Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ånglok tillverkade av Munktells
(Steam locomotives built by
Munktells)
av
Erik Sundström & Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
MUNKTELLS
Johan Theofron Munktell startade år 1832 en mekanisk verkstad i Eskilstuna
för tillverkning av maskiner och verktyg för stadens övriga industrier.
Under 1850-talet upptogs tillverkning av lokomobiler och tröskverk, grunden
till den nuvarande tillverkningen av traktorer och lantbruksmaskiner. Det
första loket i Sverige konstruerades 1852 under ledning av Harald Asplund,
senare verksam i Kristinehamn, och levererades 2 juni 1853 till
entreprenören Fredrik Sundler, som byggde Norbergs järnväg. Det var dock så
felkonstruerat att det icke kunde användas där, utan hösten samma år blev
ombyggt till normalspår för användning vid Nora -
Ervalla järnväg, som också byggdes av Sundler.
Munktells Mekaniska Verkstad sammanslogs
1932 med Bolinders och uppgick 1950 i Volvokoncernen.
Loken med tillverkningsnummer 18—26
skiljer sig endast i fråga om utförandet av hytten och en del armatur, och
beställdes ursprungligen alla av OFWJ. De ha i allmänhet olika nummer på
ramar och pannor, nedan anges de utvändigt synliga ramnumren.
Tillverkningsnummer 14 saknas och torde
avse antingen en större ombyggnad av loket NORBERG år 1866 eller det av
Munktells ritade men i Kristinehamn byggda loket VAULUNDER.
Tillverkningsnummer 15 är byggt efter
Kristinehamns ritningar, och nummer 27 efter Decauvilles.
Munktells tillverkade ångpannor och
maskinerier till de ångvagnar som byggdes av OFWJ verkstad i Eskilstuna.
Tillverknings-nummer |
Tillverknings år |
Spår- vidd |
Axel- följd |
Järnvägens signatur |
Lokets nummer |
Anmärkning, Namn, Littera |
1 |
53 |
891 |
B |
Sundler |
|
FÖRSTLINGEN |
2 |
55 |
1101 |
C |
Fryksta |
|
FRYCKSTAD |
3 |
" |
1188 |
" |
Norberg |
|
NORBERG |
4 |
57 |
" |
1B |
Åtvidaberg |
|
ÅTVIDABERG |
5 |
" |
" |
" |
" |
|
BERSBO |
6 |
" |
" |
C |
WB |
1 |
WESSMAN |
7 |
" |
1099 |
" |
CJ |
1 |
SJÖÄNDAN |
8 |
58 |
" |
" |
" |
|
CHRISTINEHAMN |
9 |
" |
1188 |
1B |
Norberg |
|
ÅMÄNNINGEN |
10 |
60 |
" |
C |
WB |
2 |
BARKEN |
11 |
64 |
1093 |
" |
KUJ |
1 |
KÖPING |
12 |
65 |
" |
" |
" |
2 |
UTTERSBERG |
13 |
" |
" |
" |
" |
3 |
MÄLAREN |
15 |
72 |
891 |
B2 |
Schebo Bruk |
|
SCHEBO |
16 |
74 |
1188 |
1B |
WB |
3 |
SMEDJEBACKEN |
17 |
86 |
891 |
C |
FUJ |
1 |
UDDAGÅRDEN |
18 |
89 |
1435 |
1B |
OFWJ |
1A |
|
19 |
" |
" |
" |
" |
2A |
|
20 |
" |
" |
" |
" |
3A |
|
21 |
" |
" |
" |
" |
4A |
|
22 |
" |
" |
" |
" |
5A |
|
23 |
" |
" |
" |
WBJ |
6 |
BORÅS |
24 |
90 |
" |
" |
OFWJ |
6A |
|
25 |
" |
" |
" |
NOJ |
12 |
SJÖGLE |
26 |
" |
" |
" |
" |
14 |
SKEDHULT |
27 |
91 |
600 |
BB |
KLJ |
2 |
A. MALLET |
28 |
" |
1435 |
1B |
NOJ |
15 |
ARNANÄS |
29 |
" |
" |
" |
KRJ |
1 |
LJUNGBYHED |
30 |
" |
" |
" |
" |
2 |
RÖSTÅNGA |
31 |
93 |
1188 |
" |
SmbJ |
4 |
LUDVIKA |
WB = Wessman—Barken, senare Smedjebackens järnväg (SmbJ)
CJ = Kristinehamn—Sjöändan
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till ånglok tillverkade i
Sverige innehållsförteckning
© Erik Sundström &Rolf Sten
lok_munktells.html senast uppdaterad
2007-10-22
|