Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ånglok tillverkade av
Black Hawthorn
& Co.
Från 1897 Chapman & Furneaux
(Steam locomotives built by
Black Hawthorn & Co)
av
Erik Sundström & Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Black Hawthorn & Co. Från 1897
Chapman & Furneaux
Tillv.nr. |
Spårvidd |
År |
Axelföljd |
Ursprunglig ägare & namn |
Senare ägare |
BH 238 |
1435 |
1873 |
OOO |
HMMJ 3 |
1874: Motala
V 1878: HMMJ 7 1879: SJ 287 ORNÄS |
BH 239 |
1435 |
1873 |
OOO |
HMMJ 4 |
1874: Motala V
1878: HMMJ 8 1879: SJ 288
RÄFVEN |
BH 254 |
1435 |
1874 |
OOO |
HHJ 5 ÅBY |
|
BH 255 |
1435 |
1874 |
OOO |
HHJ 6 KÄRNAN |
1894: SSJ 6 |
BH 257 |
891 |
1873 |
OOOo |
NKlJ 2 TABERG |
|
BH 389 |
1067 |
1876 |
OOOo |
STJ 5 TORPSHAMMAR |
|
BH 475 |
600 |
1879 |
OOo |
(Arendal gruva) |
1896: NAEJ 3 LILLY
1917: NJB |
BH 792 |
1435 |
1884 |
OO |
S&NJ 1 |
1891: SJ 442 |
BH 793 |
1435 |
1884 |
OO |
S&NJ 2 |
1891: SJ 443 |
BH 794 |
1435 |
1884 |
OO |
S&NJ 3 |
1891: SJ 444 |
BH 795 |
1435 |
1884 |
OO |
S&NJ 4 |
1891: SJ 445 |
BH 918 |
1435 |
1887 |
OO |
S&NJ
16 |
1891: SJ 446 1929: Sthlm gasv. |
BH 919 |
1435 |
1887 |
OO |
S&NJ
17 |
1891: SJ 447 1929: Sthlm gasv. 1930: KYJ 5 |
BH 966 |
1435 |
1890 |
OO |
Sandvik 1 STYRBJÖRN |
|
BH 1069 |
1435 |
1896 |
OO |
Sandvik 2 NYBJÖRN |
|
BH 1112 |
1435 |
1896 |
OO |
(Danmark) |
1898: Malmö hamn 3 |
CF 1160 |
1435 |
1898 |
OOO |
Geo.Thomas/N&H 5 |
|
CF 1165 |
1435 |
1899 |
OOO |
Geo.Thomas/N&H |
1900: SOEJ 1 1902:
VCJ 1 1905: HNJ 19 1928: MaSJ |
CF 1166 |
1435 |
1899 |
OOO |
Geo.Thomas/N&H |
1900: SOEJ 2 1904:
VCJ 2 1906: HRRJ 5 1909: Hälsingborg koppar |
CF 1173 |
1435 |
1899 |
OOO |
Geo.Thomas/N&H |
1900: ÖSJ 12 |
Ånglok tillverkat av Black & Hawtorn 1873
som sadeltanklok med axelföljden C. Tillverkningsnummer 238.
Levererat till Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg,
HMMJ, där det fick nummer 3. 1878
ombyggdes loket till tenderlok med axelföljden C-2 (bilden ovan) lok fick då
HMMJ nummer 7. Vid förstatligandet av HMMJ 1879 övertogs loket av SJ där det
fick nummer 287 och namnet "Ornäs", littera blev U. Loket slopades 1902 och
skrotades 1908 Foto cirka år 1900 med personal på och framför loket.
Okänd ort. Foto: Nybergska samlingen Sveriges
Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till innehållsförteckning
över
ånglok tillverkade i utlandet
© Erik Sundström &Rolf Sten
bh.html senast uppdaterad
2020-06-20
|