Return to "rullande" main page
Retur till föregående sida?
Klicka i bilden

Ånglok tillverkade av Black Hawthorn & Co.
Från 1897 Chapman & Furneaux

 (Steam locomotives built by
Black Hawthorn & Co)

av Erik Sundström & Rolf Sten

Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page

Black Hawthorn & Co. Från 1897 Chapman & Furneaux

Tillv.nr. Spårvidd  År Axelföljd Ursprunglig ägare & namn Senare ägare
BH  238 1435 1873 OOO HMMJ 3 1874: Motala V 1878: HMMJ 7  1879: SJ 287 ORNÄS
BH  239 1435 1873 OOO HMMJ 4 1874: Motala V 1878: HMMJ 8 1879: SJ 288 RÄFVEN
BH  254 1435 1874 OOO HHJ 5 ÅBY
BH  255 1435 1874 OOO HHJ 6 KÄRNAN 1894: SSJ 6
BH  257 891 1873 OOOo NKlJ 2 TABERG
BH 389 1067 1876 OOOo STJ  5 TORPSHAMMAR
BH  475 600 1879 OOo (Arendal gruva) 1896: NAEJ 3 LILLY 1917: NJB
BH  792 1435 1884 OO S&NJ 1 1891: SJ 442
BH  793 1435 1884 OO S&NJ 2  1891: SJ 443
BH  794 1435 1884 OO S&NJ 3 1891: SJ 444
BH  795 1435 1884 OO S&NJ 4 1891: SJ 445
BH  918 1435 1887 OO S&NJ 16 1891: SJ 446 1929: Sthlm gasv.
BH 919 1435 1887 OO S&NJ 17 1891: SJ 447 1929: Sthlm gasv. 1930: KYJ 5
BH  966 1435 1890 OO Sandvik  1  STYRBJÖRN
BH 1069 1435 1896 OO Sandvik 2 NYBJÖRN
BH 1112 1435 1896 OO (Danmark)  1898: Malmö hamn 3
CF 1160 1435 1898 OOO Geo.Thomas/N&H 5
CF 1165 1435 1899 OOO Geo.Thomas/N&H 1900: SOEJ 1 1902: VCJ 1 1905: HNJ 19 1928: MaSJ
CF 1166 1435 1899 OOO Geo.Thomas/N&H 1900: SOEJ 2 1904: VCJ 2 1906: HRRJ 5 1909: Hälsingborg koppar
CF 1173 1435 1899 OOO Geo.Thomas/N&H 1900: ÖSJ 12

Ånglok tillverkat av Black & Hawtorn 1873 som sadeltanklok med axelföljden C. Tillverkningsnummer 238.  Levererat till Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ, där det fick nummer 3. 1878 ombyggdes loket till tenderlok med axelföljden C-2
 

Ånglok tillverkat av Black & Hawtorn 1873 som sadeltanklok med axelföljden C. Tillverkningsnummer 238Levererat till Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ, där det fick nummer 3. 1878 ombyggdes loket till tenderlok med axelföljden C-2 (bilden ovan) lok fick då HMMJ nummer 7. Vid förstatligandet av HMMJ 1879 övertogs loket av SJ där det fick nummer 287 och namnet "Ornäs", littera blev U. Loket slopades 1902 och skrotades 1908 Foto cirka år 1900 med personal på och framför loket. Okänd ort. Foto: Nybergska samlingen Sveriges Järnvägsmuseum.

Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page


To page top

Return to engines build in Sweden
Retur till innehållsförteckning över
ånglok tillverkade i utlandet




© Erik Sundström &Rolf Sten
bh.html senast uppdaterad 2020-06-20