Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ångturbinlokomotivens
utveckling
Av Tore Westerman |
Tore
Westerman skrev 1943 en artikel i dåvarande tidningen "Teknik
för Alla" en artikel om turbinlokomotivets utveckling.
Av TGOJ:s turbin lok finns två stycken bevarade, ett på
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Det andra turbinloket
TGOJ M3t nummer 71 finns i driftdugligt skick bevarat i Grängesberg.
Här följer Tore Westermans artikel från
1943:
Turbinlokomotiven ha under
de senaste decennierna genomgått en så pass märklig
utveckling att en beskrivning därav inte torde sakna intresse,
särskilt som det är en svensk tekniker, som strängt
taget möjliggjort denna snabba utveckling.
Långt utanför vårt lands gränser har ingenjör
Fredrik Ljungström väckt uppmärksamhet genom sina
utomordentliga konstruktioner. De så kallade "Ljungströmsloken",
har ägnats stort spaltutrymme i de tekniska tidskrifterna
världen runt. Turbinlokets historia daterar sig från
år 1910, då ett litet 4-kopplat växlingslok
byggdes vid Miami & Sylvester i Milano. Strax därefter
började den schweiziska firman Escher, Wyss & Co, i
Zurich att ombygga ett kolvånglok till kondenseringsturbinlok.
Denna loktyp blev senare känd under namnet Zoelly-lokomotivet.
Idén togs snart upp i Tyskland och verkstäderna
Krupp och Maffei började med att bygga om kolvånglok.
Maskineriet på dessa monterades ner och ersattes med ångturbiner.
Liksom SJ:s ellok litt. D var dessa turbinlok försedda med
så kallad blindaxel, vilken erhöll sin roterande rörelse
genom en mellan ångturbinen och blindaxeln befintlig kuggväxel.
Vid blindaxeln är vevstaken fästad, som sålunda
vidarebefordrar den roterande kraften och sätter drivhjulen
i rörelse. Blindaxeln fyller alltså ungefär samma
uppgift som cylindrarna på ett kolvånglok.
Till dessa första första turbinlokomotiv
hörde den på tendern uppmonterade kondensorn vars
uppgift var att kyla ned avloppsångan att av denna utvinna
ett relativt varmt och mjukt matarvatten. Därigenom minskades
lokomotivets vattenförbrukning avsevärt varför
denna loktyp ansågs synnerligen lämplig för järnvägar
i vattenfattiga länder.
Emellertid visade det sig ganska snart
att kondensorn fordrade en mycket noggrann skötsel, då
det ofta hände att denna invecklade apparat krånglade.
Man experimenterade flitigt med dessa turbinlok och det kan nämnas,
att vissa tyska turbinlok ombyggdes inte mindre än tre gånger.
Ett annat, måhända mera unikt än användbart,
turbinlok var det turbinelektriska lokomotiv som byggdes vid
Armstrong, Whithworth & Co. i England och som provkördes
på Southport-linjen. Särskilt iögonfallande var
det jättelika luftintaget i lokets bakände. Maskinen
var dessutom utrustad med två maskinerier.
Första Svenska ångturbinloket. Byggt av Nydqvist
& Holm 1922. Littera Å. Bilden är från Stockholm
Central. Det första provtåget är klart för
avgång. Foto: Tore Westerman. samling Rolf Sten
EFTER NYA LINJER
För de svenska statsbanornas räkning lät ingenjör
Fredrik Ljungström, år 1922, konstruera två
stycken snälltågsturbinlok, SJ lok litt. Å,
vilka blev byggda av Nydqvist & Holm i Trollhättan.
Dessa lok skilde sig i många avseenden från det vanliga
ångloket. Turbinloket bestod nämligen av två
sammankopplade fordon, pannvagnen och kondensorvagnen. Pannvagnen
som saknade drivhjul, vilade på en tvåaxlig boggie
samt tre fasta bäraxlar. Under den efterföljande kondensorvagnen
var drivhjulen placerade.
Då
avloppsångan inte gick genom skorstenen var en särskild
turbindriven fläkt anbringad i skorstenen, detta för
att röken inte skulle söka sig andra vägar och
tränga in i förarhytten. Maskinerna var dock mera att
anse som ett experiment, en tid kördes
de på linjen Stockholm - Krylbo, men eftersom dom hade
en ofördelaktig inverkan på spåret användes
de alltmera sällan för att slutligen, år 1931
, helt tas ur trafik.
