|
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf Sten © |
|
O-loken (Steam engines class
O) |
De olika loktyperna vid Statens järnvägar
benämndes från början bara som snälltågslok,
lok för blandade tåg samt större eller mindre
godstågslokomotiv. Genom åren blev de olika loktyperna
alltför många varför man år 1876 införde
litterasystemet med bokstavsbeteckningar som angav vad det var
för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg. Persontrafiken
mellan vissa orter blev av den omfattningen att man såg
sig tvingade att införa särskild lokaltrafik. Samtidigt
ökade även behovet av särskilda så kallade
växlingslok. Det var mot den bakgrunden som man anskaffade
de första så kallade tankloken. Det vill säga
lok som saknade tender. Kol och vattenförråd fanns
på själva loket.
Kapitelindelning
(make your choice
and click at the arrow)
|
O-loken
(O-engines)(2001-04-09) |
|
Lok nummer 25 "Balder"
under år 1866
(Engine No.
25 year 1866) (2001-04-09) |
|
Tekniska data på
O-loken (Technical data) |
|
|
|
De första O-loken |
Västra och Södra Stambanan
byggdes efterhand ut från Göteborg och Stockholm respektive
Malmö. Ju längre delsträckorna blev från
respektive ändstationer desto längre tid blev de befintliga
loken ute på sina turer.
Den lokala trafiken var inte speciellt
stor under de första åren, varför de befintliga
loken räckte till.
Lokaltrafiken, både gods- och persontrafik,
ökade i takt med att bandelarna blev allt längre. De
tillgängliga loken fick alltmer att göra. Bristen på
dragkraft gjorde sig alltmer gällande.
För att klara lokaltrafiken och växlingen
beställdes tre stycken tanklok från Beyer, Peacock
& co.
Loken levererades under år 1862
och registrerades in som Södra Stambanan nummer 7 "Blenda".(
Från år 1864 som nummer 47 i den gemensamma SJ-serien).
De andra två loken registrerades på Västra Stambanan
som nummer 24 "Frey" och 25 "Balder". Innan
loken, år 1876, fick sitt littera "O" benämndes
de inofficiellt för "Balder"-typen. Alla loken
fick sina namn ur den nordiska mytologin.
Att det blev tanklok för lokaltrafiken
berodde till stor del på att dessa inte behövde vändas
på vändskiva vid sina respektive ändstationer.
Loken fick gå med samma hastighet fram- som backgående
och man var därigenom inte beroende av att det fanns vändskivor
på stationerna som loken trafikerade.
Loken var sidotanklok med axelföljden 1-B. Det vill säga
en löpaxel följd av 2 kopplade drivaxlar. Drivhjulsdiametern
var 1532 mm. Innerliggande cylindrar och slidskåp.
Loken kostade 42707 kronor och 80 öre per styck.
Loken fick vid litterasystemets införande år 1876
litterat "O". År 1882 fick lok nummer 25 en ny
panna varför loket fick littera Ob medan de två övriga
fick littera Oa.
Lok nummer 47 skrotades år 1894.
Lok nummer 24 slopades år 1903
varefter det såldes vidare till Frövifors bruk där
det senare gick till skrot.
Lok nummer 25 "Balder" kom att "överleva"
längst. Loket slopades år 1906 och såldes år
1909 till Landskrona - Hälsingborgs Järnvägar
där det inregistrerades som nummer 12. Loket skrotades år
1915 och därmed hade denna något udda loktyp skattat
åt förgängelsen.
Ovanstående bild visar SJ Oa-lok nummer 47 "Blenda".
Foto: Stig Nyberg.
|
Lok nummer 25 "Balder"
under år 1866 |
Om vi tar en titt i Svensk Järnvägsstatistik
från år 1866 och väljer loknummer 25 "Balder"
kan vi konstatera följande.
Loket var i tågtjänst under 206
dagar. Drog under den tiden blandade tåg 4,2 mil och godståg
i 3652,0 mil samt var i stationstjänst 108,8 mil. Sammanlagt
genomlöpte loket 3765,0 mil varav 3656,2 mil som dragkraft
i tåg. Sammanlagt 407 tåg.
Loket förbrukade 835,0 kubikfot
(23,6 m3) ved för påeldning, 730220 skålpund
(310,3 ton) stenkol för själva eldningen under tågtjänst.
Kostnaden för ved och stenkol uppgick till 4947 kronor och
84 öre.
Förbrukningen av talg och olja uppgick
till 899,0 skålpund (382,1 kg). Detta till en kostnad på
607 kronor och 99 öre.
Den sammanlagda årskostnaden för
reparation och underhåll av loket blev 5440 kronor och
3 öre.
|
Tekniska data på
O-loken (Ob) |
Loket |
|
|
|
Slaglängd. |
508 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
12.20 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1532 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
12.05 ton |
Hjuldiameter. Löphjul |
1088 mm |
Total vikt i tjänst |
33.20 ton |
Hjulbas. |
4191 mm |
Materialvikt |
27.10 ton. |
Största längd. |
8466 mm |
Adhesionsvikt |
24.25 ton. |
|
|
Dragkraft. |
3130 kg |
Panndiameter (invändigt) |
1168 mm |
|
Avstånd mellan tubplåtar |
2902 mm |
Plåttjocklek i rundpanna |
13 mm |
Ångtryck |
10 kg/cm2. |
Antal tuber. |
153 |
Total eldyta |
70.15 kvm |
Rostyta |
1.30 kvm. |
Pannans vattenrum |
2.10 kbm |
Pannans ångrum |
1.30 kbm |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
8.95 ton |
Ovanstående ritning visar SJ O-lok i utförande
som Oa.
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
© Rolf Sten
o_loken..html senast uppdaterad
2004-10-30
|