 |
Rullande
Materiel (rolling stock)

av Rolf Sten |
|
Ostkustbanans lok nummer
1 "Tysken" |

Ostkustbanans lok nummer 1 "Tysken". Här under banbyggnaden vid den
blivande stationen i Sandarne. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
När Ostkustbanans (OKB)
byggnad började skjuta fart, skaffade OKB ett antal tanklok
och det första inköptes fabriksnytt från Borsig
i Tyskland år 1922. Loket som var ett tanklok för
våtånga och med axelföljden C, hade utvändiga
cylindrar och slider.
Loket fick typbeteckningen littera K och och användes som
byggnadslok fram till år 1927. Under åren 1927-29
stod loket mest som reserv i Gävle och användes endast
sporadiskt i gruståg och för växlingen i Trödje
grusgrop.
"Tysken" som personalen kallade loket var ett svårarbetat
och besvärligt lok. När loket i slutet av 1929 avställdes
var det inte med någon större saknad från personalens
sida.
Loket skrotades i Vislanda 1934, endast 12 år gammalt!
Det är tydligen inte bara bland bilar som det finns "måndagsexemplar".
Till vänster i en ritning på loket i frontvy och nedan en ritning med
loket sett från sidan.

DATA: |
|
Cylinderdiameter .... 450 mm |
Kolförråd ............... 1, 3 ton |
Slaglängd . ..............500 mm |
Skentryck axel 1 . .13,43 ton |
Hjuldiameter . ...... 1100 mm |
Skentryck axel 2 . . 13,88ton |
Ångtryck . ...........12 Kg/cm2 |
Skentryck
axel 3 .. 14,21 ton |
Eldyta i eldstaden . .8, 01 m2 |
Vikt i tjänst . ........41, 52 ton |
Eldyta i tuberna . .76, 09 m2 |
Materialvikt .. .......32,00 ton |
Total eldyta .. .........84,10m2 |
Dragkraft . ..............7,2 ton |
Rostyta .....................1,6 m2 |
Broms: ...............ångbroms,
hävstångsbroms och apparater för tryckluftsbroms system Knorr
|
221 st tuber..............33,5/38 |
8 st. stagtuber
. ...........27/37
|
Vattenförråd . ...........4,5 m3 |

OKB lok nummer 1 någon gång i slutet av 1920-talet. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.

OKB lok nummer 1 "Tysken" avställt i Gävle omkring 1930. Foto: Samling
Rolf Sten.

Retur till historiskt huvudsidan

© Rolf Sten
okb_lok1.html senast uppdaterad
2012-03-15

|