(Ovanstående bild visar turbinloket SJ Å 1474
i sitt slutliga utförande. Sadeltanken är slopad och
vattenförrådet är flyttat till kondensorvagnen.
Loket var byggt av NOHAB 1927 och slopat 1932. Foto: Tore Westerman.
Samling Rolf Sten. Vill Du se en större bild? Klicka i bilden.)
I
England hade man blivit intresserad av "Ljungströmsloken"
och den välkända firman Beyer Peacock & Co. lät
bygga ett turbinlok som var en exakt kopia av SJ:s turbinlok
litt. Å. Maskinen användes på London Midland
& Scottish Railway, men har blivit skrotad för länge
sedan.
(Bilden ovan visar turbinloket på London Midland &
Scottish Railway. Vill Du se en större bild? Klicka i bilden)
(Bilden nedan visar TGOJ M3t nummer 72 på vändskivan
i Eskilstuna 1937. Vill Du se en större bild? Klicka i bilden).
År 1930 ångade
det 2 000:de loket ut från Nydqvist & Holms verkstäder.
Det var ett splitternytt turbinlok, som beställts av Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar (TGOJ).
Detta
moderna "Ljungströmslok" var
en kraftig bjässe som användes till att dra de tunga
malmtågen på Grängesbergsbanan. Oftast hade
de en vikt på 1 700 ton, men maskinens dragkraft var betydligt
större. Vid ett tillfälle körde man ett provtåg
på ca 2 000 ton men då blev påkänningen
så kraftig, i en stigning, att dragkrokarna på en
del vagnar rätades ut.
Det här loket avvek högst betydligt
från tidigare turbinlok. Maskinen var inte utrustad med
kondensor, varför avloppsångan leddes ut direkt genom
skorstenen. Huvudturbinen hade en hastighet av l0 000 varv per
minut vid 60 km hastighet.
Grängesbergsbanan
skaffade tre lok av denna typ och det visade sig att de inte
endast besatt en enastående dragkraft utan att de även
var synnerligen ekonomiska i drift.
Med Grängesbergsbanans turbinlok
hade typen passerat experimentstadiet. De hade befunnits vara
mer användbara än tidigare turbinlok.
(Bilden till höger visar de nya TGOJ lokstallarna i Eskilstuna
1937 med ett av turbinloken på vändskivan. Foto: Tore
Westerman. Samling Rolf Sten. Vill Du se en större bild?
Klicka i bilden).
Nedanstående bild visar de gamla lokstallarna
i Eskilstuna 1936. Från vänster: TGOJ M3 47, M3t 71
(det 2000:de loket från NOHAB), M3b 63 samt
K3 29.
Foto: Tore Westerman. Samling Rolf Sten. Vill Du se en större
bild? Klicka i bilden).
IMPONERANDE STYRKA
I England följde man uppmärksamt utvecklingen på
detta område och London Midland & Scottish Railway
lät år 1935 bygga ett ultramodernt turbinlok för
snälltågstjänst. En väsentlig skillnad existerade
dock mellan denna maskin och t ex Grängesbergsbanans turbinlok.
Det engelska loket var nämligen utrustat med två skilda
turbiner den ena för framåtgående och den andra
för backgående rörelse. Vid 100 km:s hastighet
hade turbinen en fart av 9 200 varv per minut.
Lokets maskineri var väl inbyggt och maskinen var utrustad
med invändiga vevstakar. Loket hade en total tjänstevikt
på 167 ton inklusive tendern.
Vid tiden för krigsutbrottet användes
detta lok på linjen Liverpool-London, varvid många
förnämliga resultat kunde noteras. Med ett provtåg,
vägande 362 ton uppnåddes en hastighet på 138
km/tim. En imponerande prestation.
Men konstruktörerna på turbinlokens
område ha ännu inte sagt sista ordet!
TGOJ Turbinlok M3t nummer 71, numera hos museiföreningen
i Grängesberg, GBBJ. Bilden är tagen den 30 april 2000
då loket medverkade vid 100-års firandet av Centralverkstaden
i Örebro. Foto: Rolf Sten
Retur till sidan" Rullande materiel"
© Rolf Sten
turbinl_utv.htm senast uppdaterad
2004-10-30
|