. De största
lutningarna var på 20 ‰.
Långshyttans höjd över havet
är 110, 5 meter och Byvalla ligger på 135,8 meter.
Banans högsta punkt låg mellan Lerhyttan och Valla
Gård och var cirka 150 meter över havet.
Lutningarna innebar inte några större svårigheter
för tågen. Det var möjligen vid starten från
Stjärnsund mot Byvalla som det kunde vara problem eftersom
banan genast började stiga upp mot Villingen.
Ovanstående bild: BLJ godståg
på väg mot Byvalla. Loket är troligen "THOR".
Större bild? Klicka i bilden.. (BLJ freight train somwhere
at the line, bound for Byvalla. Larger picture? Click at the
photo) Foto: Kopierat ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift 1926.
|
Ombyggnad
till normalspår? (Change to standard gauge?) |
BLJ anslutning till det övriga järnvägsnätet
var ju via Byvalla där allt gods var tvunget att lastas
om. Under de första åren spelade det inte så
stor roll eftersom arbetskraften var förhållandevis
billig. Efterhand som åren gick blev omlastningarna allt
dyrare genom de ökande lönekostnaderna.
1946 gjordes en analys över
kostnaderna för breddning till normalspår (1435 mm).
Den visade ganska snart att omlastningsproblemen bara skulle
flyttas till Långshyttan. Detta på grund av att man
inte kunde bredda alla spåren inom bruksområdet utan
mycket stora kostnader. Man föreslog att normalspår
skulle dras fram till de ställen inom bruket där man
lastade de produkter som skulle sändas ut från bruket.
För de interna transporterna skulle smalspåret behållas.
Efter linjen behövdes sex
kurvor förses med kraftigare överbyggnad. Ett antal
kurvor med snäv kurvradie skulle behöva byggas om.
För ångloksdragna persontåg var minimiradien
300 m och för rälsbussar 200 m.
Ingångskurvorna i Byvalla och Långshyttan skulle
behållas genom att hastigheten begränsades. Den befintliga
rälsen skulle bytas mot tyngre.
Kostnaden för ombyggnaden kalkylerades till 1,6 miljoner
kronor, därav 0,3 miljoner inom bruksområdet.
Bolaget tvekade inför kostnaderna
och någon ombyggnad kom aldrig till stånd.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
banan.html senast uppdaterad 29 september 2000
|